Majakkaretki Vaasassa: Valassaaret, Valsörarna, Vaasa, Mustasaari, Merenkurkku 63°26,2’ N - 21°4,2’ E
Olimme kesällä ensimmäistä kertaa
veneilemässä Vaasan ja Merenkurkun saaristossa ja kuinka upean retken
saimmekaan kokea: viisi kaunista majakkaa!
5 majakan reitti Merenkurkussa (kartta: Navionics) |
Ritgrund |
Valassaaret
Utgrynnan |
Norrskär |
Rönnskär |
Reitti
Me ajoimme Valassaarille Ritgrundista. Sieltä matkaa on noin 14 mailia.
Reitti Ritgrund - Valassaaret (kartta: Navionics) |
Vaasasta matkaa on noin 35 mailia ja väylä kulkee pohjoiseen Raippaluodon sillan alta ja Björkön-saaren itäpuolelta kohti luodetta ja Valassaaria.
Reitti Vaasa - Valassaaret (kartta: Navionics) |
Me lähestyimme saarta koillisesta ja ajoimme Valassaarten ja Norderstörenin väliseen salmeen. Saimme veneen laituriin kiinni.
Vierasvenelaituri Ebbskärin pohjoisreunalla |
Samaan aikaan laiturissa oli yhteysalus, joka oli juuri
tuonut ryhmän saareen. Heiltä kuulimme myös vastapäisen saaren jatulintarhasta,
jota kävimme vielä pois lähtiessä katsomassa.
Norderstörenin jatulintarha |
Jatulintarha |
Valassaaret
Valassaaret koostuu itse asiassa
kahdesta saaresta: Ebbskäristä ja Storskäristä. Saaret on alun perin yhdistetty toisiinsa kivisillalla, jotta mm.
majakan materiaalit saatiin kuljetettua saarelta toiselle. Myös maan kohoaminen
on vaikuttanut saarten liittymiseen toisiinsa. Erikoinen nimi taas juontaa
juurensa saaren ruotsinkieliseen nimeen Valsörarna, joka on tullut luultavasti
saaren vallimaisista moreeniharjanteista. On myös uskottu, että nimi johtuu valaan
selkiä muistuttavista harjanteista. Ja ehkä saarelle on eksynyt myös oikea
valaskin, joka ehkä kuitenkin on ollut pyöriäinen. (wikipedia)
Saari on ollut luonnonsuojelualuetta vuodesta 1948 erityisesti linnuston suojelemiseksi ja
rantautuminen ja liikkuminen on rajoitettua. Saarella on myös lintuasema.
Valassaaret kuuluu Merenkurkun maailmanperintöalueeseen.
Valassaaret on luonnonsuojelualuetta |
Laiturin vieressä on saaren
kartta, joka näyttää luontopolun majakalle ja sen varrella olevat nähtävyydet.
Valassaarten kartta
|
Majakka ei tosiaan ole laiturin
vieressä, eikä edes juuri näy merelle. Matkaa laiturilta majakalle on n. 2,5 km.
Me kävelimme polkua pitkin majakalle ja toiseen rantaan. Vastaan tuli iloinen
seurue, jota yhteysvene meidän laiturissa odotteli.
Valassaarten Storskärin laituri etelässä |
Luontopolku
Opasteet |
Lemmenpolku-niminen luontopolku lähtee heti vierasvenelaiturista. Sen pituus edestakaisin on n. 6 km.
Luontopolku |
Ensimmäisenä tulee vastaan
Merivartioasemalle kuuluvia mökkejä. Itse merivartiotorni on hieman kauempana.
Rakennuksia luontopolun varrella
|
Suomen sodan muistomerkki
Luontopolun varrella on myös Suomen
sodan muistomerkki. 1809 venäläisjoukot kulkivat Merenkurkun yli Uumajaan. Sekä meno- että paluumatkalla kuoli suuri määrä sotilaita nälkään ja kylmyyteen. Selviytyneet joukot yöpyivät Valassaarilla ja sinne jäi noin 400 vainajaa. 1930-luvulla
vainajien luut kerättiin joukkohautaan ja muistoksi koottiin kivinen kummeli.
Suomen sodan muistomerkki |
Luontopolulla pääsee tutustumaan
myös Valassaarten ainutlaatuiseen luontoon.
Moreenit
Mannerjään kallioperästä kuluttamaa
materiaalia kutsutaan moreeniksi. Mannerjään vetäytyessä on syntynyt erilaisia
moreenimuodostelmia ja ainutlaatuisten moreenimuodostelmien ja maankohoamisen takia
Merenkurkun saaristo on liitetty UNESCON maailmanperintölistalle vuonna 2006.
Fladat
Tämäkin liittyy maankohoamiseen.
Avoimet merenlahdet nimittäin muuttuvat fladoiksi, joista lopulta yhteys mereen
häviää. Seuraava vaihe on ns. kluuvijärvi, jonne tulee suolaista merivettä vain
esim. korkean veden aikaan. Pienet kluuvit muuttuvat lopulta suoksi.
Pitkospuita luontopolulla. Onkohan tässä ollut ennen merta? |
Majakka
Valassaarten majakka |
Valassaarten ympäristö on
karikkoista ja alueella oli ollut pitkään puinen pooki eli tunnusmajakka Anselm. 1850-luvulla
vilkastunut liikenne edellytti valomajakkaa. Työt alkoivat kuitenkin vasta
1879. Hanke sai vauhtia, kun yhtenä yönä ajoi karille viisi alusta, jotka kaikki
vajosivat hylyiksi meren pohjaan.
Suomessa haluttiin kokeilla
Pohjois-Euroopassa jo käytössä olevaa rautaelementistä koottua
ristikkomajakkaa. 1884 tilattiin ristikkomajakka Henry-Lepaute-nimiseltä ranskalaiselta
insinööritoimistolta. Suunnitteluyritys on siksi mielenkiintoinen, että sama
toimisto rakensi myöhemmin myös Eiffel-tornin.
Rakentaminen aloitettiin Ebbskär-saarella, mutta peruskalliota ei kaivuusta huolimatta löytynyt. Työt piti aloittaa alusta Storskär-saarella. Jo rakennetut asuinrakennuksetkin piti siirtää.
Majakanvartijoiden rakennuksia |
Rautaelementtien siirtoa varten rakennettiin kaksi kilometriä pitkä tie ja se on edelleen
olemassa.
Vanha kivisilta on yhdistänyt Ebbskärin ja Storskärin |
Valassaarten majakka valmistui marraskuussa
vuonna 1886. Se on 36 korkea ja kirkkaan punainen.
Valassaarten majakka |
Siroa majakkaa on tuettu myöhemmin vaijereilla
huojumisen estämiseksi.
Majakanvartijat lähtivät saarelta 1964.
Majakanvartijoiden rakennus |
Dokumentti Valassaarilta:
https://areena.yle.fi/1-171704
Meidän retkemme jatkui
Valassaarilta Utgrynnan-majakalle.
Kommentit
Lähetä kommentti