Glosholmen, Porvoo 60° 11.4´N - 25° 50.3´E

Majakoihin perehtyessä on tullut monesti vastaan tarina ”siitä väärälle paikalle rakennetusta Porvoon majakasta”. Se sijaitsee Glosholmenissa ja sinnehän suuntasi meidän veneretki.

Reitti

Lähdimme liikkeelle Helsingin Lauttasaaresta. Keli oli hieman tuulinen lounaasta (n. 7 m/s) ja pohdimme, että kannattaako lähteä. Tälläkin kertaa päätimme lähteä ainakin katsomaan, että miltä näyttää ja kääntyä liian tuulisella kelillä pois. Lopulta pääsimme oikein hyvin perille, eikä aallotkaan olleet liian suuria.

Reitti kulki Sipoon selän yli Onakselle ja sieltä kohti Äggskäriä. Äggskärin kohdalta reitti jatkui itä-kaakkoon. Matkaa on n. 30 mailia.

Reitti Lauttasaari - Glosholmen (kartta: Navionics)

Glosholmenin saari sijaitsee Suur-Pellingin eteläpuolella väylän itäpuolella.

Me ajoimme saaren koilliskulmaan, missä kartassa näyttää olevan laituri. Laituri on kuitenkin yksityiskäytössä, joten siihen ei venettä saa jättää. Pitää siis ankkuroitua muualle.

Saaren itäpuolella on pieniä luotoja

Glosholmenin eteläkalliot

Glosholmen

Pienestä koostaan huolimatta Glosholmenissa on tapahtunut paljon. Saari on tunnettu erityisesti majakkasaarena sekä sotilastukikohtana.

Glosholmenin itäpuolella on Böndagshällen-saari, jonne on rakennettu kannas

Tällä hetkellä saaren pohjoisosa, eli entinen merivartioaseman alue, on yksityisomistuksessa. Aseman omistaa Blomqvistien pariskunta ja heidän suunnitelmanaan on kunnostaa alue virkistyskäyttöön. (https://www.itavayla.fi/etusivu/glosholmenin-vanha-merivartioasema-sai-uudet-omistajat--porvoolaispariskunta-voitti-tarjouskilpailun-6.2.51068.78c7379f7b).

Muu osa saaresta on Metsähallituksen hallinnassa.

Glosholmenin itäreuna on kivikkoista

Majakka

Glosholmenin majakan rauniot

Jo 1700-luvulla saaressa on ollut merimerkki ohjaamassa laivaliikennettä. 1800-luvun alussa saaressa toimi myös laivaväylän luotsivartiopaikka.

Valomajakan tarve huomattiin ja Venäjän keisari Nikolai I:n käskystä Glosholmeniin rakennettiin 1835 Suomen neljäs valomajakka. Jo silloin sijainnista käytiin vilkasta keskustelua ja pian huomattiinkin, että majakka sijaitsee väärässä paikassa ja houkuttelee laivoja pikemminkin kivikoille kuin ohjaa niitä väylälle.

Majakan valo sammutettiin 1863, jonka jälkeen majakka toimi valottomana tunnusmajakkana. Uusi, korvaava Söderskärin majakka avautui 1862.

Talvisodan aikaan puolustusvoimat totesi, että majakka toimii liian hyvänä kiintopisteenä vihollisten pommikoneille ja määräsi sen räjäytettäväksi. Majakka räjäytettiin välirauhan ensimmäisenä päivänä 1940.

Jäljelle jääneen n. 5 metrin korkuisen rungon päälle rakennettiin jatkosodan aikaan tulenjohtotorni.

Majakan yläosassa näkyy ns. rakohuone

Majakan raunion ovi on auki ja sisäkautta pääsee kiipeämään majakan tasanteelle. Sieltä on upeat näköalat Pellingin eteläpuolelle.

Majakan edessä olevat puut ovat kasvaneet, mutta maisema merelle on upea

Varoituksen sana: tasanteella ei ole mitään kaiteita, joten kannattaa olla todella varovainen.

Majakan tasanne

Eikä portaat tasanteellekaan ole kovin helpot kulkea.

Portaat majakan tasanteelle

Majakan on sanottu olevan Tove Janssonin muumitalon esikuva, sillä majakan valon sammuttua ja valolaitteiden poiston jälkeen, majakan huippu tehtiin suipoksi.

Glosholmenin majakka (kuva: Porvoon museo)

Janssonien perhe lomaili lähialueilla ja vieraili saaressa usein. Tove Janssonin kesänviettopaikka Klovharun sijaitsee alle kahden mailin päässä Glosholmenista lounaaseen.

Sotahistoriaa

Glosholmen otettiin sotilaskäyttöön toisen maailmansodan aikaan. Erityisesti saaren pohjoisosaan rakennettiin tykkiasemia ja muita rakennuksia. Saaressa ei koskaan käyty taisteluita, vaan se toimi pääosin tähystys- ja valvontapaikkana. Rakennukset ja tykit ovat edelleen olemassa, mutta ränsistyvät koko ajan.

Tykki Glosholmenin saarella

Tykki

Juoksuhautoja Glosholmenissa

Bunkkerin katto ja ilmastointitornit

Bunkkerin ovi oli lukossa

Puolustusvoimat lähti saarelta 1980-luvulla.

Merivartioasema

Saaressa on toiminut pitkään merivartioasema. Se aloitti siellä toimintansa 1945 ja alussa tarkoitus oli myös valvoa pirtun salakuljetusta.  Tällä hetkellä se ei enää toimi siellä, vaan Porvoon merivartioasema on muuttanut saaresta pois vuonna 2016. Merivartioasemaan kuuluneet rakennukset siirtyivät kaupan myötä yksityisomistukseen. Merivartiotorni rakennettiin 1992 on edelleen valtion hallinnassa ja käytössä.

Glosholmenin merivartiotorni

Video omalta retkeltä:

Lue lisää:

Auringonlasku kotimatkalla

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Hakemisto

Espoon saaria, Espoo: Pentala, Stora Herrö, Rövaren, Kaparen, Rövargrundet, Gåsgrund, Knapperskär

Itä-Helsingin saaret, Helsinki: Pihlajaluoto, Hattusaari, Krokholmen, Malkasaari, Kotiluoto, Villaluodot: Itäinen Villaluoto