Loviisan Svartholman merilinnoitussaarella olimme jo käyneet, mutta varsinainen Loviisa oli vielä käymättä.
Niinpä kauniina ja vähätuulisena lauantaiaamuna suuntasimme Skipperi-veneemme
kohti Loviisaa. Veneretki alkoi!
|
Loviisan Laivasilta |
Reitti
Lähdimme Jollaksesta. Reitti
kulki Sipoonselän yli Äggskärille. Koska oli lähes tyyntä, päätimme ohittaa
Pellingin eteläkautta. Siinä on matkalla myös Tove Janssonin kesäpaikka
Klovharun, joka on kaikessa karuudessaan todella kaunis paikka.
|
Klovharun |
Reitti jatkuu suoraan itään.
Valitsimme Skarvgaddenin kohdalta sisemmän väylän, joka yhdistyi Korshällissä
ulkoväylään. Lindholmenin kohdalta väylä kääntyy pohjoiseen Loviisaan. Loviisan
Laivasilta, jossa on vierasvenesatama, sijaitsee aivan lahden pohjukassa ja matkaa käännöskohdasta on vielä
n. 10 mailia. Kokonaismatka yhteen suuntaan on n. 50 mailia ja aikaa meillä
meni n. 2,5 tuntia.
|
Reitti Helsinki-Loviisa (kartta: Navionics) |
Laivasillan vierasvenesatama toimi
erinomaisesti. Saimme veneen hyvin aisapaikalle eikä muutaman tunnin
pysähtyminen maksanut. Satamakonttorissa oltiin muutenkin erittäin avuliaita ja
saimme hyvät vinkit, mitä kannattaa nähdä. Jopojen vuokraus maksoi 5€/pyörä,
joten otimme ne käyttöön.
|
Loviisan Laivasillan vierasvenesatama |
Nähtävyyksiä
Loviisa oli sekä minulle että
kansimiehelle tuntematon kaupunki, eikä aikaa ollut kovin paljon. Mutta saimme
hyvät vinkit ja alle on kirjannut minun kokemuksia.
Ensimmäinen vaikutelma oli, että Loviisa
muistuttaa kovasti Porvoota. Loviisa on perustettu 1745 raja- ja
linnoituskaupungiksi. Se sai myös tapulioikeudet, eli oikeuden käydä ulkomaankauppaa.
Kaupungin nimeksi tuli Degerby. 1752 Ruotsin kuningas Aadolf Fredrik vieraili
kaupungissa ja nimesi sen Loviisaksi puolisonsa kuningatar Loviisa Ulriikan
mukaan.
|
Loviisan raatihuone |
Laivasillan suola-aitat
Vierasvenesatamassa Laivasillassa sijaitsevat
kauniit, punaiset suola-aitat. Kauniisti entisöidyissä suola-aitoissa toimii
mm. Merenkulkumuseo sekä pikkupuoteja ja taidenäyttelyitä. Suola-aittoja on
ollut n. 50 ja niissä säilöttiin mm. suolaa, tupakkaa ja mausteita. Nykyään
niitä on jäljellä muutama. Laivasilta on muutenkin monen tapahtuman keskus.
|
Laivasillan suola-aitat |
Puutarhakatu
|
Loviisan puutalokortteli
|
Aivan sataman kupeessa on katu,
jonka varrella on kauniita, vanhoja puutaloja. Puutalokortteli on kuin hyppäisi
monta kymmentä vuotta taaksepäin. Suosittelen käymään.
|
Loviisan puutalokortteli
|
|
Jopoilla pääsee hyvin kulkemaan |
Kirkko
Loviisan uusgoottilainen kirkko kohoaa
kauniina korkealle ja itse asiassa näkyy merellekin aika pitkälle. Se on
rakennettu 1863-65.
|
Loviisan kirkko |
Jatulintarha
Sataman läheisyydessä Rantapuistossa
on myös jatulintarha. Kun näin tämän kartassa, innostuin valtavasti. Pieni
pettymys oli, että se olikin rakennettu Loviisan kulttuuri- ja
ympäristöliikkeen toimesta 2000-luvulla eikä ollutkaan satoja vuosia vanha. Mutta
perusteena oli, että haluttiin tuoda jatulintarhat ”pois vaikeasti saavutettavista
saarista” kaikkien saavutettaviksi.
Jatulintarhoista löytyy enemmän tietoa
aiemmasta kirjoituksestani.
|
Loviisan jatulintarha |
Linnakkeen rauniot (Bastionit Ungern ja Rosen)
|
Bastion Ungern |
Loviisassa on tosiaan Svartholman merilinnoituksen
lisäksi toisetkin linnakkeen rauniot! Maalinnoitukseksi kutsuttua bastionia on
rakennettu 1748 alkaen tarkoituksena turvata Ruotsin itärajaa. Augustin
Ehrensvärdin (katso myös Svartholma) suunnitelman mukaan sen piti ympäröidä koko
Loviisan kaupunki. Kuninkaantien molemmilla puolilla olevat Ungern ja Rosen
saatiin lähes valmiiksi. Kun Suomi liitettiin Venäjään 1809, linnoitus menetti
sotilaallisen merkityksensä ja jäi raunioitumaan. 1890-luvulla linnoitusalue
otettiin virkistyskäyttöön.
|
Bastionin piti ympäröidä koko Loviisa
|
|
Bastion Ungern |
|
Bastion Ungern |
|
Bastionien ympärillä kulkee luontopolku |
Bonga-linna
Jos on kiinnostunut taiteesta, kannattaa
vierailla Bonga-linnassa, jossa on Riitta Nelimarkan ateljee ja pysyvä näyttely.
Itse olin tästä todella kiinnostunut, mutta valitettavasti näyttely on auki yleisölle
lauantaisin klo 13-16 ja meidän piti siinä kohtaa jo hypätä veneeseen ja
paluumatkalle. Mutta uskallan tästä huolimatta suositella näyttelyä 😊.
Itse Bonga-linnakin on näkemisen arvoinen. Se on venäläiskaudelle rakennettu
patriisilinna.
|
Bonga-linna |
(lähde: Museovirasto, visitloviisa.fi)
Paluumatkalle lähdimme samaa
reittiä, paitsi että tulimme Pellingin pohjoispuolelta. Aivan matkan varrella on
Bockhamnin lahdenpoukama ja piipahdimme sen kautta, jotta kansimies pääsi
uimaan. Se näyttikin kesähelteellä hieman erilaiselta kuin lokakuun lopussa, jolloin kävimme siellä edellisen kerran.😁.
|
Kansimies uimassa |
Kommentit
Lähetä kommentti