Barösund, Inkoo 60°58,6' N - 24°52,6' E

Pääkaupunkiseudulta kun lähtee liikkeelle, Barösund sijaitsee Porkkalanselän toisella puolella. Porkkalanselkä on iso vesialue, jolla aallot voivat nousta todella korkeiksi. Sen yli ei siis kannata lähteä ilman tarkkaa selvitystä kelistä. Ja hyvällä kelillä sen ylittäminen on todella upeaa!

Porkkalanselkä parhaimmillaan

Barösund sijaitsee keskellä Inkoon kaunista saaristoa.

Me lähdimme liikkeelle Espoon Keilaniemestä Skipperin veneellä, ja keli oli täydellinen: aivan tyyntä ja aurinkoista. Pääsimme ajamaan hyvää matkanopeutta pääväylää pitkin Rönnskärille saakka. Sen jälkeen suunta kohti Stora Fageröön etelälaitaa. Selällä on puna-vihreä portti, joka on hyvä kiinnekohta.

Reitti Keilaniemi-Barösund ympäri (kartta: Navionics)

Väylä jatkuu länteen Älgsjölandetin pohjoispuolelta ja kääntyy sen jälkeen lounaaseen. Kapeaa salmea pitkin pääsee myös Elisaareen, joka on upea kohde sekin. Barösundin vierasvenesatama sijaitsee juuri ennen vaijerilossia. Lossi liikennöi n. 10 minuutin välein, joten kannattaa olla tarkkana.

Barösundin lossi

Barösund

Barösundin salmi on noin 2 merimailia pitkä salmi Barölandetin ja Orslandetin välissä. Vierasvenesatama sijaitsee Orslandentin puolella. Satamassa on usea laituri ja paikkoja n. 50.

Barösundin vierasvenesatama

Satama-alueella on mm. tankkauspiste, kahvila, kauppa, tori ja ravintola Scola. Onpa sinne tulleet myös ulkopadelkentätkin.

Barösundin ulkopadelkentät

Me teimme lyhyen kävelyn satama-alueella. Historiaa edustaa Wallhalla-rakennus, jossa toimivat suojeluskunta ja Lotta Svärd 1918-1944.

Walhalla-rakennus

Ravintola Scola toimii Källnäsuddin vanhassa kyläkoulussa. Se tarjoilee erinomaista saaristolaisruokaa upeilla maisemilla. Olemme käyneet siellä useamman kerran ja joka kerran ruoka on ollut erinomaista. https://www.ravintola-scola.fi/

Maisema ravintola Scolan terassilta
Herkkulounas ravintola Scolassa

Poliisi

Vaikka olen ollut paljon vesillä, en ole koskaan ollut tekemissä poliisin kanssa. Ajaessamma salmea eteenpäin, meidät pysäytti poliisivene. Ajoimme veneen viereen ja he tarkistavat, että liivit olivat päällä, palosammutin oli kunnossa ja vielä puhalluttivat. Tämän jälkeen toivottivat hyvää loppumatkaa. Tuli turvallinen olo, että merelläkin toimintaa tarkkaillaan.

Poliisivene Barösundin salmessa

Barösund ympäri

Jatkoimme vielä salmea eteenpäin. Samaa reittiä menee myös Barösund runt -purjehduskilpailu.

Reitti Barösundin ympäri (kartta: Navionics)

Ajoimme todella kaunista väylää eteenpäin Bråtanille saakka, jonka jälkeen käännyimme kaakkoon. Tämä väylä on osa ns. Olympiaväylää, jonka taustaa löytyy Hangon retken kirjoituksessa. Toinen toistaan kauniimpia luotoja osui reitin varrelle. Yhdelle päätimme pysähtyä ja joimme kahvit. Olympiaväylää jatkoimme Påvskäriin saakka ja siitä jälleen Porkkalanselälle.

Luoto Olympiaväylän varrella
Maisemia luodolta

Matka-aika yhteen suuntaan oli n. pari tuntia. Tällä kertaa olimme päiväretkellä, mutta ehtii sinne illaksikin. Paluumatkan palkitsee usein upea auringonlasku.

Auringonlasku Porkkalassa

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Hakemisto

Espoon saaria, Espoo: Pentala, Stora Herrö, Rövaren, Kaparen, Rövargrundet, Gåsgrund, Knapperskär

Itä-Helsingin saaret, Helsinki: Pihlajaluoto, Hattusaari, Krokholmen, Malkasaari, Kotiluoto, Villaluodot: Itäinen Villaluoto