Tekstit

Utö, Parainen, Saaristomeri, 59°46.9′N, 021°22.2′E

Kuva
  Utö nousi yhdeksi toivekohdepaikakseni jo viime kaudella, sillä entinen kollegani Minna asuu siellä ja olen seurannut hänen upeita kuviaan sieltä somesta. Sijainti aika pitkällä ulkomerellä vain asettaa tietyt rajoitukset. Utön kylä Olimme suunnitelleen lähtöä sinne useampaan kertaan, mutta aina tuuliolosuhteet olivat sellaiset, että suunnitelmat piti muuttaa. Mutta yhtenä heinäkuisena aamuna keli oli sellainen, että suuntasimme veneen nokan kohti Utöä. Utön vaakunassakin näkyy meri Lähdimme Skipperin veneellä Turusta. Ajelimme Airiston läpi ja Korppoon ja Nauvon välistä suoraan etelään. Samaa reittiä olimme tulleet monesti, kun olimme tulleet Saaristomerelle ja mm. Jurmoon ja Aspöön . reitti Turku - Utö (tankkaus Nötö) (kartta: Navionics) Halusin varmuuden vuoksi vielä tankata veneen, joten piipahdimme Nötössä, jossa on tankkauspiste. Nötöstä väylä jatkui lounaaseen ja Knivskärin jälkeen suoraan etelään. Utön Havshotellin vierasvenesatama on suojaisessa paikassa saaren ...

Helsinki - Porvoo, 60.397410°N - 025.657818°E

Kuva
  Veneretki pääkaupungista Porvooseen on lähes klassikko. Eikä syyttä. Veneretki on sopivan mittainen ja Porvoo todellakin palkitsee vierailijan. Matkaa on hieman alle 30 mailia ja aikaa kuluu n. 1,5 tuntia.  Me lähdimme Skipperin veneellä Herttoniemestä. Sääksi oli luvattu hieman tuulista, joten varauduimme sisäväylään, joka kulkee kauniisti saarten suojassa.  Reitti Helsinki-Porvoo sisäväylää (kartta: Navionics) Päätimme kuitenkin katsoa miltä ulompi ja samalla hieman nopeampi väylä Sipoonselän yli näyttää. Keli näytti hyvältä, joten päätimme jatkaa ulompaa väylää kohti Porvoota. Reitti Helsinki-Porvoo ulkoväylää. Lisäksi Emäsalon ympäri ja Fladan. (kartta: Navionics) Reitille osuu myös Haikon kartano Porvoon keskusta sijaitsee Porvoonjoen varrella ja loppumatka onkin nopeusrajoituksellista väylää.  Sikosaaren edustalla ennen Porvoonjokea Porvoonjoki Porvoo on suosittu kesäkaupunki, joten jos haluaa, voi varmistaa vierasvenelaiturin tilanteen satamakonttoris...

Lähteelä, Kirkkonummi, Porkkala, 59°98 N - 24°43,9 E

Kuva
  Kun suunnittelee veneretkeä, melkein aina ensimmäisenä tulee mieleen saaret. Lähteelä löytyi mantereelta oikeastaan vähän vahingossa ja siitä on nyt tullut yksi meidän suosikkikohteista. Lähteelä löytyy Stora Svartön kohdalta, mutta tosiaan mantereen puolelta ja nämä kohteet kuuluvat samaan ulkoilualueeseen. Taustalla Stora Svartö Lähteelään pääsee sekä ulko- että sisäväylää. Ulkoväylä menee Kytön pohjoispuolelta ja jatkuu kohti Porkkalaa. Mickelskärsfjärdenin ”marianneväylän” (eli turvavesiväylän) jälkeen Kräklanin eteläpuolelta väylä jatkuu itään ja Räfsön länsipuolelta yhdistyy sisäväylään. Matkaa on esim. Nuottaniemen satamasta n. 16 mailia.  Nuottaniemi - Lähteelä (kartta: Navionics)  Sisäväylän pituus on n. 14 mailia, mutta se on hieman hitaampi. Kaunis kyllä, suosittelen ajamaan sen! Sisäväylän ansiosta Lähteelään myös pääsee hieman kovemmallakin tuulella. Väylä menee Svinön salmesta, Pentalan eteläpuolelta ja jatkuu Bergholmenin kohdalta etelään. Matkalla on ...

Helsinki -Tammisaari, Raasepori 59°58,7' N - 23°25,7' E

Kuva
  Kesäisen lämpimänä ja tyynenä iltapäivänä pohdimme, että mikä olisi mukava kohde piipahtaa. Tammisaari tuli mieleen, sillä siellä en ollut vielä veneellä käynyt. Reitti Helsinki - Tammisaari (kartta:Navionics) Eväshetki veneessä Lähdimme Skipperin veneellä Hernesaaresta ja ajoimme suoraan Porkkalaan ja siitä Porkkalanselän yli. Påvskärin ja Låga Bågaskärin kohdalta otimme ns. Olympiaväylän lounaaseen.  Olympiaväylältä Tammisaareen (kartta: Navionics) Se on todella kaunis ja hyvin merkitty väylä. Stömsön kohdalla väylät risteävät ja me jatkoimme väylää kohti luoteeseen.  Ja sekin väylä on todella kaunis. Yksi lossikin osui kohdalle. Lossi Norrmarkin kohdalla Ajoimme Jomalvikiin asti. Siinä kohdassa päätimme käydä Jomalvikin kanavan päässä katsomassa sitä. Reitti sinne kulkee kauniin kaislikon läpi. Kohti Jomalvikin kanavaa Jomalvikin kanava Jomalvikin avokanava sijaitsee Jomalvikin ja Edesvikenin välissä. Sen rakentaminen aloitettiin 1937, mutta sodan takia val...