Sälskär, Hammarland, Ahvenanmaa 60°24,8’ N - 19°36,0’ E Itämeren kauneimmaksikin majakaksi kutsuttu
Majakat kiehtovat minua ja Ahvenanmaan ympärillä on muutama hieno majakka. Sälskär on yksi näistä.
Näkymä Sälskäristä pohjoiseen |
Sijainti ja rantautuminen
Olimme ajaneet edellisenä iltana
Glada Laxeniin ja päättäneet, että katsomme keliä ja päätämme sen jälkeen minne
jatkamme. Tällä kertaa keli oli suotuisa ja lähdimme kohti luoteis-Ahvenanmaata.
Reitti Glada Laxen - Sälskär (kartta: Navionics) |
Glada Laxenista matkaa on n. 40
merimailia. Me ajoimme Ahvenanmaan pohjoispuolelta ja Sälskärin itäpuolelta
kulkevaa väylää pitkin. Suosittelen rantautumaan Sälskäriin pohjoispuolelta.
Norra Sälskärin ja Sälskärin välissä on kapea salmi, josta pääsee saarten
suojaan. Paikalle on viritetty kaksi poijua. Itse laituri on tehty ilmeisesti
retkiveneille, sillä se sijaitsi meidän veneelle aivan liian korkealla.
Pieni laituri pohjoisreunalla |
Etelärannan laituri |
Jätimme veneen ankkuriin ja ja
lähdimme tutustumaan saareen.
Vene ankkurissa pohjoisrannalla |
Norra Sälskär
Viereisellä Norra Sälskärillä
asuu paljon ruokki-lintuja. Sen lisäksi siellä on ruotsalaisen laivan Fågeln Phoenixin
vuoden 1742 haaksirikon muistomerkki. Onnettomuudessa kuoli koko 80-henkinen miehistö
ja heidät on haudattu saarelle. Sälskärin saarella on kallioon tehty kirjoitus
samasta aiheesta.
Kallioon kirjoitettu muistokirjoitus |
Sälskär
Sälskärin kartta |
Sälskär on toiminut hylkeenpyytäjien paikkana ja nimikin juontaa juurensa siitä (säl = hylje). Myös majakkatoimintaa on ollut saarella kauan ja saarella onkin rakennuksia ja perustuksia tältä ajalta.
Taukopaikka |
Taukopenkkejä reitin varrella |
Kallioiden yli kulkee merkitty reitti ja reitin
varrella on infotauluja, joissa kerrotaan rakennuksista ja elämästä saarella.
Vanhoista valokuvista näkyy saaren rakennuksia |
Sälskärin luonto on vaihtelevaa. Silokallioita riittää, mutta lisäksi on myös kanervikkoa ja kivikkoa.
Etelärannalla riittää kivikkoa |
Aiemmin saaressa ei ollut lainkaan puita, koska lampaat ja lehmät laidunsivat.
Ei Sälskärissä vieläkään varsinaista metsää ole |
Saaressa on myös vesiallas,
josta aiemmin on otettu mm. juomavesi. Haasteena oli, että välillä aallot
heittivät altaaseen myös suolavettä. Kaivo saatiin saareen vasta 1910. Tämän
jälkeen vesiallasta käytettiin mm. vaatteiden pesemiseen ja kylpemiseen.
Kalliolampi |
Saaressa on myös Domkyrkan-niminen
paikka. Se on luonnonmuodostelma, jossa kallioon on muotoutunut kuin kirkon
penkit.
Kalliomuodostelma
|
Sälskärin majakka
Sälskärin majakka on Suomen
vanhin merimajakka. Majakka on rakennettu 1868. Se on 39 metriä korkea (lähteestä
riippuen majakan korkeudeksi on ilmoitettu 32-44 metriä). Tiilestä rakennettu
majakka on kalkittu valkoiseksi.
Sälskärin majakka |
Majakkasaarelle sijoitettiin myös
sotilaita toisen maailman sodan aikana. Heidän tehtävänään oli vartioida
meriliikennettä. Uhkaavassa tilanteessa oli ohje käyttää majakassa ollutta
dynamiittia.
