Espoo - Hanko

 




Jos joku ehdottaisi, että lähdetäänkö Helsingistä Jyväskylään pizzalle ja takaisin, niin vastaus olisi aika varmasti ei. Mutta ajatus, että veneilläänkö kesäiltana Espoosta Hankoon pizzalle ja takaisin, on toista maata 😊. Aikaa näihin molempiin kuluu yhtä paljon.

Keli oli suorastaan täydellinen: aivan tyyntä ja lämmintä ja kesäkuussa illat ovat valoisia. Sovimme treffit Hangossa lomailevien ystävieni kanssa.

Kesäpäivä merellä

Lähtösatama oli Kivenlahdessa ja pääsimme lähtemään n. 16.30 Skipperin varauksen alettua. Reittisuunnitelman mukaan yhteen suuntaan matkaa olisi n. 65 merimailia. Aika tarkka ennuste olikin, sillä edestakaiselle retkelle kertyi mittaa 135 nm.

Kivenlahdesta ajoimme pääväylää pitkin Porkkalanniemeen ja Porkkalanselän yli. Upea keli ajaa, kun tuuli tai aallot eivät haitanneet ja matka eteni joutuisasti.

Porkkalanselällä

Porkkalanselän jälkeen valitsimme ns. Olympiaväylän. Se on kaunis veneväylä saariston keskellä.

Olympiaväylä

Yritin kaivaa tietoa Olympiaväylän nimestä ja historiasta ja tässä useammasta lähteestä kerättyä tietoa väylästä. Olympiaväylä on pitkä Helsinki-Maarianhamina -väylä, joka tuli merikortteihin olympiavuonna 1952. Helsingin olympialaiset olivat viimeiset olympialaiset, joihin purjehdittiin itse ja siksi oli tärkeää, että väylä oli raivattu ja merkitty. Monesti väylästä puhutaan vain Inkoo-Hanko-väylänä, mutta se on siis pidempi väylä. Kirjoiksi sidotut merikarttasarjojen ilmestyminen alkoi juuri 1952 ja ensimmäisen laitoksen nimi oli Merikarttasarja A. Olympiaväylä. Ahvenanmaa-Helsinki. Siihen aikaan Porkkalan alue kuului vielä Neuvostoliitolle ja Inkoosta piti suunnistaa Porkkalan vuokra-alueen ulkopuolelle. Raja kulki Storan Herrön länsipuolelle asti. Vuokra-alue palautettiin Suomelle 1956.

Tätä väylää siis ajoimme. Porkkalanselän jälkeen käännyimme lounaaseen Låga Bågaskärin ja Mangrundin väliin.

Olympiaväylällä

Reittimme jatkui Torrgranenin jälkeen lounaaseen. Aika suoraa väylää pääsi ajelemaan. Hästön jälkeen väylä jatkui jälleen lounaaseen ja sitä seuraamalla päädyimme Hankoon. Matkan varrelle hieraisimme silmiämme, kun vastaan ajeli lossi. Se ei todellakaan ollut vaijerissa kiinni, eikä varmastikaan perusreitillä. Ehkäpä lossikuski halusi lähteä nauttimaan upeasta kesäpäivästä?

Karannut lossi Hangon edustalla
 

Olimme perillä Hangon itäsataman vierasvenesatamassa n. 19.30, eli matka-aika oli n. 3 h.

Hangon vierasvenesatama Itäsatamassa

Hangossakin paistoi ihana ilta-aurinko ja ystävämme olivat löytäneet meille aurinkoisen terassin Brygganilta, joka sijaitsee Hangon itäsatamassa, jossa on Suomen suurin vierasvenesatama. Bryggan mainostaa itseään manner-Suomen eteläisimmäksi ravintolaksi. Pizzaa emme lopulta saaneet, mutta fish&chips maistui oikein hyvältä. Saimme vaihdettua kesäkuulumiset ja teimme pienen kävelyn Hangon satamassa. 

Hangon kesätunnelmissa Hannan ja Killin kanssa


Sitten olikin aika hypätä taas veneeseen.

Auringonlasku Porkkalassa

Ajoimme samaa reittiä takaisin. Ilta oli kerrassaan upea. Perillä olimme puolen yön jälkeen mitä kauneimmassa kesäyössä.

Kesäyö Kivenlahdessa

Tämä retki oli hyvä muistutus, että muutamassa tunnissa ehtii aika pitkälle ja kohteita on tarjolla vaikka kuinka paljon.

Kuinkahan monta kertaa tämänkin matkan aikana huudahdin ”ihanaa!”?

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Hakemisto

Espoon saaria, Espoo: Pentala, Stora Herrö, Rövaren, Kaparen, Rövargrundet, Gåsgrund, Knapperskär

Itä-Helsingin saaret, Helsinki: Pihlajaluoto, Hattusaari, Krokholmen, Malkasaari, Kotiluoto, Villaluodot: Itäinen Villaluoto