Träskön, Storlandet, Stora Träskön, Porkkala, Kirkkonummi 59°56,8´ N - 24°22,3´ E

EDIT: 14.11.2022 lisätty videolinkki ja kuvat Sydostkobbarnoilta.

Träskönin ohi on ajettu monta kertaa, ja nyt vihdoin päätimme pysähtyä täällä.

Ja mitä kaikkea löytyikään!

Ensinnäkin jo maisemat ympärillä olivat mykistävät! Tiedän, että näin sanon monesta paikasta, mutta tässä kohteessa mm. edessä siintävä Rönnskärin majakka tuo tähän lisäsäväyksen!

Rönnskärin majakka taustalla

Reitti

Lähdimme liikkeelle Keilaniemestä ja pääsimme ajamaan ns. Porkkalan väylää. Perille pääsee myös suojaisempaa sisäväylää. Matkaa on n. 22 mailia. Träskön on Rönnskärin majakkasaaresta hieman luoteeseen. Me käännyimme väylältä pohjoiseen ja ankkuroimme veneen itärannalle Sydostkobbarna-saarten pohjoispuolelle.

Reitti Keilaniemi - Träskön (kartta: Navionics)

Pinnan alla on jonkun verran kiviä, joten etenimme todella hitaasti ja varovasti. Kiinnityskoukkuja ei näkynyt, joten kiinnitimme köyden isoon kiveen ja puuhun.

Vene ankkurissa Träskönissä

Toinen rantautumisvaihtoehto on saaren etelälaidalla Sydostkobbarna-saarten pohjoispuolella, Träskönin linjataulun vieressä. Karttaan on merkitty muutama vedenalainen kivi, mutta tilaa on silti.

Vene ankkurissa etelälaidalla.

Saari

Träskön on luonnonsuojelualuetta. Luonnonsuojelualue on perustettu 1995 ja alue on Metsähallituksen hoidossa ja hallinnassa.

Träskön on luonnonsuojelualuetta

On hyvä huomioida muutamia rajoituksia, joita luonnonsuojelualueella on. Kaikenlainen luonnon ja ympäristön vahingoittaminen on kielletty (toim. huom. luulisi, että se on kaikkialla itsestään selvää). Kasvien, puiden tai oksien keräily on kiellettyä, samoin erilaisten rakennelmien rakentaminen. Myöskään eläimiä ei saa pyydystää tai tappaa, eikä pesiä häiritä. Avotulenteko ja roskaaminen on myös kielletty.

Träskönin puusto on aika luonnontilassa

Sallittua on marjastus ja sienestys, sekä onkiminen ja muukin kalastus luvilla. Leiriytyminen on luvanvaraista.

Itse asiassa saari on toiminut myös kansallispuistona. 1938 perustettiin Suomeen ensimmäiset neljä kansallispuistoa, joista tämä oli yksi. Sota kuitenkin aiheutti muutoksia ja saari jäi Neuvostoliiton haltuun.

Sodan ajalta on tämäkin kalliokirjoitus Träskönissä

Kun saari palautettiin Suomelle 1956, todettiin luonnon kokeneen kovia ja kansallispuisto lakkautettiin. Yrityksestä huolimatta kansallispuistoa ei ole perustettu uudelleen, mutta tälläkin hetkellä saari on luonnonsuojelualuetta. (Viisykkönen.fi)

Kauniit Sydostkobbarna-saaret eteläpuolella

Saaren kaakkoispuolella on Sydostkobbarna-niminen saariryhmä ja saarien väliset salmet muistuttavat mielestäni paljon Hangossa olevaa Hauensuolta.

Itse saari on aika suuri: yli 70 hehtaaria.

Nähtävyydet

1.      Luontopolku

Monessa lähteessä mainitaan luontopolku, joka on paikoittain umpeen kasvanut. Me sen sijaan löysimme luontopolun, joka on yksi parhaiten merkityistä. Ehkäpä sitä on kunnostettu. Selkeät, punaiset merkit olivat tarpeeksi tiheään, eikä ollut epäselvyyttä, minne mennä.

Träskönin luontopolku on merkitty punaisin merkein

Luontopolun pituus on 2,6 km ja se kiertää käytännössä saaren. Me kävelimme noin puolet luontopolusta, kunnes lähdimme metsään etsimään loistoa. Mutta siitä hieman myöhemmin.

Sydostkobbarnan ja Träskönin välinen salmi

Luontopolkua Träskönillä

Lahden poukama Remmaruddenin jälkeen länsirannalla

2.      Träsket

Saaressa on pieni järvi (tai ehkä se on enemmänkin lampi). Luontopolku menee aivan siitä vierestä. Se on toiminut kuulemma ennen aikaan purjehtijoiden veden täydennyksen lähteenä makean vetensä ansiosta.

