Kotka: Kirkonmaa, Rankki, Haapasaari, Kilpisaari

 

Itäisin paikka, missä olin veneillyt, oli Loviisa. Työpaikallani on tiedossa veneilyhurahdus ja kollegat ovatkin auliisti kertoneet vinkkejään.

Juha on kotoisin Kotkasta ja veneillyt siellä paljon. Hän teki minulle reittiehdotuksen Kotkan ulkosaaristoon höystettynä omilla kommenteillaan. Oli ihana lähteä seuraamaan reittiä. Saimme vielä Skipperin tuplavarauksen, joten aikaakin oli.

No, kaikki ei ole aina täydellistä ja meidän menoa haittasi sangen navakka tuuli. Niinpä jouduimme hieman poikkeamaan suunnitelmasta ja jättämään osan kohteista seuraavaan kertaan.

Lähdimme Kotkan Sapokasta ja tarkoitus oli ajaa Kaunissaareen ja sieltä yöksi Rankkiin. Tuuli tosiaan esti tämän ja päätimme, että ajamme suoraan Rankkiin.

Kirkonmaa 60° 24,6' N - 27° 1,38' E

Matkalle osui kuitenkin sopivasti Kirkonmaa, jonka vierasvenelaituri oli sopivassa paikassa pohjoislaidalla tuulelta suojassa. 

Kirkonmaan vierasvenesatama

Pysähdyimme siellä. Matkaa Sapokasta ei ole kuin 10 mailia.

Kirkonmaa on entinen Puolustusvoimien linnakesaari, joka on avautunut yleisölle vasta 2015. Saaressa toimii kahvila ja sieltä voi vuokrata vaikka loma-asunnon.

Kirkonmaan nuotiopaikka

Puolustuspatterit on rakennettu 1920-luvulla ja saaressa on ollut jopa rautatie. 1950-luvulta saari on toiminut koulutuslinnakkeena. Varuskuntatoiminta saaressa loppuu 2013.

Varuskuntatoiminnan jäljiltä oleva talo sisältä.


Rankki 60° 22,7' N - 26° 57,4' E

Jatkoimme matkaa kohti Rankkia. Matkaa Kirkonmaalta on alle 10 mailia. Monelle Rankki on tuttu merisäästä, jossa luetellaan yhtenä kohteena myös ”Kotka Rankki”. Nyt pääsin sinne!

Rankin vierasvenesatama on saaren pohjoislaidalla ja saimme veneen sinne hyvin tuulelta suojaan.


Kotka Rankin vierasvenesatama

Rankki on ollut Puolustusvoimien käytössä. Vuonna 2006 siitä tuli vartiolinnakesaari ja 2013 Puolustusvoimat lähti saarelta. Saari on ollut myös osa Pietari Suuren merilinnoitusta, joka perustettiin 1916. Tältä ajalta on vielä jäljellä miehistökasarmi. Myös muuta armeijan toimintaan liittyvää löytyy saarelta.

Kotka Rankki Vanha venäläisten rakentama kasarmi vuodelta 1917.

Rannikkotykki 

Vanha rakennus


Esteradalla

Me olimme varanneet yöpaikan armeijan henkilökunnan vanhasta asunnossa, jota kuvailtiin: ”asunnot ovat peruskuntoisia retrovaihtoehtoja, joissa on säilynyt sotilaallisen pelkistetty tyyli”. Hyvin kyllä nukutti ja saaren isäntä oli todella ystävällinen ja avulias. Hän jopa kunnosti meille kaksi pyörää, joilla pääsimme kiertämään saarta. Saaressa toimii myös ravintola Sotku, josta voi tilata myös aamupalaa. Saunan saa myös varattua.

Armeijan henkilökunnan vanhoja rivitaloja

Auringonlasku Rankissa

Saaren karttaan on merkitty selkeästi kohteet.

Kotka Rankki: kartta

Parhaiten Rankki lienee tunnettu sääasemastaan, jonka tiedot on luettu radion merisäätiedotuksessa. Ja taidetaan ne lukea vieläkin. Sääasema oli Puolustusvoimien ylläpitämä ja sääryhmä lähetti kerran kolmessa tunnissa sähkeen, josta kävi ilmi säätiedot. Nykyään sääasema on automaattinen.

Kotka Rankki sääasema

Hieno paikka on myös eteläkärjessä oleva kallio, jolla on vanhan majakan rauniot. Jo maisemien takia sinne kannattaa mennä. Rauniot ovat 1830-luvulta.

