Jurmo, Parainen, Korppoo, Saaristomeri 59°49,63' N - 21°35,1' E

Joskus ei edes tiedä, mistä voisi unelmoida. Kuten silloin, kun kansimies ehdotti, että lähdetään Jurmoon. Katsoin karttaa ja se näytti olevan keskellä merta. Sovimme, että odotamme sopivaa keliä ja lähdetään katsomaan.

Jurmon kivikkoinen ranta jatkuu ja jatkuu

Jurmon kiviä

Meillä oli Skipperin vene Turusta ja lämpömittari näytti lähtiessä +27. Tuulta oli muutama metri etelästä.  Pohdimme jo, että tuulen suunta saattaa olla sellainen, että emme pääse Jurmoon saakka.

Reitti Ruissalo - Jurmo (kartta: Navionics)

Ajoimme Airistoa etelään ja jatkoimme lounaaseen Innamon ja Vandrockin välistä. Siitä väylä kääntyy etelään ja jatkuu Jurmoon saakka. Matkaa oli noin 47 mailia ja aikaa kului hieman yli 2 tuntia. Tuuli tyyntyi ja pääsimme erinomaisesti perille.

Jurmon saaristokylä

Vaikka kartalla näyttää siltä, että Jurmo on keskellä merta, ympärillä on kuitenkin luotoja ja saaria käytännössä koko matkan. Jurmosta olisi ollut enää alle 10 mailia Utöseen, mutta se retki jää toiseen kertaan.

Jurmon kartta.

Jurmon edustalla on vettä n. 60-70 metriä ja sitten keskellä merta näkyy ns. Jurmon kivi. Olisi mielenkiintoista tietää millainen kivimuodostelma on veden pinnan alla.

Jurmon kivi on yksittäinen kivi keskellä merta

Jurmo on niin kaunis, että välillä tuntuivat sanat loppuvan. Kuin olisi ollut Kreikassa tai Irlannin nummilla.

Piknik Jurmon kalliolla

Ajoimme vierasvenesatamaan, jossa ei meidän lisäksemme ollut kuin pari muuta venettä. Satamassa on hyvä laituri ja poijupaikat.

Jurmon vierasvenesatama

Satamakonttorissa olivat avuliaita ja saimme vuokrattua pyörät. Piknik-reppu mukaan ja pyörät alle. Saaressa on kävelypolkuja ja lisäksi hiekkatietä pääsee ajamaan hyvin pyörällä.

Jurmo Jopot

Jurmon hiekkateitä on hyvä pyöräillä

Vierasvenesatamassa on pieni kauppa ja kahvila ja muitakin palveluita löytyy.

Jurmon kyläkauppa on nähtävyys

Jurmon kyläkaupan seinustalla on hieno ankkurikokoelma

Jurmo on syntynyt jääkaudella ja on Salpausselän jatke. Osa saaresta kuuluu Saaristomeren kansallispuistoon ja siellä sanotaan olevan ainutlaatuinen kasvi- ja eläinlajisto. (Wikipedia)

Jurmon pohjoisranta

Tämä on helppo uskoa. Jo laakea maasto, laajat kanervikot ja pitkä, kivikkoinen ranta tekevät siitä poikkeuksellisen oloisen saaren. Jälkeenpäin kuulimme, että saarella on myös paljon kyykäärmeitä. Meille tämä ei tullut mieleen, joten emme osanneet varautua saappailla. Onneksi yhtään käärmettä ei osunut kohdalle.

Jurmon nummea silmän kantamattomiin

Saaressa on ainutlaatuisen kauniin saaristomaiseman lisäksi muitakin nähtävyyksiä.

a.       Högberget

Saaren korkein kohta on n. 17 m korkealla vuorella. Se sijaitsee keskellä saarta ja huipulta näkee kauas.

Jurmon Högberget

b.
Kappeli

Jurmon kappeli

Saaren nykyinen kappeli on vuodelta 1846. Se on edelleen käytössä ja siellä järjestetään kerran kesässä jumalanpalvelus. Kappelin omistaa Korppoon seurakunta. Saaren ympärillä on hautausmaa, jolla voi nähdä kauniita vanhoja rautaristejä.

Jurmon hautausmaa

Jurmon kirkon pihalla voi levähtää

Joidenkin arvioiden mukaan saaressa on ollut kappeli jo 1100-luvulla ja se on toiminut lähisaarien keskuksena. (korpo.net)

c.       Munkringarna

Saaressa on opasteet ”munkringarna”, joka tarkoittaa munkinkehää ja tässä tapauksessa neljää saaressa olevaa kivikehää. Opasteet eivät vie aivan perille saakka ja mekin kävelimme maastoa edes-takaisin löytääksemme ne. Ainakin yhden löysimme. Ehkä. Näidenkään tarkoitusta ei varmuudella tiedetä, mutta arvuutellaan, että ne liittyvät laiduntamiseen. Toisen tarinan mukaan ne saattavat liittyä kalastajien majoitustarkoituksiin.

Jurmon kivikkoa

Näiden lisäksi matkan varrelle osui jatulintarha, mutta vierasvenesataman isäntä sanoi, että se ei taida olla kovin vanha.

Jurmon jatulintarha

d.       Alpakat

Jos joku on kuullut Jurmon alpakoista, niin tiedoksi, että ne ovat nykyään Toijalassa 😊. Omassa tuttavapiirissänikin tiedettiin Jurmon aggressiivisista alpakoista, joita kannatti varoa. Ehkäpä siis pitää olla tyytyväinen, että niitä ei osunut kohdalle.

Jurmo jää taakse

Päiväretki Jurmoon oli todella hieno kokemus ja taisin päivän aikana huudahtaa "ihanaa!" aika monta kertaa. Paluumatka Turkuun sujui kauniissa kesäillassa samaa reittiä takaisin ja jälleen kerran yhtä hienoa kokemusta rikkaampana.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Hakemisto

Espoon saaria, Espoo: Pentala, Stora Herrö, Rövaren, Kaparen, Rövargrundet, Gåsgrund, Knapperskär

Itä-Helsingin saaret, Helsinki: Pihlajaluoto, Hattusaari, Krokholmen, Malkasaari, Kotiluoto, Villaluodot: Itäinen Villaluoto