Struka, Pyhtää 60°28,25' N - 26°34,00' E Suomen ainoa käsikäyttöinen sulku merelle
Sulku on aina vähän jännittävä paikka
ja nyt lähellemme osui käsikäyttöinen sellainen. Sitähän piti lähteä katsomaan.
Kymijokea pitkin pääsee Pyhtään kirkonkylälle asti |
Sijainti
Lähdimme Loviisasta liikkeelle ja
matkaa Strukalle on n. 17 merimailia. Struka sijaitsee Kymijoen Pyhtään
haarassa.
Reitti Loviisa - Struka (kartta: Navionics) |
Ajoimme ns. sisäväylää ja se on erittäin hyvin ”kepitetty”.
Väylä on kapea ja hyvin merkitty |
Merkkejä onkin hyvä seurata, sillä alue on aika
kivikkoista.
Väylällä on myös sillan alituksia |
Väylä kulkee suuren osan keskellä
kaislikkoa ja välillä tulee tunne kuin olisi keskellä rämeikköä ja alligaattori
voisi tulla vastaan.
Väylä menee kaislikon keskellä |
Kapea väylä jatkuu merkittynä
merelle. Jos haluaa Strukalle tai Pyhtään kirkonkylälle saakka, pitää lähteä
väylältä vasemmalle eli mantereen suuntaan. Ainakin itse hiljensin vauhdin minimiin ja menin kone
ylhäällä, sillä mitään merimerkkejä ei enää näkynyt. Onneksi vastaan tuli vene
ns. plaanissa, joten uskaltauduimme itsekin ajaa hieman vauhdikkaammin.
Syvyysmittari näytti koko matkan n. 2-4 metriä. Verkossa väylän syvyydeksi mainitaan
vähintään 1,2 metriä.
Me emme jatkaneet matkaa sulusta
pidemmälle, mutta sitä olisi voinut jatkaa kirkonkylälle asti.
Sulun pohjoispuolella on ilmeisesti vanhan laiturin rakenteet |
Strukan sulku
Strukan sulku on Suomen ainoa käsikäyttöinen, merelle johtava sulku, joka on käytössä. Sulku on 25 metriä pitkä ja 8 metriä leveä.
Strukan sulku |
Porteista voi avata vain toisen, kuten me teimme. Silloin täytyy ajaa aika kapeasta
välistä sulun sisälle. Sulun korkeus on n. 2 metriä. Sulku toimii
itsepalveluperiaatteella ja vaatii tosiaan nousun veneestä ja sulun käyttöä.
Sululla on onneksi käyttöohjeet |
Tätä veivaamalla aukeaa portti |
Veden saa valumaan pyörittämällä |
Sulussa |
Paikalla on ollut aikaisemmin
munkkien lohenkalastuspaikka. Paikalla on kalastettu myös siikaa ja silmuja
(silmu on nahkiaisesta käytetty nimi). Silmujen savustukseen käytetty
savustussauna on vieläkin olemassa.
Sulku on rakennettu 1903. Se
rakennettiin Stråkaforsin koskeen Stockforsin puuhiomotehtaan proomuliikennettä
varten. Tehtaan puuhioketta kuljetettiin jokea pitkin Keihässalmeen, jossa se
lastattiin laivoihin.
Sulku aukeaa käsivoimin |
1800-luvulla paikalla on ollut puurakenteinen luukkulaitteilla varustettu 25 metriä pitkä uittoränni.
Stråkaforsin koski on padottu |
Pyhtään kirkonkylän ja Kotkan
välillä oli reittiliikennettä 1908-1923. 1980-luvulla liikennöitiin kirkonkylän
ja Kaunissaaren välillä. Nykyään säännöllistä reittiliikennettä ei ole.
Video omalta retkeltä
Hauska tapa kiinnittää merimerkki on laittaa se sillasta roikkumaan |
Kommentit
Lähetä kommentti