Majakkaretki Vaasassa: Valassaaret, Valsörarna, Vaasa, Mustasaari, Merenkurkku 63°26,2’ N - 21°4,2’ E

 

Olimme kesällä ensimmäistä kertaa veneilemässä Vaasan ja Merenkurkun saaristossa ja kuinka upean retken saimmekaan kokea: viisi kaunista majakkaa!

5 majakan reitti Merenkurkussa (kartta: Navionics)

Ritgrund

Ritgrund

Valassaaret

Utgrynnan

Utgrynnan

Norrskär

Norrskär

Rönnskär

Rönnskär

 

Reitti

Me ajoimme Valassaarille Ritgrundista. Sieltä matkaa on noin 14 mailia. 

Reitti Ritgrund - Valassaaret (kartta: Navionics)

Vaasasta matkaa on noin 35 mailia ja väylä kulkee pohjoiseen Raippaluodon sillan alta ja Björkön-saaren itäpuolelta kohti luodetta ja Valassaaria. 

Reitti Vaasa - Valassaaret (kartta: Navionics)

Me lähestyimme saarta koillisesta ja ajoimme Valassaarten ja Norderstörenin väliseen salmeen. Saimme veneen laituriin kiinni. 

Vierasvenelaituri Ebbskärin pohjoisreunalla 


Samaan aikaan laiturissa oli yhteysalus, joka oli juuri tuonut ryhmän saareen. Heiltä kuulimme myös vastapäisen saaren jatulintarhasta, jota kävimme vielä pois lähtiessä katsomassa.

Norderstörenin jatulintarha

Jatulintarha

Valassaaret

Valassaaret koostuu itse asiassa kahdesta saaresta: Ebbskäristä ja Storskäristä. Saaret on alun perin  yhdistetty toisiinsa kivisillalla, jotta mm. majakan materiaalit saatiin kuljetettua saarelta toiselle. Myös maan kohoaminen on vaikuttanut saarten liittymiseen toisiinsa. Erikoinen nimi taas juontaa juurensa saaren ruotsinkieliseen nimeen Valsörarna, joka on tullut luultavasti saaren vallimaisista moreeniharjanteista. On myös uskottu, että nimi johtuu valaan selkiä muistuttavista harjanteista. Ja ehkä saarelle on eksynyt myös oikea valaskin, joka ehkä kuitenkin on ollut pyöriäinen. (wikipedia)

Saari on ollut luonnonsuojelualuetta vuodesta 1948 erityisesti linnuston suojelemiseksi ja rantautuminen ja liikkuminen on rajoitettua. Saarella on myös lintuasema. Valassaaret kuuluu Merenkurkun maailmanperintöalueeseen.

Valassaaret on luonnonsuojelualuetta

Laiturin vieressä on saaren kartta, joka näyttää luontopolun majakalle ja sen varrella olevat nähtävyydet.

Valassaarten kartta

Vierasvenelaiturin vieressä on puuceet ja laavu

Majakka ei tosiaan ole laiturin vieressä, eikä edes juuri näy merelle. Matkaa laiturilta majakalle on n. 2,5 km. Me kävelimme polkua pitkin majakalle ja toiseen rantaan. Vastaan tuli iloinen seurue, jota yhteysvene meidän laiturissa odotteli.

Valassaarten Storskärin laituri etelässä

Luontopolku

Opasteet

Lemmenpolku-niminen luontopolku lähtee heti vierasvenelaiturista. Sen pituus edestakaisin on n. 6 km.

Luontopolku

Ensimmäisenä tulee vastaan Merivartioasemalle kuuluvia mökkejä. Itse merivartiotorni on hieman kauempana.

Rakennuksia luontopolun varrella

Merivartiotorni

Suomen sodan muistomerkki

Luontopolun varrella on myös Suomen sodan muistomerkki. 1809 venäläisjoukot kulkivat Merenkurkun yli Uumajaan. Sekä meno- että paluumatkalla kuoli suuri määrä sotilaita nälkään ja kylmyyteen. Selviytyneet joukot yöpyivät Valassaarilla ja sinne jäi noin 400 vainajaa. 1930-luvulla vainajien luut kerättiin joukkohautaan ja muistoksi koottiin kivinen kummeli.

Suomen sodan muistomerkki

Luontopolulla pääsee tutustumaan myös Valassaarten ainutlaatuiseen luontoon.

Moreenit

Mannerjään kallioperästä kuluttamaa materiaalia kutsutaan moreeniksi. Mannerjään vetäytyessä on syntynyt erilaisia moreenimuodostelmia ja ainutlaatuisten moreenimuodostelmien ja maankohoamisen takia Merenkurkun saaristo on liitetty UNESCON maailmanperintölistalle vuonna 2006.

Fladat

Tämäkin liittyy maankohoamiseen. Avoimet merenlahdet nimittäin muuttuvat fladoiksi, joista lopulta yhteys mereen häviää. Seuraava vaihe on ns. kluuvijärvi, jonne tulee suolaista merivettä vain esim. korkean veden aikaan. Pienet kluuvit muuttuvat lopulta suoksi.

Pitkospuita luontopolulla. Onkohan tässä ollut ennen merta?

Majakka

Valassaarten majakka

Valassaarten ympäristö on karikkoista ja alueella oli ollut pitkään puinen pooki eli tunnusmajakka Anselm. 1850-luvulla vilkastunut liikenne edellytti valomajakkaa. Työt alkoivat kuitenkin vasta 1879. Hanke sai vauhtia, kun yhtenä yönä ajoi karille viisi alusta, jotka kaikki vajosivat hylyiksi meren pohjaan.

Suomessa haluttiin kokeilla Pohjois-Euroopassa jo käytössä olevaa rautaelementistä koottua ristikkomajakkaa. 1884 tilattiin ristikkomajakka Henry-Lepaute-nimiseltä ranskalaiselta insinööritoimistolta. Suunnitteluyritys on siksi mielenkiintoinen, että sama toimisto rakensi myöhemmin myös Eiffel-tornin.

Rakentaminen aloitettiin Ebbskär-saarella, mutta peruskalliota ei kaivuusta huolimatta löytynyt. Työt piti aloittaa alusta Storskär-saarella. Jo rakennetut asuinrakennuksetkin piti siirtää.

Majakanvartijoiden rakennuksia

 Rautaelementtien siirtoa varten rakennettiin kaksi kilometriä pitkä tie ja se on edelleen olemassa.

Vanha kivisilta on yhdistänyt Ebbskärin ja Storskärin

Valassaarten majakka valmistui marraskuussa vuonna 1886. Se on 36 korkea ja kirkkaan punainen.

Valassaarten majakka

Siroa majakkaa on tuettu myöhemmin vaijereilla huojumisen estämiseksi.

Majakanvartijat lähtivät saarelta 1964.

Majakanvartijoiden rakennus

Dokumentti Valassaarilta:

https://areena.yle.fi/1-171704

Meidän retkemme jatkui Valassaarilta Utgrynnan-majakalle.





Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Hakemisto

Espoon saaria, Espoo: Pentala, Stora Herrö, Rövaren, Kaparen, Rövargrundet, Gåsgrund, Knapperskär

Itä-Helsingin saaret, Helsinki: Pihlajaluoto, Hattusaari, Krokholmen, Malkasaari, Kotiluoto, Villaluodot: Itäinen Villaluoto