Varkauden kanavat, Saimaa
Järvireittejä pystyisi veneilemään vaikka kuinka pitkälle! Varkauden kanavat ovat yksi mahdollistaja mm. Savonlinnasta Kuopioon suuntaan. Karttaa katsomalla tulkitsin, että Lappeenrannasta pääsisi Iisalmelle saakka!
Reitti
Lähdimme liikkeelle Savonlinnasta.
Upea Olavinlinna Savonlinnassa |
Matkaa on vähän alle 50 merimailia.
Reitti Savonlinna - Varkaus (kartta: Navionics) |
Me piipahdimme matkalla Linnanvuoren
kansallispuiston Linnansaaressa ja paluumatkalla Hietasaaressa. Reitti
oli selkeä ja mielenkiintoisen siitä teki useampi kanava. Olimme jo ennen
Linnansaarta kokeneet Hapolahden ja Oravin avokanavat ja nyt kanavia tuli vielä
useampi lisää.
Lähireitti Varkaudessa |
Kanavat
Taipaleen sulkukanava 62°18.12″N - 27°54.54″E
Puuteollisuus näkyi kanavan suulla |
Alkuperäisen Taipaleen sulkukanavan
rakentaminen on aloitettu 1835. Kanava yhdistää Unnukan ja Haukiveden ja
mahdollistaa venereitin Kuopion suuntaan. Taipaleen kanava oli Suomen ensimmäinen
kanava, jossa oli sulkuportit. Rakennustyömaalla oli myös Suomen ensimmäinen rautatie.
Kanava avattiin 1840. (wikipedia) Nykyään alkuperäinen kanava toimii
museokanavana n. 100 metrin päässä nykyisestä itään. Kanava on n. 500 m pitkä.
Uutta kanavaa ryhdyttiin
rakentamaan 1860-luvulla. Alkeelliset olosuhteet ja taudit johtivat siihen,
että parin kuukauden aikana haudattiin lähes 300 rakentajaa. Uusi kanava
avattiin 1871.
Uutta kanavaa muokattiin 1960-luvulla
ja mm. kaksi sulkua yhdistettiin yhdeksi pidemmäksi.
Taipaleen sulkukanava |
Kanavaa ohjataan ohjauskeskuksesta.
Kanavan yli kulkee myös avattava maantiesilta. Kanavan korkeusero on 4,60 – 6 metriä.
Taipaleen kanavaa ohjataan ohjauskeskuksesta |
Kanavan yli menevä siltä on avattavissa |
Lue lisää: https://yle.fi/a/3-5854105
Kanavan yhteydessä sijaitsee Kanavamuseo,
jossa voi tutustua mm. kanavien historiaan. Myös lähialueeseen ja alkuperäiseenkin
kanavaan voi tutustua.
Kanavan yläpuolella sijaitsee
myös vierasvenesatama.
Taipaleen vierasvenesatama |
Alajärven avokanava 62°18.76″N - 27°55.29″E
Taipaleen kanavan jälkeen väylä
jatkuu Alajärven avokanavaan. Se on myös n. 500 metriä pitkä. Kanava avattiin
1972 Taipaleen kanavan muutostöiden päätteeksi.
Alajärven avokanava |
Pitkälänniemen avokanava 62°19.32″N - 27°55.45″E
Väylä jatkuu edelleen koti
Pitkälänniemen avokanavaa. Myös se on avattu 1972. Pituudeltaan avokanava on n.
250 metriä.
Pitkälänniemen avokanava |
Askolan kanava 62°20.01″N - 27°55.10″E
Pääväylä olisi jatkunut kohti Komminselän siltaa.
Komminselän silta |
Me sen sijaan otimme kanavareitin hieman idempää. Askolan kanava näytti
kartalla mielenkiintoiselta ja päätimme lähteä katsomaan pääseekö siitä. Pienvenekanava
on kaivettu 1980-luvulla. Se oli todella kapea ja todella matala. Ajoimme kone
aivan ylhäällä ja hitaasti ja pääsimme sen läpi. Se oli kyllä hieno reitti!
Askolan kanava
|
Päät alhaalla ajoimme vielä Puurtilanlahden
sillan alta.
Puurtilanlahden silta |
Puurtilanlahden sillan alta |
Pussilantaipaleen avokanava 62°20.79″N - 27°53.68″E
Ja niin pääsimme Pussilantaipaleen
avokanavalle. Se on avattu 1970 ja on n. 700 metriä pitkä. Näin meillä olisi
ollut mahdollisuus veneillä vaikka kuinka pitkälle pohjoiseen! Jos katsoin
kartasta oikein, voisi päästä Iisalmestakin vielä eteenpäin! Onkohan joku
kokeillut tätä reittiä?
Pussilantaipaleen avokanava |
Hietasaari 61°59.72″N - 28°42.82″E
Me emme lähteneet enää pidemmälle, vaan käännyimme takaisin kohti Savonlinnaa. Kotimatkalla piipahdimme vielä Hietasaarella. Se näytti houkuttelevalta hiekkarantaiselta saarelta. Ja olipa sen rantaan ajautunut venekin. Ei siis suunnitellusti vaan ilmeisesti ajovirheen seurauksena.
Vene saaressa |
https://www.ita-savo.fi/paikalliset/6026874
Hietasaari kuuluu Linnanvuoren
kansallispuistoon ja saaressa olivat peruspalvelut, kuten puucee ja keittokatos. Ja aivan ihana hiekkaranta!
Hietasaaren hiekkaranta |
Video omalta retkeltä
Höyrylaiva Saimaalla |
Kommentit
Lähetä kommentti