Velhovesi, Uusikaupunki 60°52.58' N - 21°18.35' E Makeanvedenallas meren äärellä

 

Velhovesi on mystinen nimi ja itse asiassa aika mystinen vesialue tutustuakin. Vai miltä kuulostaa merialue, jolta pääsee sulkuja pitkin makealle vesialueelle?

Sijainti ja rantautuminen

Lähdimme liikkeelle Turusta. Matkaa Uudenkaupungin Pyhämaalle on noin 70 merimailia.

Reitti Turku - Velhovesi (kartta: Garmin)

Velhovesi sijaitsee hieman Uudestakaupungista pohjoiseen. Se on tosiaan makeanvedenallas meren kupeessa. Varsinaisia rantautumispaikkoja ei saarten lisäksi ole, sillä Velhovesi on pääosin mökkialuetta.

Reitti sulkuportista sisään, joelle ja ulos (kartta: Garmin)

Velhovesi

Velhoveden historia juontaa juurensa teollisuuteen. 1960-luvulla alueella oli Kemiran tehdas, jota varten tarvittiin raakavesilähde. Näppärästi siis vuonna 1965 padottiin alueelle allas, josta tuli sisävesialue. Lukuisia saaria yhdistetiin penkerein ja samalla saarille rakennettiin maantie. Pääsy altaalle turvattiin kahden sulkuportin avulla. Altaaseen yhdistettiin kaksi merenlahtea: Ruotsinvesi ja Velhovesi. Allas muuttui makeavetiseksi kolmen vuoden kuluttua patoamisesta. Vuosien aikana altaalla on ollut myös ympäristöhaasteita mm. veden happamoitumisen vuoksi. 

Nykyään maantie tunnetaan Velhoveden rengastie -nimisenä retkeilyreittinä. 

Velhoveden kierros

Velhoveden nimen historiasta ei ole tarkkaa tietoa. Sen epäillään liittyvän sanaan vellavesi eli välivesi, mutta tästä ei ole varmuutta. Ja kuulostaahan Velhovesi paljon jännittävämmältä kuin Välivesi.

Matkailureittinä Velhoveden ympärille on merkitty useita nähtävyyksiä:

1.      Lyökki

Lyökin luotsiasema näkyy väylälle

Lyökin vanha luotsiasema näkyy väylälle. Ensimmäinen luotsiasema on rakennettu jo 1858. Uudenkaupungin kauppalaivasto oli 1870-luvulla Suomen meriliikenteen toiseksi suurin ja Lyökki on keskeisessä asemassa, sillä se oli tunnettu laivanvarustus- ja rakennuspaikkana. Luotsien tehtävänä oli ohjata laivat turvallisesti joko satamaan tai merelle kapeiden ja syvien salmien saaristossa. Luotsitupa on nykyään yksityisomistuksessa.

Lyökin luotsiasema

Lyökin pooki on noin 5 merimailia luoteeseen luotsituvalta. Se on Suomen vanhin säilynyt tunnusmajakka ja on rakennettu 1757. Se on todella kaunis.

Lyökin pooki

2.      Pitkäluoto, Ristikari

Ristikarin kalasatama

Velhoveden pyöräilyreitin pohjoisin merkitty kohta on Pitkäluodon Ristikari. Ristikarin kalasatama on oppaan mukaan Pyhämaan kalastuksen keskuksia. Vierasvenelaituriin on helppo ajaa. Laiturissa on pari kalastusalusta. Me jatkoimme vielä kävellen reilun kilometrin ja päädyimme pieneen Pitkäluodon kalastuskylään. Sieltä aukeaa upeasti näkymä Selkämeren kansallispuistoon.

Pitkäluodon kalastuskylä

3.      Pyhämaa

Pyhämaan kartta

Pyhämaa on pieni kirkonkylä. Sen väitetään aiemmin olleen Pahamaa. Varmuutta nimelle ei tiedetä, mutta yhtenä vaihtoehtona on esitetty pahoja, kivisiä purjehdusreittejä. Perimätiedon mukaan piispa Henrik haaksirikkoitui näille vesille 1154. Sittemminhän hän kuoli 1156 Köyliönjärven jäälle talonpoika Lallin surmatessa hänet.