Kotka Rankki: majakan rauniot

Kotka Rankki  Majakkaniemi


Haapasaari 60° 17,3' N - 27° 11,9' E

Seuraavana aamuna jatkoimme matkaa Haapasaareen. Siitä olimme jo saaneet ”söpöysvaroituksen”. Tuulta oli jälleen luvattu, joten lähdimme ajoissa liikkeelle. Matkaa oli alle 10 mailia. Matkalla etelässä siintää myös Venäjän puolella oleva Suursaari. Näky on kuin kaukomailla.

Haapasaaren kylä


Haapasaaren Kylänlahdelle ajetaan kapeaa väylää

Haapasaari on hevosenkengän muotoinen saari, jonka vierasvenesatama on Kylänlahden perukalla. Ja ympärillä on tosiaan kaunis saaristolaiskylä. Laiturin vieressä on saaren kirkko. Kirkko on 1858 rakennettu valkoinen puukirkko.

Haapasaaren kirkko

Haapasaari on ollut Suomen pienin itsenäinen kunta 1974 saakka. Rankin linnakesaari liitettiin kuntaan 1935. 1974 Haapasaari yhdistyi Kotkaan. Sähköt saareen saatiin 1994.Tällä hetkellä pääosa asukkaista on kesäasukkaita, mutta edelleen saaressa asuu ympärivuotisesti ihmisiä.

Haapasaaren kallioilta on upea näkymä itään

Saaren yksi nähtävyys on myös Suomen vanhin ympärivuoden auki oleva Osuuskauppa. Se on perustettu 1907.

Haapasaaren Osuuskauppa

Saaren ympäri kulkee merkitty polku. Me kävelimme sen ja ihailimme polun varrella olleita kohteita.

Haapasaaren kartta


Haapasaaren opasteita

Yksi tunnusmerkeistä on 1862 rakennettu Puokki, eli tunnusmajakka. Se on toiminut myös luotsitornina ja toimii edelleen Puolustusvoiminen tutka-asemana.

Haapasaaren Puokki

Haapasaaressa on myös merivartioasema passintarkastuspisteineen.

 

Kilpisaari 60° 17,21' N - 27° 18,56' E

Tämä saari on Haapasaaren lähellä, matkaa on vain muutama maili. Kilpisaaressa ei ole vierasvenelaituria eikä palveluja. Saadussa opastuksessa luvattiin ”sotaromua”. Kilpisaari kuuluu Itäisen Suomenlahden kansallispuistoon.

Kilpisaaren kartta


Kilpisaaren kallioissa on hienoja kivikuvioita


Kilpisaaren metsässä näkyi nuolihaukka

Paras rantautumispaikka on saaren pohjoispuolella. Yhtä aikaa meidän kanssa rantautui purjevene ja mahduimme mainiosti vierekkäin. Muutama kalliolenkkikin löytyy. 

Kilpisaaren pohjoisrannalla on komeat kalliot. Vene on ankkuroituna.

Saaren luoteisreunalla on myös vanhan laiturin rakenteet, mutta en tiedä, kuinka sinne saisi rantauduttua.

Kilpisaaren laiturin rakenteet 

Rantautumispaikasta nousee heti korkea kallio ja mitkä upeat maisemat sieltä olikaan! Kuulimme, että kalliolta näkee Suursaaren lisäksi myös Venäjän puolella olevan Sommersin saaren.

Maisemat pohjoisrannan kallioilta

Vanhan laiturin luona on karttataulu ja nuotiopaikka. Me kiersimme rantoja pitkin saaren. Aikamoista kivikkoa oli välillä vastassa. Saaren poikki olisi kulkenut kenttäradan pohja, mutta me emme lähteneet etsimään sitä.

Upeita kallioita lounaiskulmassa


Löytyy Kilpisaaresta myös komea pirunpelto.

Saaressa on sodan ajalta jäljellä piikkilankaa, juoksuhautoja ja bunkkereita. 1900-luvun alussa saaressa on ollut kymmeniä rakennuksia, tiestöä ja nelitykkinen patteri. Myös Kilpisaari oli osa Pietari Suuren Merilinnoitusta.


Piikkilankaa oli Kilpisaaressa paljon!


Sodanaikaisia rakennelmia


"Sotaromua"


Koko reitin kartta

Reitti: Sapokka-Kirkonmaa-Rankki-Haapasaari-Kilpisaari-Sapokka (kartta: Navionices)

 

Saimme pienen käsityksen Kotkan kauniista saaristosta. Tänne tulen vielä uudestaan! Koko retken pituus oli noin 45 mailia.





Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Hakemisto

Espoon saaria, Espoo: Pentala, Stora Herrö, Rövaren, Kaparen, Rövargrundet, Gåsgrund, Knapperskär

Itä-Helsingin saaret, Helsinki: Pihlajaluoto, Hattusaari, Krokholmen, Malkasaari, Kotiluoto, Villaluodot: Itäinen Villaluoto