Asikkala, Vääksy: Vääksyn kanava 61° 10.704’ N – 25° 32.464’ E, Kalkkisten kanava 61° 17.305’ N – 25° 34.938’ E, Kimolan kanava 61° 4.628’ N – 26° 15.312’ E ja Kelvenne 61° 21.147’ N – 25° 27.286’ E
Olen veneillyt Päijänteellä aika vähän, sillä asun Kauniaisissa ja pääosin hyödynnän Skipperin pääkaupunkiseudulla olevia veneitä. Viime kaudella tutustuin Päijänteen pohjoispäähän ja huristelin Jyväskylästä Sysmään. Tällä kaudella (2021) veneitä on myös Asikkalassa, joten pääsin tutustumaan myös Päijänteen eteläosaan.
Koko retkellä on pituutta n. 100 mailia.
Reitti Vääksy-Kelvenne-Heinola (kartta: Navionics) |
Aloitimme pizzoilla Asikkalan Majakkapaviljongissa. Paikka sijaitsee aivan Vääksyn kanavan vieressä.
Majakkapaviljongin pizzat |
Pakko tässä yhteydessä myös mainita Ranskalainen kyläkauppa, joka sijaitsee kanavan toisella puolella. Upeassa, vanhassa kivitalossa on hurmaava kauppa, josta löytyy herkkuja syötäväksi, sisustukseen ja päälle pantavaksikin.
Ranskalainen kyläkauppa |
Me nappasimme mukaan aidot, ranskalaiset
siiderit iltaa varten.
Ranskalaisen kyläkaupan siiderit |
Jos joku muukin miettii, että mikä on Asikkalan ja Vääksyn
suhde, niin Asiakkala on kunta, jonka keskustaajama on Vääksy.
Vääksyn kanava
Vääksyn kanava yhdistää Vesijärven ja Päijänteen ja siksi sitä kutsutaan myös Vesijärven kanavaksi.
Vääksyn kanava |
Kanava on 1,3 km pitkä. Se on
rakennettu 1868-71 ja kanavan 150-vuotisjuhlia on vietetty tänä vuonna (2021). Kanava
on Väyläviraston mukaan Suomen vilkkain veneilykanava. Me emme onneksi osuneet paikalle
ruuhka-aikaan.
Vääksyn kanavan sulku |
Kalkkisten kanava
Reittimme jatkui kohti Kalkkisten kanavaa, sillä halusimme
nähdä Kimolan kanavan ja reitti sinne kulkee tämän kautta.
Reitti Vääksy-Kimolan kanava (kartta: Navionics) |
Kalkkisten
kanava yhdistää Päijänteen ja Ruotsalaisen. Kanava on 1,3 km pitkä ja se on
rakennettu 1875 – 78. Kalkkisten sulku toimii itsepalvelulla, eli sululle saavuttaessa
vetäistään käynnistysnarua ja seurataan opasteiden valoja.
Kalkkisten kanavan sulkuportti |
Sulku oli omankin kokemukseni mukaan poikkeuksellisen pitkä,
eli n. 500m ja Wikipedia tiesi kertoa, että se on pisin Euroopan makeanveden
suluista.
Sululta jatkoimme kohti Heinolaa ja Heinolasta vielä Kimolan
kanavalle.
Heinolan Tähtiniemen silta
|
Väylä jatkui Heinolan auto- ja rautatiesillan alta |
Kimolan kanava
Kimolan kanava on aivan uusi, sillä se on avautunut vasta elokuussa 2020.
Kimolan kanava |
Kanava sijaitsee Kouvolassa. Se yhdistää Kymijoen Päijänteelle, ja edelleen Vesijärven sekä Keiteleen ja Kansallisveden vesistöihin. Kanavan sulutuskorkeus on 12 metriä!
Kimolan kanavan sulutuskorkeus on 12 metriä |
Lisäksi pääsee ajamaan 70 m tunnelissa. Koko kanava
on 5,5 km pitkä. Nopeusrajoitus koko matkalla on 10km/h.
Kimolan kanavan tunneli |
Kimolan kanava ilta-auringossa |
Suluista ja kanavista löytyy lisää tietoa: https://vayla.fi/vaylista/vesivaylat/kanavat/
Sulut ovat mielenkiintoisia, mutta niihin kannattaa varata
hyvin aikaa.
Kelvenne
Olimme yötä Heinolan vierasvenesatamassa ja aamulla jatkoimme kohti Kelvennettä. Reitti menee kauniin Pukkilanharjun läpi.
Pukkilanharjun läpi pääsee muutamasta kohdasta sillan alta |
Kelvenne
kuuluu Päijänteen kansallispuistoon. Se on mielestäni hieman merihevosen näköinen
saari ja jo se tekee siitä mielenkiintoisen. Saari on noin 8 km pitkä ja lahdenpoukamia (jotka ovat itse asiassa suppia, eli harjukuoppia ja syntyneet jääkauden sulamisvaiheessa (Wikipedia)) löytyy sekä itä- että länsipuolelta.
Me rantauduimme kahteen kohtaan, molemmat paikat saaren
länsipuolella.
Kyyränlahti
Kyyränlahti sijaitsee Huovarin saaren kohdalla. Paikalla on vanha yhteysaluslaituri, johon saimme veneen hyvin kiinni. Vesi oli aivan kirkasta ja hiekkapohja näkyi selvästi. Paikalla oli nuotiopaikka ja puuvaja.
Kyyränlahden puuvaja |
Kyyränlahden nuotiopaikka |
Viritimme riippumatot
ja otimme pienet päiväunet, jonka jälkeen olikin ihanaa käydä uimassa.
Isokyyrän taukopaikka |
Kyyränlahden hiekkaranta jatkui loivana pitkään |
Isohieta
Toinen rantautumispaikka oli Isohieta. Upea hiekkaranta,
missä olikin useampi venekunta. Matalaa hiekkarantaa riitti pitkälle.
Rantauduimme potkuri yläasennossa ja loppumatkan liu’uimme moottori
sammutettuna. Veneen sai hyvin rantakoivuun kiinni. Täydellinen paikka nauttia
aurinkoisesta kesäpäivästä!
Isohieta: vene rantakoivussa kiinni |
Isohieta: vene parkissa |
Kelventeellä on useampi rantautumispaikka ja saaren läpi
kulkee n. 10 km pitkä luontopolku. Me teimme lyhyen kävelyretken Isohiedasta saaren
pohjoispäähän Likolahteen. Harmittelimme, ettei mukana ollut lenkkitossuja, jolloin olisi voinut retkeillä hieman pidempäänkin. Harjulta on kuulemma upeat maisemat.
Kelventeen luontopolku on hyvin merkitty |
Kelvenne pääsi myös Helsingin Sanomien artikkeliin "huikeana retkikohteena":
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008965635.html
Paluumatkan teimme saaren itäpuolelta ja jälleen alitimme Pukkilanharjun.
Pukkilanharjun silta |
Upea päivä jälleen Suomen kauniissa maisemissa!
Kommentit
Lähetä kommentti