Isokari, Uusikaupunki, Selkämeren kansallispuisto 60° 43.10′N - 21° 00.70′ E ja Uusikaupunki 60° 47.89′N - 21° 24.22′ E

 

Majakat ovat niin kiehtovia! Jos mietin omia suosikkikohteitani, niin majakkasaaret ovat kaikki aivan kärjessä. En tiedä, johtuuko se majakoista itsestään vai niiden sijainnista vai niiden ainutlaatuisesta yhdistelmästä.

Meillä oli Skipperin koko päivän venevaraus ja päätimme lähteä Raisiosta kohti Isokaria ja Uuttakaupunkia. Katanpäässä olimme jo käyneetkin, joten suurin osa reitistä oli tuttua.

Lähdimme Raision satamasta ja ajoimme Luonnonmaan länsipuolelta. Merimaskun kapeikko on hidas, mutta kaunis väylä ja käytännössä ainoa väylä kohti Kustavia, ellei halua kiertää koko Rymättylää.

Reitti Raisio-Isokari-Uusikaupunki (kartta: Navionics)

Suuntasimme kohti Ströömiä ja ajoimme sen loppuun asti. Siihen Isokarin majakka jo siintääkin. Väylä jatkuu Ströömin päästä luoteeseen ja Isokari vierasvenesatamineen siellä. Isokari kuuluu Selkämeren kansallispuistoon.

Vierasvenesatama ei ole kovin iso. Me saimme pienellä veneellä hyvin paikan, mutta muutama purjevene tuskaili myöhemmin tilan kanssa. Sopu sijaa antaa. Vesi oli laiturin vierellä todella kirkasta! Satamamaksu päiväkäynnillä on 2021 10€.

Isokarin vierasvenesatama

Satamakioski houkutteli meidät saman tien ostoksille ja mukaan tarttui Isokari-muki sekä Suomen majakat -pelikortit. Emme voineet myöskään vastustaa Isokarin omia juomia, jotka maistuivat hellepäivänä todella hyviltä.

Isokarin juomat

Isokarin kartta


Majakka

Isokarin majakka

Majakka on juuri kunnostettu ja kohoaa nyt kauniina kohti taivasta. Rakentamisesta päätettiin 1809, jolloin Suomi liitettiin Venäjään ja tarvittiin uusi väylä. Majakka vamistui 1833 ja on Pohjanlahden korkein majakka nousten 49,4 metriin. Se on myös edelleen käytössä oleva majakka ja valon kantomatka on 35 km. Majakkaan pääsee myös sisälle, mutta ainoastaan opastetulla kierroksella. Lisää majakan kiehtovasta historiasta voi lukea mm. https://www.isokari.fi/

Luontopolku

Luontopolku on hyvin merkitty

Saareen voi tutustua joko hieman jykevämpää tietä tai sitten luontopolkua pitkin. Luontopolku on merkitty selkeästi ja on suhteellisen helppokulkuinen. 

Ei ehkä ensimmäisenä ajattelisi, että Isokarissa on lakkoja

Luontopolun varrella on mm. Luotsitupa sekä entinen merenlahti.

Isokarin luontopolku

Luotsitupa 

Isokarin vanha luotsitupa

Luotsitupa on rakennettu 1858 ja se on nykyään matkailukäytössä. Siellä voisi yöpyä! Luotsitupaan pääsee kurkistamaan sisälle, jollei siellä ole joku majoittumassa. Varsinaista luotsaustoimintaa on saarella ollut jo 1700-luvulla. Uusi luotsiasema rakennettiin vierasvenesataman kupeeseen 1965. (Isokari)

Kluuvi

Sisäjärvi eli kluuvi

Entinen merenlahti on nykyinen sisäjärvi eli kluuvi. Se on ollut osa lahtea, jonka yhteys mereen on pikkuhiljaa umpeutunut. Vielä 1950-luvulla järveltä pääsi kapeaa väylää merelle. (Isokari)

Puolustusvoimat

Isokarin lintutorni on entisen ammusvaraston päällä

Isokari on ollut myös osana sotaa. Saari linnoitettiin 1940-41 ja sinne rakennettiin bunkkereita ja ammusvarastoja. Sotatoimiin ei kuitenkaan koskaan jouduttu ja asukkaat saivat palata saarelle 1945.

Isokarin nykyinen lintutori

Ammusvaraston päällä oleva nykyinen lintutorni on ollut ennen Puolustusvoimien 1970-luvulla rakentama tulenjohtotorni.

Isokarin museotykki

Museotykki nro 158 on valmistettu Pietarissa 1915. Sen alla on toisen maailmansodan aikainen bunkkeriluola. Isokariin (tai Isoonkariin) tykki on tuotu 1970-luvulla. Viimeiset kertausharjoitukset saarella on pidetty 1980-luvulla ja Puolustusvoimat lähti saarelta 1997. (Isokari)

Pirunpelto

Isokarin pirunpeltoa


Isokari on ollut aikoinaan veden alla. Nykyään saaren korkein kohta on 13 metrin korkeudella. Pirunpelto on muinaista rantakivikkoa. Nimi tulee vanhasta uskomuksesta, että piru on viskellyt kivet paikoilleen. Maa nousee edelleen jääkauden jäljiltä. (Isokari)

Kalliot

Majakan lisäksi parasta ovat mielestäni kalliot. Ihanat, laakeat kalliot.

Isokarin kalliot


Kallionkoloista löytyi myös hyvä uimapaikka


Kallioissa on jännittäviä valkoisia viivoja


Kallioilta löytyi myös kuollut hylje


Uusikaupunki

Me jatkoimme Isokarista vielä Uuteenkaupunkiin. Sinne meni suora, hyvin merkitty väylä.

Pakkahuoneen vierasvenesatama sijaitsee lähes kaupungin keskustassa Kaupunginlahdella. Päivämaksu on 6€. 

Uudenkaupungin Pakkahuoneen vierasvenesatama

Me emme jättäneet venettä tällä kertaa siihen, vaan pysäköimme ravintola-alueelle, jonne on varattu veneille paikkoja.

Rannassa oleva punaisten ranta-aittojen rivi on kaunis ja niistä saa hyvää ruokaa.

Uudenkaupungin ranta-aittoja 


Piipahdimme myös yhdessä lasteni suosikkikohteessa: Bonk-museossa. Se on myös aivan keskustassa. Itse museorakennuskin on kaunis. Suosittelen lämpimästi museo-opastusta, sillä tarina anjoviksesta ja siihen liittyvistä aparaateista on todella viihdyttävä! Pihalla on myös aitta, jossa jokainen voi rakentaa juuri niin hienon laitteen kuin mielikuvitus antaa myöden.

Bonk-museo

Bonk-museon aparaatteja


Uudenkaupungin torin läheisyydessä on tilataideteos. Kadun ylle on ripustettu sateenvarjoja. Tänä kesänä (2021) niille ei ole ollut juuri käyttöä.

Sateenvarjot Uudenkaupungin yllä

Uudenkaupungin kaduilla


Uudestakaupungista voi lukea lisää: https://visituusikaupunki.fi/fi

 

Muita upeita majakoita:

Bengtskär

Helsingin kasuuni

Kallbådan

Söderskär

Utö

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Hakemisto

Espoon saaria, Espoo: Pentala, Stora Herrö, Rövaren, Kaparen, Rövargrundet, Gåsgrund, Knapperskär

Itä-Helsingin saaret, Helsinki: Pihlajaluoto, Hattusaari, Krokholmen, Malkasaari, Kotiluoto, Villaluodot: Itäinen Villaluoto