Träsket

3.      Venäläinen linnoitus

Kun kulkee luontopolkua eteenpäin, tulee vastaan ensin talon perustukset. Piippu on vielä pystyssä.

Rakennuksen perustukset

Pienen matkan päästä tulee eteen useampi betonitolppa ja jo sammaloitunut muuri. Tässä on kirjoitusten mukaan venäläisen linnoituksen rauniot 1800-luvun lopulta. Joka tapauksessa rakennelma on aika iso.

Venäläisen linnoituksen rauniot Träskönissä

Venäläisen linnoituksen rauniot

4.      Kalliot

Linnoituksen kohdalta pilkistelee meri ja päätimme poiketa merkityltä luontopolulta ja mennä kallioille ihailemaan maisemia Porkkalanselälle. Oranssit kalliot hehkuivat ilta-auringossa ja tuulikin oli jo tyyntynyt. Päätimme pitää evästauon.  Kuinka helppoa olisikaan ollut ottaa pienet päiväunet.

Maisema lounaaseen

Träskönin länsirantaa

Kallioiden vieressä oli myös pyöreä rakennelma. Onkohan siinä ollut joskus joku tykki?

Träskönin oranssit kalliot ja pyöreä rakennelma

5.      Loisto

Palasimme luontopolulle ja mietimme, kuinka löytäisimme vanhan loiston. Siitä oli vain epämääräinen sijainti kartassa. Emme tienneet veisikö luontopolku sen luo, joten päätimme etsiä sen itse. Minä päättelin, että sen pitäisi olla korkealla kalliolla ja näkyä kauas.

No, kävelimme metsää ja kallioita ristiin rastiin. Löysimme mm. juoksuhaudan ja bunkkerin, mutta loistosta ei näkynyt merkkiäkään.

Bunkkeri Träskönissä

Juoksuhautaa Träskönissä

Kansimies oli jo luovuttamassa, mutta minä päätin, että kyllä se nyt etsitään. Laitoin jo suunnistajaserkuilleni viestiä, että kuinka ko. torni merkittäisiin karttaan. Lopulta keksin käyttää Googlen satelliittikarttaa ja sieltähän loistokin löytyi! Eikä se tietenkään ollut siellä, minne se oli merkitty. Eikä se tietenkään näkynyt kauas, koska metsä sen ympärillä oli kasvanut yhtä korkeaksi.

Träskönin vanha loisto keskellä metsää

Jos joku on kiinnostunut löytämään vanhan loiston, paikka on merkitty alla olevaan kuvaan.

Loiston sijainti (kartta: Google)

Loistosta sanotaan sen olevan 1899 vuoden mallia oleva loisto.

Träskönin vanha loisto

Lisää loistosta:

Sydostkobbarna-saaret

Träskönin eteläpuolella on saarikaksikko Sydostkobbarna. Päätimme pistäytyä myös läntisellä saarella.

Ilta-aurinko paistoi kauniisti

Veneen sai hyvin kiinni kalliorantaan.

Vene ankkurissa Sydostkobbarnan kallioreunalla

Saaressa oli kaksi pientä lampea. Saarten välinen salmi on kapea ja matala.

Auringonvalo heijastui kauniisti lammen pinnalta

Saarelle oli ajautunut pitkä köysi

Salmi Sydostkobbarnan välissä

6.              Rönnskärin majakka

Oman säväyksen tuo viereisellä saarella oleva Rönnskärin majakka. Se suorastaan kylpi auringossa. Majakkasaarelle ei pääse rantautumaan, sillä se on Puolustusvoimien käytössä ja siten sotilasaluetta. Saaressa toimii kyllä lintuasema, joka on lintuharrastajien käytössä, mutta sinne meno edellyttää erityislupaa.

Rönnskärin majakka

Majakka on valmistunut vuonna 1800 ja on Suomen toiseksi vanhin majakka. (Wikipedia).

Rönnskärin majakka ja Träsköklobbin loisto

Video vierailusta marraskuussa 2022

Olin saarivierailun jälkeen aivan innoissani. Olipa siellä kaikkea mielenkiintoista! Ja paluumatkan kruunasi ajelu ilta-auringossa.

Porkkalan väylällä

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Hakemisto

Espoon saaria, Espoo: Pentala, Stora Herrö, Rövaren, Kaparen, Rövargrundet, Gåsgrund, Knapperskär

Itä-Helsingin saaret, Helsinki: Pihlajaluoto, Hattusaari, Krokholmen, Malkasaari, Kotiluoto, Villaluodot: Itäinen Villaluoto