Pyhämaan vierasvenesatamassa on harmaantuneita vajoja

Pyhämaan kirkonkylässä on 1600-luvulta peräisin oleva uhrikirkko. Yksinkertaisen ulkokuoren sisällä on kuulemma ”mykistävän upeat ja runsaat maalaukset”. Valitettavasti kirkko oli kiinni vierailumme aikana. Olisi ilmeisesti pitänyt varata etukäteen ajankohta tutustumiseen. Puukirkko on Suomen vanhimpia puukirkkoja.

Pyhämaan uhrikirkko

Aivan vieressä on Pyhämaan uusi kirkko. Se on rakennettu 1804.

Pyhämaan uusi kirkko

Pyhämaan kirkonkylässä on paljon vanhoja rakennuksia.

Pyhämaan kirkonkylää

Kauniisti maalattu vaja

4.      Vintrinrauman sulkuportti

Vintrinrauman sulkuportti on pohjoisempi sulku

Velhovedelle pääsee kahden sulkuportin kautta. Tämä on niistä pohjoisempi. Velhovesi on matalaa ja ilmeisen kivikkoista, eikä luotettavaa merikorttia ole saatavilla. Me saimme Uudenkaupungin turisti-infosta suuntaa-antavan piirroksen, jota seuraamalla ja hitaasti ajamalla selvisimme hyvin. 

Velhoveden syvyyskartta

Velhovedelle on ollut keskiajalla talonpoikien purjelaivasto ja sulkuporttien kohdalla on kulkenut yksi meriväylistä. Onpa aluksilla kuljetettu kuulemma kuninkaan hevosiakin.

Makeanveden puolella

Tarkempaa tietoa sulkuportin rakentamisesta ei löytynyt. Rakentaminen on tapahtunut varmaankin 1960-luvulla, jolloin patoaminen tehtiin.

Vintrinrauman sulkuportilla

5.      Sirppujoki

Sirppujoen suistoa

Sirppujokea pitkin pääsee sisämaahan. Joen suisto on erittäin matalaa, mutta joen syvyys on yli 2 metriä veneen syvyysmittarin mukaan. Joen pituus on lähes 30 kilometriä pitkä ja sitä pitkin pääsee Laitilaan saakka.


Syksyinen Sirppujoki

6.      Radansuun vesimylly

Vesimylly on vanhan rakennuksen kupeessa

Sirppujoelta hieman sisämaahan päin löytyy edelleen toiminnassa oleva vesimylly. Mylly on rakennettu 1800-luvulla,  mutta tietojen mukaan samalla paikalla on ollut myllytoimintaa jo 1500-luvulla. 

Yksityisomistuksessa oleva mylly on ollut alkujaan siipirataskäyttöinen, mutta muutettiin turbiinikäyttöiseksi.

Vesimyllyltä puro laskee Sirppujokeen

7.      Järvenkarin sulkuportti

Järvenkarin sulkuportti on eteläisempi portti

Velhoveden toinen sulkuportti on Järvenkarin sulkuportti. Tässä jälleen suolainen ja makea vesi yhdistyvät. Kerrotaan, että sulkuportin toiselta puolelta pyydetään silakkaa ja toiselta muikkua.

Järvenkarin sulkuportti

8.      Korsaaren veneidenvetopaikka

Velhoveden ympärysreitin varrella on myös veneiden ylivetopaikka. Tällä paikalla voi siirtää veneen mereltä makeanvedenaltaalle ja takaisin erityisellä venekelkalla, jota vedetään kiskoja pitkin. Jos ei siis halua ajaa sulkuporttien kautta. Me emme tätä paikkaa käyneet katsomassa.

 

Kierroksen jälkeen ajoimme Uudenkaupungin satamaan yöksi.

Uudenkaupungin satamassa

Video omalta retkeltä

https://www.tiktok.com/@satulaakso/video/7428641059061681440?is_from_webapp=1&sender_device=pc&web_id=7343145672449787425

BLOGIN HAKEMISTO





Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Hakemisto

Espoon saaria, Espoo: Pentala, Stora Herrö, Rövaren, Kaparen, Rövargrundet, Gåsgrund, Knapperskär

Itä-Helsingin saaret, Helsinki: Pihlajaluoto, Hattusaari, Krokholmen, Malkasaari, Kotiluoto, Villaluodot: Itäinen Villaluoto