Struka, Pyhtää 60°28,25' N - 26°34,00' E Suomen ainoa käsikäyttöinen sulku merelle

 

Sulku on aina vähän jännittävä paikka ja nyt lähellemme osui käsikäyttöinen sellainen. Sitähän piti lähteä katsomaan.

Kymijokea pitkin pääsee Pyhtään kirkonkylälle asti

Sijainti

Lähdimme Loviisasta liikkeelle ja matkaa Strukalle on n. 17 merimailia. Struka sijaitsee Kymijoen Pyhtään haarassa.

Reitti Loviisa - Struka (kartta: Navionics)

Ajoimme ns. sisäväylää ja se on erittäin hyvin ”kepitetty”. 

Väylä on kapea ja hyvin merkitty

Merkkejä onkin hyvä seurata, sillä alue on aika kivikkoista.

Väylällä on myös sillan alituksia

Väylä kulkee suuren osan keskellä kaislikkoa ja välillä tulee tunne kuin olisi keskellä rämeikköä ja alligaattori voisi tulla vastaan.

Väylä menee kaislikon keskellä

Kapea väylä jatkuu merkittynä merelle. Jos haluaa Strukalle tai Pyhtään kirkonkylälle saakka, pitää lähteä väylältä vasemmalle eli mantereen suuntaan. Ainakin itse hiljensin vauhdin minimiin ja menin kone ylhäällä, sillä mitään merimerkkejä ei enää näkynyt. Onneksi vastaan tuli vene ns. plaanissa, joten uskaltauduimme itsekin ajaa hieman vauhdikkaammin. Syvyysmittari näytti koko matkan n. 2-4 metriä. Verkossa väylän syvyydeksi mainitaan vähintään 1,2 metriä.

Me emme jatkaneet matkaa sulusta pidemmälle, mutta sitä olisi voinut jatkaa kirkonkylälle asti.

Sulun pohjoispuolella on ilmeisesti vanhan laiturin rakenteet

Strukan sulku

Strukan sulku on Suomen ainoa käsikäyttöinen, merelle johtava sulku, joka on käytössä. Sulku on 25 metriä pitkä ja 8 metriä leveä. 

Strukan sulku

Porteista voi avata vain toisen, kuten me teimme. Silloin täytyy ajaa aika kapeasta välistä sulun sisälle. Sulun korkeus on n. 2 metriä. Sulku toimii itsepalveluperiaatteella ja vaatii tosiaan nousun veneestä ja sulun käyttöä.

Sululla on onneksi käyttöohjeet

Tätä veivaamalla aukeaa portti

Veden saa valumaan pyörittämällä 

Sulussa

Paikalla on ollut aikaisemmin munkkien lohenkalastuspaikka. Paikalla on kalastettu myös siikaa ja silmuja (silmu on nahkiaisesta käytetty nimi). Silmujen savustukseen käytetty savustussauna on vieläkin olemassa.

Sulku on rakennettu 1903. Se rakennettiin Stråkaforsin koskeen Stockforsin puuhiomotehtaan proomuliikennettä varten. Tehtaan puuhioketta kuljetettiin jokea pitkin Keihässalmeen, jossa se lastattiin laivoihin.

Sulku aukeaa käsivoimin

1800-luvulla paikalla on ollut puurakenteinen luukkulaitteilla varustettu 25 metriä pitkä uittoränni.

Stråkaforsin koski on padottu

Pyhtään kirkonkylän ja Kotkan välillä oli reittiliikennettä 1908-1923. 1980-luvulla liikennöitiin kirkonkylän ja Kaunissaaren välillä. Nykyään säännöllistä reittiliikennettä ei ole.

Video omalta retkeltä

https://www.tiktok.com/@satulaakso/video/7391741232545795361?is_from_webapp=1&sender_device=pc&web_id=7343145672449787425

Hauska tapa kiinnittää merimerkki on laittaa se sillasta roikkumaan

BLOGIN HAKEMISTO

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Hakemisto

Espoon saaria, Espoo: Pentala, Stora Herrö, Rövaren, Kaparen, Rövargrundet, Gåsgrund, Knapperskär

Itä-Helsingin saaret, Helsinki: Pihlajaluoto, Hattusaari, Krokholmen, Malkasaari, Kotiluoto, Villaluodot: Itäinen Villaluoto