Majakka oli miehitetty vuoteen
1949. Tämän jälkeen se automatisoitiin. Nykyään majakka toimii
aurinkoenergialla.
Saaressa oli kerrallaan kaksi
majakanvartijaa sekä majakkamestari perheineen. Majakanvartijat hoitivat
käytännössä työt ja majakkamestari valvoi työtä. Majakanvartijat perheineen asuivat
yhdessä talossa saarella. He hankkivat lisäansioita kalastamalla, metsästämällä
ja pitämällä karjaa. Majakkamestari asui omassa, isommassa talossa, jossa oli
kuusi huonetta. Majakkamestarilla oli myös saaren ainoa radio.
Suurin osa rakennuksista purettiin majakan automatisoinnin jälkeen, mutta saaressa jäljellä on vielä navetta ja suolatalot sekä lukuisia kivijalkoja.
Sälskärs vänner -niminen yhdistys
tekee työtä majakan säilyttämiseksi. Saarelle järjestetään myös retkiä ja ainakin
aikaisemmin niitä on vetänyt majakanvartijan Conrad Hägerin poika Bengt Häger.
Hän on kirjoittanut myös kirjan: Sälskär – fyrvaktarlivet 1868-1949.
Sälskärin rakennukset
Suomi kuului Venäjään, kun
majakka ja rakennukset rakennettiin. Rakentaminen tapahtui venäläisten
päätöksestä. 1854 suomalaiset liikemiehet vaativat Venäjää rakennuttamaan
majakan, koska alueella oli tapahtunut lukuisia onnettomuuksia.
Osa reitistä on tehty pitkospuille |
Suuri osa rakennuksia purettiin majakan
automatisoinnin yhteydessä. Osa on kuitenkin jäänyt jäljelle ja saaressa on
useampi kivijalka muistona rakennuksista.
Saaressa on kivijalkoja useampi |
Kivijalkoja |
Navetta on yksi jäljellä olevista rakennuksista.
Navetta on vuodelta 1899 |
Se on rakennettu1899 pääosin merestä löytyneestä ajopuusta. Tällä hetkellä se näyttäisi toimivan autiotuvan tavoin, sillä 1953 Bengt ja Bernhard Häger remontoivat navetan ja toivat sinne hellan ja sängyt isänsä majakanvartijan talosta.
Navetan sisätilat |
Seinillä oli myös vanhoja valokuvia saarelta.
Vanhoja valokuvia saarelta |
Myös leipomon perustukset
löytyvät, kuten myös majakanvartijoiden talon. Leipomo rakennettiin 1868. Lähes
kaikki rakennukset on rakennettu samoihin aikoihin. Leipomotalossa oli myös
sauna. Saunan suuressa vesipadassa pestiin vaatteita ja jopa keitettiin hylkeen
lihaa.
Leipomon portaat |
Venevajan perustukset ovat myös
tallelle.
Venevajan perustukset |
Mielenkiintoisimman näköisiä
rakennelmia ovat ns. suolatalot. Niitä on käytetty mm. suolan säilömiseen. Nämä
ovat rakennettu muista rakennuksista poiketen jo 1500-luvulla. Paikassa on
käyty suolakauppaa. Myöhemmin 1900-luvulla taloja on käytetty suolakalan
säilömiseen.
Suolataloja |
Saaren vessa on ollut tällä paikalla
aina. Toinen ovi oli tarkoitettu majakkamestarille ja hänen perheelleen ja
toinen ovi kaikille muille saaren asukkaille. Hierarkia oli aika tiukka.
Saaren vessa |
Majakan rakentamisen yhteydessä päätettiin myös tehdä kaksi paikkaa, joissa veneet saa vedettyä ylös. Veden pinta oli tällöin noin metrin verran korkeammalla. Tällä hetkellä ne näyttävät aika hankalilta paikoilta.
Video omalta retkeltä
Tupasvillaa ja näkymä pohjoiseen |
Saaren kivi |
Kommentit
Lähetä kommentti