Ahvensaari, Parainen, 60°18’02.2”N 21°32’28.5”E

EDIT: lisätty Kirmon luolakuvat

EDIT: lisätty reittikartat

Olen asunut lapsuuteni ja nuoruuteni Turussa ja Raisiossa, mutta veneily tai saaristo eivät kuuluneet meidän elämäämme. Skipperin tarjoaman palvelun myötä olen nyt täynnä intoa, sillä olen päässyt tutustumaan Turun saaristoon. Airistokin tarkoittaa nyt konkreettista aluetta eikä vain yleissanaa Turun saaristosta, jolla ruotsinlaivat kulkevat.

Pakko muuten sen verran vielä Skipperiä kehua, että yksi hienouksista on, että veneitä on useassa satamassa ympäri Suomen (ja itse asiassa myös Pohjoismaissa ja Uudessa-Seelannissa), joten veneily on helppoa myös muualla kuin kotipaikkakunnalla. Aika harva veneen omistaja viitsii nähdä vaivaa ja siirtää venettä paikasta toiseen. Suosittelen kyllä!

Poikieni houkuttelu mukaan veneilemään käy jatkuvasti vaikeammaksi ja vaikeammaksi. Jotenkaan teini-ikäiset pojat eivät samanlailla arvosta aikaa äitinsä kanssa 😁. Tällekin retkelle käytin muistaakseni kaikkia mahdollisia keinoja kiristyksestä lahjontaan. Lupauksena pääsy hyppimään kallioilta veteen.

Mukana oli myös kansimies poikansa kanssa, joten veneen kaikki paikat olivat käytössä.

Reitti

Lähdimme aamulla Ruissalon satamasta. Sää oli pilvinen, mutta lämmin. Vähän olin pettynyt, koska sääennuste oli luvannut aurinkoa. Onneksi tuuliennuste piti paikkansa ja pääsimme lähtemään. Ajoimme Airiston läpi, Innamon kohdalta luoteeseen, Kaltsaaresta länteen ja vielä Maskinnamon ohi. Matkaa n. 25nm ja aikaa meidän vauhdillamme meni reilu tunti.

Reitti Turku - Ahvensaari (kartta: Navionics)

Rantautuminen

Pääsimme hyvin perille. Ahvensaari on itse asiassa aika iso ja sen melkein halkaisee lahden poukama. Me tähtäsimme pohjoisrannalla Kilamossa olevalle ankkuripaikalle, koska pieni järvi, jonne suuntasimme, oli siinä vieressä. Viereinen niemenkärki on Kirmo. Paikka oli suojainen ja veneen sai siihen hyvin "ankkuri ja koivu" -kiinnityksellä.

Kaikilla oli jo kova nälkä, joten eväsreput selkään ja liikkeelle. Aurinkokin paistoi jo tässä vaiheessa.

Ahvensaari ei näyttänyt ulospäin mitenkään muista saarista poikkeavalta, mutta kun pääsimme maihin ja kävelimme pari kymmentä metriä, edessämme oli pieni, kirkasvetinen järvi jyrkkien kallioiden ympäröimänä. Järvi on itse asiassa vanha kalkkikivilouhos, joka on täyttynyt vedellä.

Järvi Ahvensaaressa

Historiaa

Kulta-aika (tai tässä tapauksessa kalkkiaika) on ollut erityisesti 1930-luvulla. Louhokset olivat osa Partekia (paraislainen teollisuusyritys alkuperäiseltä nimeltään Paraisten Kalkkivuori Osakeyhtiö), jonka kalkkiteollisuus myytiin lopulta Nordkalkille.

Kävelimme järven pohjoisreunassa menevää polkua pitkin. Ylhäältä kallioilta näki kauas merelle.

Upeat maisemat saaristomerelle

Järven ympäri on hieman haastavaa mennä, sillä ympäröivät kalliot ovat jyrkät, eikä toisella laidalla ole varsinaista polkua. Pojat tietysti kiersivät järven (ja näkivät pari käärmettäkin), minä en. Muutaman sadan metrin matkalla oli rakennusten raunioita kalkin louhinnan ajalta. Itse mietin, että aika moinen matka on ollut kuljettaa sieltä kalkkia maihin.

Kalkkilouhoksen jäljiltä

Paikalla oli myös boulderoijia, jotka nauttivat jyrkistä kallioseinistä, sekä ihmisiä, jotka olivat tulleet varta vasten hyppimään kallioilta veteen.

Vesi on todella kirkasta ja reunat ovat kohtuullisen suorat. Parhaan (ja korkeimman) hyppypaikan kohdalla syvyys on kuulemma vähintään 7m (huom! mitat ovat kuulopuheita, eivät tarkkoja).

Trangiat porisivat ja eväiden jälkeen alkoi tutustuminen hyppypaikkoihin.

Leirielämää

Minä inhoan kylmää vettä ja pulahdin märkäpuvun kanssa vain pari kertaa veteen, mutta miesväki hyppi kallioilta innoissaan. Korkein hyppykohta on n. 13m korkeudessa. Tämä oli todella elämys pojille ja he suorastaan vaativat päästä sinne uudelleen. Olisi kuulemma pitänyt etukäteen informoida, että täällä pääsisi hyppimään KALLIOILTA.

Kirmon luolat

Ahvensaaressa on louhosjärven lisäksi myös toinen mielenkiintoinen paikka, nimittäin Kirmon niemessä olevat kalkkilouhoksen luolat.

Saimme veneen ankkuriin ja nousimme maihin.  Kyseessä on myös vanha kalkkilouhosalue ja se on aidattu, joten alueelle meno on kielletty.

Rannalla on vanha masuuni.

Ahvensaaren masuuni

Kalkkilouhoksen luola on kaunis ja sen vieressä on kahden kallion väliin jäävä rotko.

Kalkkilouhoksen luola Ahvensaarella

Ahvensaaren rotko

1. Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

2. Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

3. Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.