Lappo, Brändö ja Björkö, Kumlinge, Ahvenanmaa

Ahvenanmaa kuulostaa olevan todella kaukana, mutta itse asiassa se alkaa jo Kihdin toiselta puolelta. Kihti on pohjois-eteläsuunnassa oleva lähes suora merialue alkaen lähes Uudenkaupungin korkeudelta. Pohjoisosassa Kihti on kapeampi, joten vesialueen ylitys on helpompaa.

Lappo 60°19,03’N - 20°59,90’E

Lappon venevajoja

Reitti

Me lähdimme itse asiassa liikkeelle Kustavista ja tarkoitus oli ajaa Glada Laxeniin Enklingen Bäröön. Tuulta oli kuitenkin ennustettu yli 10 m/s, joten sen idean jätimme. Päätimme ajella länteen päin ja katsoa miltä keli näyttäisi.

Lopulta ajoimme Nåtölle ja keli näytti siltä, että pääsemme hyvin Kihdin yli. Siitä olikin enää lyhyt matka Lappoon.

Loisto Kihdillä

Jos lähtisi Turusta, matkaa olisi n. 42 merimailia.

Reitti Turku - Lappo (kartta: Navionics)

Yläreittiä matkaa on 49 merimailia.

Turku - Lappo yläreitti (kartta: Navionics)

Lappon vierasvenesatama on aika suuri. Sinne mahtuu lähes 100 venettä. Samassa yhteydessä on lauttalaituri, eli Lappoon pääsee myös saariston yhteyslaivalla.

Lappon vierasvenesatama

Lappon vierasvenelaituri

Olimme liikkeellä syyskuun lopussa, jolloin satamassa ei ollut ketään muuta. Uskaltauduimme jättämään veneen kylkikiinnityksellä laituriin.

Vene laiturissa

Lappo

Lappo kuuluu Brändön kuntaan. Saaressa asuu n. 30 ympärivuotista asukasta.

Lappo kuuluu Brändön kuntaan

Lappon kartta

Vierasvenesatamaa on kutsuttu yhdeksi Ahvenanmaan kauneimmiksi ja se onkin todella viehättävä ja palveluiltaan erinomainen. Tosin meidän vierailun aikaan kaikki oli kiinni, mutta en valita, syyskuun loppu ei enää taida olla kovin kannattavaa sesonkia.

Lappon kylätie

Satamasta löytyy mm. ravintola, museo, kauppa, tankkauspiste ja jätehuolto.

Lappon kauppa

Ravintola Lappon lauttarannassa

Lappon vierasvenesataman ankkuri
¨
Opaskyltti museolle

Lappon saaristomuseo

Lähellä on myös luontopolku ja 18-väyläinen frisbeegolfrata. Lappon satama on myös ns. Roope-satama, eli satamassa noudatetaan ns. Roope-ohjelmaa, joka on Pidä Saaristo Siistinä ry:n suunnittelema ympäristöohjelma. Sen tavoitteena on kehittää satamia erityisesti ympäristönäkökulmat ja turvallisuusasiat huomioiden.

Lappossa on myös tankkauspiste

Me kävelimme satamassa ja ihailimme syysauringossa hehkuvia punaisia rantarakennuksia.

Punaiset vajat Lappon vierasvenesatamassa

Kyltti Andrumille herätti mielenkiinnon, sillä sana oli vieras minulle. Se on ruotsia ja tarkoittaa hengähdys- tai lepotaukoa. Kun kiipesimme kalliolle, sieltä löytyi pieni sievä mökki, josta oli upea maisema merelle. Se oli rakennettu hengähdyspaikaksi.

Andrum kalliolla

Andrum sisältä

Andrum on paikka, jossa sielu lepää

Maisemat kalliolta

Palatessamme laituriin, näimme Merivartioston veneen laiturissa. Heillä oli kahvihetki ja rupattelimme hetken. Ei kuulemma ollut vesillä juurikaan muita veneitä. Pääsimme myös kurkistamaan alukseen. Se oli kuin lentokoneen ohjaamo!

Kohtaaminen Merivartioston kanssa

Video omalta retkeltä

Kukkaloistoa syyskuussa

--------------------------------------------------------------------------------

Björkö 60°18,65’N - 20°56,57’E

Björkön saaristotila

Reitti

Björkö on Lapposta länsi-luoteeseen oleva saari. Välimatkaa Lappon ja Björkön saarten välissä ei ole kuin muutama sata metriä. Saarten välissä kulkee lautta, mutta me ajoimme sinne veneellä. Kiersimme Lappon pohjoispuolelta. Itse asiassa luulimme, että satama olisi saaren länsipuolella, mutta siellä oleva lahti oli todella matala, eikä sieltä löytynyt kuin yksityisiä rantoja. Palasimme takaisin ja ankkuroimme veneen lauttarantaan.

Reitti Lappo - Björkö (kartta: Navionics)

Kallioon oli kiinnitetty kiinnityskoukkuja, joten siinä taitaa olla ollut muitakin veneitä. Matkaa vesitse oli n. 6 merimailia Lapposta.

Vene ankkurissa

Saarten välissä kulkee myös Ahvenanmaan kuntien raja. Björkö kuuluu Kumlingeen, kun taas Lappo on osa Brändötä.

Björkö kuuluu Kumlingen kuntaan

Lautta ei tainnut meidän vierailumme aikana liikkua kertaakaan. Lauttarannassa oli pari henkilöä syystouhuissa, muuten saarella ei näkynyt muita ihmisiä.

Uteliaita lehmiä laitumella

Björkö

Meitä kiinnosti Björkö erityisesti siksi, että olin lukenut jostain, että saaressa on harvinaisen hyvin säilynyt saaristolaiskylä. Aivan lauttarannassa ei kylä ole, mutta onneksi olimme varautuneet lenkkivarustein. Lenkkarit jalkaan ja rauhalliselle punasävyiselle maantielle.

Björkövägen

Korssundin salmi

Muutaman kilometrin päässä oli Björköbyn kyltti.

Björköby

Tien varressa olikin hyvässä kunnossa olevia maalaistaloja, mutta löytyi myös rakennuksia, jotka kaipaisivat hieman apua.

Talon perustukset

Vanha maatila

Harmaantunut lato

Tontin raja vaiko talon perustuksia?

Kylä oli rauhallinen, ehkä ihmiset olivat siirtyneet jo sisälle. Toisaalta, ei saaressa vakituisesti asukaan kuin hieman yli 10 ihmistä.

Juhannussalko oli pystyssä

Linnunpönttö kalliolla

Video omalta retkeltä

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Hakemisto

Espoon saaria, Espoo: Pentala, Stora Herrö, Rövaren, Kaparen, Rövargrundet, Gåsgrund, Knapperskär

Itä-Helsingin saaret, Helsinki: Pihlajaluoto, Hattusaari, Krokholmen, Malkasaari, Kotiluoto, Villaluodot: Itäinen Villaluoto