Sälskär, Hammarland, Ahvenanmaa 60°24,8’ N - 19°36,0’ E Itämeren kauneimmaksikin majakaksi kutsuttu

 

Majakat kiehtovat minua ja Ahvenanmaan ympärillä on muutama hieno majakka. Sälskär on yksi näistä.


Näkymä Sälskäristä pohjoiseen

Sijainti ja rantautuminen

Olimme ajaneet edellisenä iltana Glada Laxeniin ja päättäneet, että katsomme keliä ja päätämme sen jälkeen minne jatkamme. Tällä kertaa keli oli suotuisa ja lähdimme kohti luoteis-Ahvenanmaata.

Reitti Glada Laxen - Sälskär (kartta: Navionics)

Glada Laxenista matkaa on n. 40 merimailia. Me ajoimme Ahvenanmaan pohjoispuolelta ja Sälskärin itäpuolelta kulkevaa väylää pitkin. Suosittelen rantautumaan Sälskäriin pohjoispuolelta. Norra Sälskärin ja Sälskärin välissä on kapea salmi, josta pääsee saarten suojaan. Paikalle on viritetty kaksi poijua. Itse laituri on tehty ilmeisesti retkiveneille, sillä se sijaitsi meidän veneelle aivan liian korkealla.

Pieni laituri pohjoisreunalla

Etelärannan laituri

Jätimme veneen ankkuriin ja ja lähdimme tutustumaan saareen.

Vene ankkurissa pohjoisrannalla

Norra Sälskär

Viereisellä Norra Sälskärillä asuu paljon ruokki-lintuja. Sen lisäksi siellä on ruotsalaisen laivan Fågeln Phoenixin vuoden 1742 haaksirikon muistomerkki. Onnettomuudessa kuoli koko 80-henkinen miehistö ja heidät on haudattu saarelle. Sälskärin saarella on kallioon tehty kirjoitus samasta aiheesta.

Kallioon kirjoitettu muistokirjoitus

Sälskär

Sälskärin kartta

Sälskär on toiminut hylkeenpyytäjien paikkana ja nimikin juontaa juurensa siitä (säl = hylje). Myös majakkatoimintaa on ollut saarella kauan ja saarella onkin rakennuksia ja perustuksia tältä ajalta. 

Taukopaikka

Taukopenkkejä reitin varrella

Kallioiden yli kulkee merkitty reitti ja reitin varrella on infotauluja, joissa kerrotaan rakennuksista ja elämästä saarella.

Vanhoista valokuvista näkyy saaren rakennuksia

Sälskärin luonto on vaihtelevaa. Silokallioita riittää, mutta lisäksi on myös kanervikkoa ja kivikkoa. 

Etelärannalla riittää kivikkoa

Aiemmin saaressa ei ollut lainkaan puita, koska lampaat ja lehmät laidunsivat. 

Ei Sälskärissä vieläkään varsinaista metsää ole

Saaressa on myös vesiallas, josta aiemmin on otettu mm. juomavesi. Haasteena oli, että välillä aallot heittivät altaaseen myös suolavettä. Kaivo saatiin saareen vasta 1910. Tämän jälkeen vesiallasta käytettiin mm. vaatteiden pesemiseen ja kylpemiseen.

Kalliolampi

Saaressa on myös Domkyrkan-niminen paikka. Se on luonnonmuodostelma, jossa kallioon on muotoutunut kuin kirkon penkit.

Kalliomuodostelma 

Vesi tekee paikasta vaikuttavan 


Sälskärin majakka

Sälskärin majakka on Suomen vanhin merimajakka. Majakka on rakennettu 1868. Se on 39 metriä korkea (lähteestä riippuen majakan korkeudeksi on ilmoitettu 32-44 metriä). Tiilestä rakennettu majakka on kalkittu valkoiseksi.

Sälskärin majakka

Majakkasaarelle sijoitettiin myös sotilaita toisen maailman sodan aikana. Heidän tehtävänään oli vartioida meriliikennettä. Uhkaavassa tilanteessa oli ohje käyttää majakassa ollutta dynamiittia.

Majakka oli miehitetty vuoteen 1949. Tämän jälkeen se automatisoitiin. Nykyään majakka toimii aurinkoenergialla.

