Äggskär, Porvoo, 60°12'24.6"N 25°45'14.4"E
Syyskuisena iltapäivänä Skipperin
venevaraus oli Herttoniemestä. Suunta siis itään. Koska illat jo pimenivät,
tavoitteena oli löytää kohde max 2 tunnin päässä. Valitsimme kartalta Äggskärin.
Se on viiden saaren ryhmä Porvoossa Suur-Pellingistä länteen. Koko saariryhmää
kutsutaan Äggskäriksi.
Reitti Lauttasaaresta Äggskäriin ja Klovharuniin (kartta: Navionics) |
EDIT: 2.5.2021 Lisätty tekstiä ja kuvia aurinkoiselta retkeltä Äggskäriin.
Laajasalon kanava |
Matkaa Herttoniemestä oli n. 20
nm. Ajoimme Laajasalon kanavan kautta, koska reitti on niin kaunis. Sieltä
Vartiosaaren länsipuolelta kohti Villinkiä, jonka pohjoispuolelta itään. Leikosaaret
jäivät pohjoispuolelle ja Musta-Hevonen etelään. Sipoon selkä on kohtuullisen
suuri vesialue, jossa aallotkin nousevat. Tällä kertaa pääsimme hyvässä kelissä,
vaikka harmaassa, eteenpäin. Kaivokari ja Onas ohitettiin ja sen jälkeen vielä
toisen selän ylitys ennen määränpäätä.
Saderintama ei osunut meidän kohdallemme |
Veneen saimme hyvin laituriin
Äggskärin (tai itse asiassa Söderholmenin) pohjoislaidalle. Saaressa on
kiinnityskoukkuja muuallakin. Saaressa oli meidän lisäksemme vain yksi toinen
vene, joten mahduimme mainiosti. Muut saaret (Långholmen, Norrholmen, Äggskär ja
Västerhällen) ovat aivan lähellä. Saaressa oli soutuvene, jos olisi halunnut
vierailla helposti myös muissa saarissa. Me emme lähteneet muihin saariin,
sillä tavoitteena oli ehtiä valoisaan aikaan takaisin.
Soutuveneitä |
Alue on Porvoon kaupungin ulkoilualuetta ja siellä on keittokatos, nuotiopaikka ja puucee.
Keittokatos |
Söderholmenissa on Porvoon
urheilukalastajien omistama vanhan luotsitupa. Tupaan ei siis pääse sisälle.
Urheilukalastajien maja |
Me kiersimme Söderholmenin.
Harmaasta säästä huolimatta nautimme upeista kallioista ja maisemista merelle.
Voi vain kuvitella, kuinka kaunista aurinkoisena kesäpäivänä voikaan olla!
Kallioita |
Ja tässä maisema aurinkoisena päivänä |
Kansimies kävi uimassa ja sen
jälkeen teimme nuotilla iltapalaa.
Nuotiopaikka. Edessä Långholmen. |
Kun lähdimme takaisin, huomasimme,
että tuuli oli hieman noussut. Se hidasti matkan tekoa merkittävästi erityisesti
suurilla selillä. Paluumatkalla näimme myös saunalautan, jonka kohtalosta
luimme seuraavan päivän uutisissa: se oli uponnut. Onneksi henkilövahinkoja ei
sattunut.
Loisto Söderholmenin eteläkärjessä |
Kova tuuli ja tankkaus
Karhusaaressa viivästytti meidän kotimatkaa, ja loppumatkan ajoimme aika pimeässä.
Onneksi mukana oli valonlähde, jonka avulla varmistimme merimerkkien sijainnin
ja pääsimme turvallisesti takaisin Herttoniemen satamaan.
Ehdottomasti aion tutustua
saariryhmään paremmin ensi kaudella.
Irtolohkareita |
Porvoon sivuilta voi lukea vielä
lisää: https://veneilijanporvoo.fi/retkeilykohteet/aggskar/
Söderholmenin kaakkoisosa |
Minua on alkanut vuosien varrella enemmän kiehtomaan veneily. Näitä kirjoituksia lukiessa innostus vain kasvaa. Pimeällä veneily on varmasti hankalaa. Valonlähde on varmaan ehdottomasti oltava mukana jos haluaa selvittää reimareiden sijainnin ja päästä turvallisesti takaisin satamaan.
VastaaPoistaHei, kiitos palautteesta. Olen lähtenyt muutaman kerran kokeneen veneilijän kanssa tarkoituksella veneilemään hämärään, jolloin näkee, kuinka maisema muuttuu hämärässä ja kuinka mm. kaupungin valot vaikuttavat. Valoilla varustetut merimerkit muuttuvat todella tärkeiksi. Ja omalla valonlähteellä voi varmistaa muut merkit. Ihania veneilyretkiä!
Poista