Märket, Hammarland, Ahvenanmaa 60°18,0' N - 19°7,95' E Suomen läntisin piste

Pieni kallioluoto on Suomen läntisin maa-alue. Luoto sijaitsee Suomen ja Ruotsin rajalla.

Sijainti

Turusta on matkaa 110 merimailia. Matka on suurin piirtein sama ylä- ja alakautta.

Reitti Turku - Märket (kartta: Navionics)

Me olimme yöpyneet Käringsundissa ja lähdimme liikkeelle aamuvarhaisella ennen kello kahdeksaa, jotta keli olisi mahdollisimman rauhallinen.

Aamuauringossa

Edellisenä päivänä oli tuullut navakasti, joten maininkeja oli vielä selkeästi. Tuuli oli myös selkeästi kovempi kuin ennustettu, vaikkei se ollutkaan kuin 3-4 m/s.

Märket sijaitsee manner-Ahvenanmaasta n. 10 merimailin päässä, eikä Manner-Ruotsiin ole kuin 12 merimailia. Viimeiset isommat saaret Suomen puolella ovat Enskär ja Signilskär.

Aika lähellä Ruotsia ollaan (kartta: Navionics)

Pääsimme hyvin perille Märketin edustalle. Olimme valmistautuneet huonosti, sillä yllätyksenä tuli, että rantautuminen on todella haastavaa. Mitään suojaisaa satamaa ei ole. Yleensä saareen mennään saaren kumiveneellä ja isompi vene jätetään poijuun majakan edustalle.

Lähestyminen Märketiä (kartta: Navionics)

Pysähdyimme hetkeksi Märketin edustalle ja mietimme, että mitä tekisimme. Soitimme jopa Rajavartiolaitokselle ja heidän näkemyksensä oli, että turvallisesti ei voi rantautua. Majakkaseura, joka toimintaa pyörittää, ei sunnuntaiaamuna klo 8 ollut valmiina vastaamaan yhteydenottoomme.

Ajelimme Märketiä ympäri ja ihastelimme sitä aamuauringossa ja lopulta ajoimme takaisin.

Märket

Märket on pieni kallioluoto Suomen ja Ruotsin rajalla ja on läntisin kiinteän maan piste. Valtion varsinainen läntisin piste sijaitsee aluemerellä n. 6 merimailia etelälounaaseen Märketistä.

Läntinen kallioreuna

Märket on n. 300m x 100m kokoinen luoto, johon aallot lyövät joka puolelta. Kävelyretkiä saarella ei ole kovin helppo tehdä.

Itäisempi kallio

Majakka luodolle on rakennettu 1885. Rakennusprojekti ei ollut helpoin ja ensimmäiset rakennustarvikkeet vei myrsky veteen. Rakennusmiehet pelastuivat täpärästi kiinnittymällä saaressa olevaan tolppaan. Tätä ennen  vuodesta 1862 luodolla oli pystytetty rakennusmiehetkin pelastanut 11 metriä korkea rautainen merimerkki, mutta se ei estänyt haaksirikkoja, joita tapahtui alueella lukuisia.

Märketin rakennukset

Muita rakennuksia ovat varastomakasiini, joka valmistui 1889 ja konehuone vuodelta 1954. Märketin valo on 16,8 metrin korkeudella.

Majakalla työskenteli majakkamestari ja viisi majakanvartijaa.

Märketskallenin majakka vilkuttaa valoa n. 2 merimailin päässä, mutta jo Ruotsin puolella.

Ruotsin puolella oleva majakkarakennus oli hienosti pilven alla

Suomen majakkaseura on vuokrannut majakan ja kunnostanut ja ylläpitänyt majakkaa vuodesta 2007.

Erikoista majakkasaaressa on se, että Suomi ja Ruotsi jakavat luodon puoliksi ja rajakin on mielenkiintoisen mutkan näköinen. Ruotsin puolen alue jakautuu lisäksi kahdelle läänille (Tukholma ja Uppsala) ja kunnalle (Norrtälje ja Östhammar). Raja on kulkenut saaren poikki jo vuodesta 1809. Suomalaisten rakentama majakka rakennettiin epähuomiossa Ruotsin puolelle. Raja vedettiin uudelle 1982, jotta suomalainen majakka saatiin Suomen puolelle. Rajasta tuli erikoisen muotoinen, ja siirtyminen valtiosta toiseen käy huomaamatta. Saaressa on jopa mahdollista katsoa Suomesta Ruotsiin itään päin.

Myös radioamatöörit ovat olleet Märketin historiassa. Majakalta on lähetetty ensimmäinen radiosignaali jo 1970.

Ensimmäisen maailmansodan aikana majakka oli miehittämätön, mutta toisesta maailmansodasta alkaen majakassa asuivat vartijat. Majakka automatisoitui 1976 ja vasta silloin vartijatkin lähtivät saarelta.

Märket kuuluu Signilskär-Märketin luonnonsuojelualueeseen sekä Natura 2000 -alueeseen.

Video omalta retkeltä

Lisätietoa Märketistä

-        Yle-Areena EGENLAND

-        https://areena.yle.fi/1-4522935

-        https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/11/20/sauno-suomessa-ja-pulahda-uimaan-ruotsissa-saaolosuhteille-altis-majakkasaari

-        https://dynamic.hs.fi/a/2020/lamminhenkays/

BLOGIN HAKEMISTO

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Hakemisto

Espoon saaria, Espoo: Pentala, Stora Herrö, Rövaren, Kaparen, Rövargrundet, Gåsgrund, Knapperskär

Itä-Helsingin saaret, Helsinki: Pihlajaluoto, Hattusaari, Krokholmen, Malkasaari, Kotiluoto, Villaluodot: Itäinen Villaluoto