Saaressa oli kerrallaan kaksi majakanvartijaa sekä majakkamestari perheineen. Majakanvartijat hoitivat käytännössä työt ja majakkamestari valvoi työtä. Majakanvartijat perheineen asuivat yhdessä talossa saarella. He hankkivat lisäansioita kalastamalla, metsästämällä ja pitämällä karjaa. Majakkamestari asui omassa, isommassa talossa, jossa oli kuusi huonetta. Majakkamestarilla oli myös saaren ainoa radio.

Suurin osa rakennuksista purettiin majakan automatisoinnin jälkeen, mutta saaressa jäljellä on vielä navetta ja suolatalot sekä lukuisia kivijalkoja.

Sälskärs vänner -niminen yhdistys tekee työtä majakan säilyttämiseksi. Saarelle järjestetään myös retkiä ja ainakin aikaisemmin niitä on vetänyt majakanvartijan Conrad Hägerin poika Bengt Häger. Hän on kirjoittanut myös kirjan: Sälskär – fyrvaktarlivet 1868-1949.

Sälskärin rakennukset

Suomi kuului Venäjään, kun majakka ja rakennukset rakennettiin. Rakentaminen tapahtui venäläisten päätöksestä. 1854 suomalaiset liikemiehet vaativat Venäjää rakennuttamaan majakan, koska alueella oli tapahtunut lukuisia onnettomuuksia.

Osa reitistä on tehty pitkospuille

Suuri osa rakennuksia purettiin majakan automatisoinnin yhteydessä. Osa on kuitenkin jäänyt jäljelle ja saaressa on useampi kivijalka muistona rakennuksista.

Saaressa on kivijalkoja useampi

Kivijalkoja 


Navetta on yksi jäljellä olevista rakennuksista. 

Navetta on vuodelta 1899

Se on rakennettu1899 pääosin merestä löytyneestä ajopuusta. Tällä hetkellä se näyttäisi toimivan autiotuvan tavoin, sillä 1953 Bengt ja Bernhard Häger remontoivat navetan ja toivat sinne hellan ja sängyt isänsä majakanvartijan talosta. 

Navetan sisätilat

Seinillä oli myös vanhoja valokuvia saarelta.

Vanhoja valokuvia saarelta

Myös leipomon perustukset löytyvät, kuten myös majakanvartijoiden talon. Leipomo rakennettiin 1868. Lähes kaikki rakennukset on rakennettu samoihin aikoihin. Leipomotalossa oli myös sauna. Saunan suuressa vesipadassa pestiin vaatteita ja jopa keitettiin hylkeen lihaa.

Leipomon portaat

Venevajan perustukset ovat myös tallelle.

Venevajan perustukset

Mielenkiintoisimman näköisiä rakennelmia ovat ns. suolatalot. Niitä on käytetty mm. suolan säilömiseen. Nämä ovat rakennettu muista rakennuksista poiketen jo 1500-luvulla. Paikassa on käyty suolakauppaa. Myöhemmin 1900-luvulla taloja on käytetty suolakalan säilömiseen.

Suolataloja

Saaren vessa on ollut tällä paikalla aina. Toinen ovi oli tarkoitettu majakkamestarille ja hänen perheelleen ja toinen ovi kaikille muille saaren asukkaille. Hierarkia oli aika tiukka.

Saaren vessa

Majakan rakentamisen yhteydessä päätettiin myös tehdä kaksi paikkaa, joissa veneet saa vedettyä ylös. Veden pinta oli tällöin noin metrin verran korkeammalla. Tällä hetkellä ne näyttävät aika hankalilta paikoilta.

Video omalta retkeltä

https://www.tiktok.com/@satulaakso/video/7380810114577534241?is_from_webapp=1&sender_device=pc&web_id=7343145672449787425

Tupasvillaa ja näkymä pohjoiseen

BLOGIN HAKEMISTO

Saaren kivi

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Hakemisto

Espoon saaria, Espoo: Pentala, Stora Herrö, Rövaren, Kaparen, Rövargrundet, Gåsgrund, Knapperskär

Itä-Helsingin saaret, Helsinki: Pihlajaluoto, Hattusaari, Krokholmen, Malkasaari, Kotiluoto, Villaluodot: Itäinen Villaluoto