Espoo - Hanko
Jos joku ehdottaisi, että
lähdetäänkö Helsingistä Jyväskylään pizzalle ja takaisin, niin vastaus olisi
aika varmasti ei. Mutta ajatus, että veneilläänkö kesäiltana Espoosta Hankoon
pizzalle ja takaisin, on toista maata 😊. Aikaa näihin molempiin kuluu yhtä paljon.
Keli oli suorastaan täydellinen:
aivan tyyntä ja lämmintä ja kesäkuussa illat ovat valoisia. Sovimme treffit
Hangossa lomailevien ystävieni kanssa.
Kesäpäivä merellä |
Lähtösatama oli Kivenlahdessa ja
pääsimme lähtemään n. 16.30 Skipperin varauksen alettua. Reittisuunnitelman mukaan yhteen suuntaan matkaa
olisi n. 65 merimailia. Aika tarkka ennuste olikin, sillä edestakaiselle retkelle
kertyi mittaa 135 nm.
Kivenlahdesta ajoimme pääväylää
pitkin Porkkalanniemeen ja Porkkalanselän yli. Upea keli ajaa, kun tuuli tai
aallot eivät haitanneet ja matka eteni joutuisasti.
Porkkalanselällä |
Porkkalanselän jälkeen valitsimme
ns. Olympiaväylän. Se on kaunis veneväylä saariston keskellä.
Olympiaväylä
Yritin kaivaa tietoa Olympiaväylän
nimestä ja historiasta ja tässä useammasta lähteestä kerättyä tietoa väylästä. Olympiaväylä
on pitkä Helsinki-Maarianhamina -väylä, joka tuli merikortteihin olympiavuonna
1952. Helsingin olympialaiset olivat viimeiset olympialaiset, joihin purjehdittiin
itse ja siksi oli tärkeää, että väylä oli raivattu ja merkitty. Monesti
väylästä puhutaan vain Inkoo-Hanko-väylänä, mutta se on siis pidempi väylä. Kirjoiksi
sidotut merikarttasarjojen ilmestyminen alkoi juuri 1952 ja ensimmäisen
laitoksen nimi oli Merikarttasarja A. Olympiaväylä. Ahvenanmaa-Helsinki.
Siihen aikaan Porkkalan alue kuului vielä Neuvostoliitolle ja Inkoosta piti
suunnistaa Porkkalan vuokra-alueen ulkopuolelle. Raja kulki Storan Herrön länsipuolelle
asti. Vuokra-alue palautettiin Suomelle 1956.
Tätä väylää siis ajoimme. Porkkalanselän
jälkeen käännyimme lounaaseen Låga Bågaskärin ja Mangrundin väliin.
Olympiaväylällä |
Reittimme jatkui Torrgranenin jälkeen lounaaseen. Aika suoraa väylää pääsi ajelemaan. Hästön jälkeen väylä jatkui jälleen lounaaseen ja sitä seuraamalla päädyimme Hankoon. Matkan varrelle hieraisimme silmiämme, kun vastaan ajeli lossi. Se ei todellakaan ollut vaijerissa kiinni, eikä varmastikaan perusreitillä. Ehkäpä lossikuski halusi lähteä nauttimaan upeasta kesäpäivästä?
Karannut lossi Hangon edustalla |
Olimme perillä Hangon itäsataman vierasvenesatamassa n. 19.30, eli matka-aika oli n. 3 h.
Hangon vierasvenesatama Itäsatamassa |
Hangossakin paistoi ihana ilta-aurinko ja ystävämme olivat löytäneet meille aurinkoisen terassin Brygganilta, joka sijaitsee Hangon itäsatamassa, jossa on Suomen suurin vierasvenesatama. Bryggan mainostaa itseään manner-Suomen eteläisimmäksi ravintolaksi. Pizzaa emme lopulta saaneet, mutta fish&chips maistui oikein hyvältä. Saimme vaihdettua kesäkuulumiset ja teimme pienen kävelyn Hangon satamassa.
Hangon kesätunnelmissa Hannan ja Killin kanssa |
Sitten olikin aika hypätä taas veneeseen.
Auringonlasku Porkkalassa |
Ajoimme samaa reittiä takaisin.
Ilta oli kerrassaan upea. Perillä olimme puolen yön jälkeen mitä kauneimmassa
kesäyössä.
Kesäyö Kivenlahdessa |
Tämä retki oli hyvä muistutus,
että muutamassa tunnissa ehtii aika pitkälle ja kohteita on tarjolla vaikka kuinka
paljon.
Kuinkahan monta kertaa tämänkin
matkan aikana huudahdin ”ihanaa!”?
Kommentit
Lähetä kommentti