Veneilyä sumussa: Stora Högholmen, Porvoo 60° 12' 30" N - 25° 22' 96" E
Merellä on syytä varautua
yllätyksiin. Kuten syyskuussa, kun olimme suunnitelleet retkeä Lauttasaaresta
Loviisaan. Keli oli lähes täydellinen: aivan tyyntä, ja no, pilvistä. Pilvet eivät
ole ennenkään haitanneet ja tuuliennuste näytti hyvältä. Olimme ajoissa
lähtösatamassa valmiina pitkälle veneretkelle.
Alkuperäinen reittisuunnnitelma Lauttasaaresta Loviisaan (kartta: Navionics) |
Lauttasaaressa tosiaan näytti hyvälle, mutta jo muutaman mailin päässä pilvet alkoivat pudota lähemmäs meren pintaa.
Jätkäsaaressa näkyvyys oli vielä kohtuullinen |
Pohdittiin, mitä tehdään, mutta päätimme jatkaa ainakin jonkun matkaa ja
katsoa, josko sumu on paikallista. Pääsimme etenemään mukavasti, (tosin ei aivan
suunniteltua matkavauhtia), mutta Kaunissaaren kohdalla totesimme, että ei kannata
jatkaa eteenpäin, sillä sumu ei näyttänyt yhtään hälvenemisen merkkejä ja näkyvyys
huononi koko ajan.
Sumu alkoi laskeutua |
Meillä oli eväät koko päivän
retkeä varten mukana, joten päätimme etsiä sopivan paikan niiden syömiseen ja samalla jäädä toiveikkaana odottamaan, josko sumu hälvenisi. Alkuperäinen matkasuunnittelu piti joka tapauksessa unohtaa.
Toteutunut reitti Lauttasaari - Stora Högholmen (kartta: Navionics) |
Kaunissaaresta koilliseen on
Stora Högholmen, jonne pääsimme rantautumaan.
Löysimme hyvän ankkuripaikan |
Saari on aika pieni, sen kiersi helposti
ympäri. Jännittäviä muotoja löytyi kivistä. Jääkaudelta? Tietääkö kukaan?
Raitoja kalliossa ja kivissä |
Ja mahtui pienelle saarelle hieno näköalapaikkakin. Istuimme korkeimmalla kohdalla eväitä syöden. Näköalasta ei kyllä ollut tietoakaan, sillä sumu oli sakea.
Stora Högholmenin näköalapaikalla |
Väylä Porvooseen kulkee vierestä
ja ehkä m.s. J.L. Runeberg kulki ohitsemme. Sumutorvet vain soivat.
J.L. Runeberg ohitti meidät, mutta ei juuri näkynyt |
Viereinen saari on n. 150 m:n päässä, mutta se hädin tuskin näkyi |
Meidän piti lähteä takaisin. Matkaa Lauttasaareen oli n. 17 merimailia. Ei auttanut kuin suunnitella kaikki varotoimet, joille voimme lähetä. Päätimme hyödyntää veneen plotterin ja kompassin lisäksi myös mobiilisovellusta sijainnin määrittämiseen ja sen lisäksi tähystää ja kuunnella muita veneitä. Kannattaa muistaa, että sumussa ajaminen on aina riski.
Vene ankkurissa |
Ohjeita sumun varalle
Navigointi
Jos sumu on sakea, eikä ole pakko
liikkua, älä liiku. Jos olet liikkeelle, kannattaa ankkuroitua heti väylä ulkopuolelle, pysyä paikoillaan ja odottaa sumun hälvenemistä. Ja käyttää sumutorvea yhteentörmäysten välttämiseksi.
Merimerkkien avulla varmistimme sijaintimme |
Aina paikalleen jääminen ei ole mahdollista ja
silloin pitää panostaa huolelliseen navigointiin. Skipperin veneissä on
karttaplotteri ja se näyttää veneen sijainnin. Sen ja kompassin avulla
pärjää pitkälle. Varmuuden vuoksi otimme käyttöön myös 0100100 mobiilisovelluksen,
joka näyttää myös sijainnin kartalla. Tarkistimme jatkuvasti, että molemmat
näyttivät samaa sijaintia. Ja kompassin avulla varmistimme oikean suunnan pysymisen. Sumussa nimittäin katoaa suuntavaisto, koska mitään kiintopisteitä ei ole.
Merellä ei riitä, että tietää oman sijainnin, sillä liikkeellä on muitakin. Tutka tai AIS-järjestelmä* näyttää muut liikkeellä olevat veneilijät sekä oman sijainnin muille. Meillä ei ollut käytössä kumpaakaan.
* AIS-järjestelmä (Automatic Identification System) on laivojen ja alusliikennepalvelu VTS-keskusten (Vessel Traffic Service) alusten tunnistamiseen ja sijainnin määrittämiseen käyttämä palvelu.
Sumutorvi
Sumutorvi kannattaa myös ottaa
käyttöön mieluummin aikaisemmin kuin myöhemmin. Siihen puhaltaminen todellakin
auttaa selvittämään, kuinka lähellä ja missä suunnassa on muita veneitä. Ja
torven käyttö ei ole mikään fiilisasia, vaan on osa Meriteiden sääntöjä.
Sumutorvi käytössä |
Sääntö 35 kertoo, että alueella, jolla näkyvyys on rajoitettu, tai sen läheisyydessä on tässä säännössä määrätyt äänimerkit annettava sekä päivällä että yöllä seuraavasti
a) - konealuksen, joka liikkuu veden halki, on enintään 2 min. väliajoin annettava pitkä ääni.
Näitä on määritelty k-kirjaimeen
asti, eli 11 eri tilanteeseen. (lähde: Veneilijän merenkulkuoppi)
Me etenimme merellä hitaasti,
joten otimme käyttöön kohdan a) ja kansimies puhalsi torveen vajaan kahden minuutin välein. Onneksi hän
soittaa trumpettia, joten puhaltaminen onnistui mainiosti ja sitä jaksoi tehdä.
Täytyy muuten todeta, että jollei
ole veneillyt sumussa, sitä on vaikea kuvitella. Kun ei näe rantoja eikä saaria, menettää suuntavaiston nopeasti. On mahdotonta tietää ilman kompassia, että mihin pitää ajaa. Ja vaikka itse
pysyy väylällä, pitää varoa kanssaveneilijöitä, joita ei näe. On todellakin aikamoisessa "kuplassa".
Torvikonsertti merellä oli
ainutlaatuinen. Onneksi torvia käytetään, sillä ne todellakin helpottavat lähiveneiden
hahmottamista.
Me pääsimme turvallisesti
kotisatamaan, mutta täytyy sanoa, että poikkeuksellisesti perillä oli aika väsynyt olo. Kaikki aistit olivat virittäytyneet täyteen
toimintakuntoon pitkäksi aikaa.
Hieno kertomus, kiitos.
VastaaPoistaKiitos palautteesta.
Poista