Helsinki -Tammisaari, Raasepori 59°58,7' N - 23°25,7' E
Kesäisen lämpimänä ja tyynenä iltapäivänä pohdimme, että mikä
olisi mukava kohde piipahtaa. Tammisaari tuli mieleen, sillä siellä en ollut
vielä veneellä käynyt.
Reitti Helsinki - Tammisaari (kartta:Navionics) |
Eväshetki veneessä |
Lähdimme Skipperin veneellä Hernesaaresta ja ajoimme suoraan
Porkkalaan ja siitä Porkkalanselän yli. Påvskärin ja Låga Bågaskärin kohdalta otimme
ns. Olympiaväylän lounaaseen.
Olympiaväylältä Tammisaareen (kartta: Navionics) |
Se on todella kaunis ja hyvin merkitty väylä. Stömsön kohdalla väylät risteävät ja me jatkoimme väylää kohti luoteeseen.
Ja
sekin väylä on todella kaunis. Yksi lossikin osui kohdalle.
Lossi Norrmarkin kohdalla |
Ajoimme Jomalvikiin asti. Siinä kohdassa päätimme käydä
Jomalvikin kanavan päässä katsomassa sitä. Reitti sinne kulkee kauniin
kaislikon läpi.
Kohti Jomalvikin kanavaa |
Jomalvikin kanava
Jomalvikin avokanava sijaitsee Jomalvikin ja Edesvikenin välissä. Sen rakentaminen aloitettiin 1937, mutta sodan takia valmistuminen viivästyi vuoteen 1951. Kanava on 450 m pitkä, se on kapea ja suhteellisen matala, syvyys on n. 1 m. (Wikipedia) Kanava on hyvin samankaltainen kuin Laajasalon kanava Helsingissä, mutta pidempi.
Olimme varautuneet kääntymään takaisin, mutta kanavaa pitkin tuli selvästi
meitä suurempi vene ja heidän mukaansa siitä pääsee, joten potkuri yläasennossa
ja kansimies keulassa tähystäen ajoimme sen läpi. Kannattaa varmistaa veden
korkeus ennen kanavaan ajoa. Huomioitavaa on, että kanavassa ei mahdu kohtaamaan toista venettä,
joten omaa vuoroa pitää odottaa. Liikennevaloja tai muuta ohjausta siellä ei ole.
Jomalvikin kanava |
Kanava on valitettavasti kuuluisa myös veneonnettomuudesta,
joka vaati yhden hengen. Tällöin 5 km/h rajoitusslueella oli ajettu yli 80 km/h,
mikä tuntuu aivan käsittämättömältä, sillä 5km/h-vauhtikin tuntuu liian kovalta.
Jomalvikin kanavan silta |
Tammisaari
Tämän jälkeen olimmekin jo Tammisaaren edustalla. Itse
asiassa Tammisaari on nykyään Raaseporin kaupunginosa, sillä Tammisaari, Pohja
ja Karjaa yhdistyivät ja kaupungin nimeksi tuli Raasepori.
Tammisaari mereltä |
Kaupungin vierasvenesatamaan
kannattaa ajaa merkittyä väylää pitkin, sillä koko kaupungin edusta on hyvin
matalaa, syvyyden ollessa tuskin missään kohdin yli 2 metriä.
Matkaa kertyi yhteen suuntaan n. 60 mailia ja aikaa meillä
meni n. 3 tuntia.
Vierasvenesatama on aivan keskustassa, kauniin Knipanin
vieressä. Saimme veneen hyvin kiinni.
Tammisaaren vierasvenesataman laituri |
Tammisaaren vierasvenesatamasta väylä jatkuu vielä koilliseen. Se johtaa Pohjakuruun. Väylän yli menee Pohjan silta, joka on avattava silta. Me satuimme paikalle juuri silloin, kun silta oli auki. Aika upea näky!
Pohjan nostosilta |
Varsinaiselle kaupunkikierrokselle emme lähteneet. Mutta esim. vanha kaupunki
on aivan sataman kupeessa, joten ainakin sinne kannattaa suunnata. Hyviä vinkkejä
löytyy:
https://www.visitraseborg.com/fi/tammisaari-kahdessa-tunnissa/
Tammisaaren vierasvenesatama ja Knipan |
Me keskityimme kulinaarisiin elämyksiin ja menimme
illalliselle Knipanille, joka on yksi Tammisaaren maamerkeistä. Ravintola on
rakennettu v. 1908 paaluille ja kerrotaan, että kun sen rakentamista suunniteltiin,
Tammisaaren ravintolakiintiö oli täynnä, eikä kaupunki myöntänyt sen rakentamiseen
lupaa. Paalurakentaminen ilmeisesti ratkaisi tämän ongelman. (visitraseborg.com).
Minä Knipanilla |
Illallisen jälkeen tankkasimme veneen satamassa ja nautimme
vielä herkulliset italialaiset jäätelöt.
Paluumatkan reitti oli muuten sama, mutta jätimme kanavan
väliin ja ajoimme Odensön eteläpuolelta.
Upea, punaisena hehkuva aurinko palkitsi jälkeen.
Auringonlasku Porkkalanselällä |
Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaBlogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaBlogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaBlogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoista