Helsinki -Tammisaari, Raasepori 59°58,7' N - 23°25,7' E

 

Kesäisen lämpimänä ja tyynenä iltapäivänä pohdimme, että mikä olisi mukava kohde piipahtaa. Tammisaari tuli mieleen, sillä siellä en ollut vielä veneellä käynyt.

Reitti Helsinki - Tammisaari (kartta:Navionics)



Eväshetki veneessä


Lähdimme Skipperin veneellä Hernesaaresta ja ajoimme suoraan Porkkalaan ja siitä Porkkalanselän yli. Påvskärin ja Låga Bågaskärin kohdalta otimme ns. Olympiaväylän lounaaseen. 

Olympiaväylältä Tammisaareen (kartta: Navionics)

Se on todella kaunis ja hyvin merkitty väylä. Stömsön kohdalla väylät risteävät ja me jatkoimme väylää kohti luoteeseen. 

Ja sekin väylä on todella kaunis. Yksi lossikin osui kohdalle.

Lossi Norrmarkin kohdalla

Ajoimme Jomalvikiin asti. Siinä kohdassa päätimme käydä Jomalvikin kanavan päässä katsomassa sitä. Reitti sinne kulkee kauniin kaislikon läpi.

Kohti Jomalvikin kanavaa


Jomalvikin kanava

Jomalvikin avokanava sijaitsee Jomalvikin ja Edesvikenin välissä. Sen rakentaminen aloitettiin 1937, mutta sodan takia valmistuminen viivästyi vuoteen 1951. Kanava on 450 m pitkä, se on kapea ja suhteellisen matala, syvyys on n. 1 m. (Wikipedia)  Kanava on hyvin samankaltainen kuin Laajasalon kanava Helsingissä, mutta pidempi. 

Olimme varautuneet kääntymään takaisin, mutta kanavaa pitkin tuli selvästi meitä suurempi vene ja heidän mukaansa siitä pääsee, joten potkuri yläasennossa ja kansimies keulassa tähystäen ajoimme sen läpi. Kannattaa varmistaa veden korkeus ennen kanavaan ajoa. Huomioitavaa on, että kanavassa ei mahdu kohtaamaan toista venettä, joten omaa vuoroa pitää odottaa. Liikennevaloja tai muuta ohjausta siellä ei ole.

Jomalvikin kanava

Kanava on valitettavasti kuuluisa myös veneonnettomuudesta, joka vaati yhden hengen. Tällöin 5 km/h rajoitusslueella oli ajettu yli 80 km/h, mikä tuntuu aivan käsittämättömältä, sillä 5km/h-vauhtikin tuntuu liian kovalta.

Jomalvikin kanavan silta

Tammisaari

Tämän jälkeen olimmekin jo Tammisaaren edustalla. Itse asiassa Tammisaari on nykyään Raaseporin kaupunginosa, sillä Tammisaari, Pohja ja Karjaa yhdistyivät ja kaupungin nimeksi tuli Raasepori.

Tammisaari mereltä

 Kaupungin vierasvenesatamaan kannattaa ajaa merkittyä väylää pitkin, sillä koko kaupungin edusta on hyvin matalaa, syvyyden ollessa tuskin missään kohdin yli 2 metriä.

Matkaa kertyi yhteen suuntaan n. 60 mailia ja aikaa meillä meni n. 3 tuntia.

Vierasvenesatama on aivan keskustassa, kauniin Knipanin vieressä. Saimme veneen hyvin kiinni.

Tammisaaren vierasvenesataman laituri

Tammisaaren vierasvenesatamasta väylä jatkuu vielä koilliseen. Se johtaa Pohjakuruun. Väylän yli menee Pohjan silta, joka on avattava silta. Me satuimme paikalle juuri silloin, kun silta oli auki. Aika upea näky! 

Pohjan nostosilta

Varsinaiselle kaupunkikierrokselle emme lähteneet. Mutta esim. vanha kaupunki on aivan sataman kupeessa, joten ainakin sinne kannattaa suunnata. Hyviä vinkkejä löytyy:

https://www.visitraseborg.com/fi/tammisaari-kahdessa-tunnissa/

Tammisaaren vierasvenesatama ja Knipan


Me keskityimme kulinaarisiin elämyksiin ja menimme illalliselle Knipanille, joka on yksi Tammisaaren maamerkeistä. Ravintola on rakennettu v. 1908 paaluille ja kerrotaan, että kun sen rakentamista suunniteltiin, Tammisaaren ravintolakiintiö oli täynnä, eikä kaupunki myöntänyt sen rakentamiseen lupaa. Paalurakentaminen ilmeisesti ratkaisi tämän ongelman. (visitraseborg.com).

Minä Knipanilla 

Illallisen jälkeen tankkasimme veneen satamassa ja nautimme vielä herkulliset italialaiset jäätelöt.

Paluumatkan reitti oli muuten sama, mutta jätimme kanavan väliin ja ajoimme Odensön eteläpuolelta.

Upea, punaisena hehkuva aurinko palkitsi jälkeen.

Auringonlasku Porkkalanselällä

Kommentit

  1. Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  2. Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  3. Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  4. Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Hakemisto

Espoon saaria, Espoo: Pentala, Stora Herrö, Rövaren, Kaparen, Rövargrundet, Gåsgrund, Knapperskär

Itä-Helsingin saaret, Helsinki: Pihlajaluoto, Hattusaari, Krokholmen, Malkasaari, Kotiluoto, Villaluodot: Itäinen Villaluoto