Korpoström, Korppoo, Turku 60°06,6' N - 21°36,1' E ja Källskär, Kökar, Ahvenanmaa 59° 52,2′ N - 20° 53,9′ E

Omalla veneellä Ahvenanmaalle? Olimme pohtineet asiaa kesällä ja Jurmossa piipahtaneetkin. Kökar jäi vielä listalle. Mutta se näytti kartalla olevan yhtä kaukana kuin Utö. Pitäisi olla siis täydellinen keli.

Saimme Skipperin tuplavuoron syyskuiseksi viikonlopuksi. Koko edellisen viikon oli tuullut navakasti ja piti miettiä vaihtoehtoisiakin kohteita.

Päätimme joka tapauksessa ajaa Korpoströmiin ja yöpyä siellä. Se olisi jo aika lähellä Kökaria. Alkuperäinen suunnitelma oli ollut ajaa yöksi Kökarin Karlby-satamaan ja tutustua seuraavana päivänä lähellä olevaan Källskär-saareen.

Reitti Turku-Korpoström-Källskär-Turku (kartta: Navionics)

Korpoström

Saaristokeskus Korpoströmkin oli meille uusi kohde. Syyskuisena lauantaina siellä oli todella rauhallista. Olimme varanneet yöksi hotellin, sillä veneessä olisi ehkä ollut hieman viileää. Söimme hyvin, kävimme saunassa ja nukuimme makeasti. Aamupalakin yllätti erityisen positiivisesti. Hautunut puuro helli ja voisarvet olivat rapeita 😊.

Korpoströmin hotelli

Tunnelma ja palvelu olivat todella ensiluokkaista.

Saaristokeskuksessa on hyvän vierasvenesataman lisäksi hotelli, ravintola, kauppoja ja näyttelytila. Näyttely oli valitettavasti suljettuna sinä aikana kun siellä olimme.

Syyskuisena lauantaina ei ollut Korpoströmissä ruuhkaa

Heräsimme ajoissa. Vene oli kuurassa (!) ja kansimies lähes liukastui kannella. Lähdimme heti 08 liikkeelle. Meri oli lähes tyyni. Päätimme ajaa kohti Kökaria ja Källskäria ja seurata keliä.

Aamusumu Korpoströmissä

Källskär, Kökar

Kuin hujauksessa olimmekin jo Kökarissa. Päätimme, että emme pysähdy sinne, vaan jatkamme suoraan Källskäriin, joka on saaren lounaispuolella. Ainoa järkevä reitti edellytti, että kiersimme Kökarin pohjoispuolelta.

Reitti Korpoström-Källskär (kartta: Navionics)

Kökarin kirkko näkyi hienosti venereitille

Matka Källskäriin kesti alle 2 tuntia. Keli on hyvä koko matkan. Aurinko paistoi lämpimästi.

Salmi Källskärista lounaaseen

Löysimme itäreunalta vanhan laiturin, johon kiinnitimme veneen ankkurilla.

Vene parkissa

Olin lukenut saaresta ja sen historiasta ja kuinka kiehtova se olikaan.

Källskärin kartta

Lähdimme kiertämään saarta. Löytyi pirunpeltoja, hiekkarantoja ja upeaa kanervikkoa.

Hiekkaranta itäreunalla

Pirunpelto Källskärissa

Källskärin luonto on haurasta ja toivotaan, ettei jälkiä jätetä

Saari on toiminut jo aikoinaan kalastuspaikkana ja vieläkin jäljellä on vanha kalastustupa. Se on yksityisessä omistuksessa.

Vanha kalastusmaja

Saarelle on myös rakennettu linnoitus toisen maailmansodan aikana.

Kesäparatiisi

Kiehtova tarina koskee ruotsalaista ”kreiviä”, vapaaherra Göran Åkerhielmia. Hän saapui saarelle Tukholmasta 1958 ja ihastui saareen. Hänen isänsä oli karkottanut hänet seksuaalisen suuntautumisensa takia. Ennakkoperinnön turvin hän osti saaren keskiosan ja aloitti mittavan rakennusurakan. Se kesti lopulta 18 vuotta. Hän halusi yhdistää kreikkalaisen ja suomalaispohjoismaisen kulttuuriperinnön.

Portti puutarhaan

Ensimmäisenä rakennettiin pitkospuut, jotka ovat edelleen käytössä.

Saarella voi kulkea myös pitkospuita pitkin

Reima Pietilän suunnittelema karjalainen hirsitalo ympärillään upea puutarha ainutlaatuisine kastelusysteemeineen valmistui ja sen lisäksi rantakivistä kasatut muurit ja aallonmurtajat. Sataman esikuvana on ollut kreikkalainen Pireuksen satama.

Pietilän suunnittelema päärakennus

Källskärin suojainen satama

Onpa puutarhassa myös tarkkamittainen krokettikenttäkin. Apuna olivat vain vinssit ja kanget, sillä kreivi arvosti ruumiillista työtä, eikä sallinut koneiden käyttöä.

Päärakennuksen terassilta näkyy krokettikenttä

Puutarhassa kukoistivat alppiruusut, yrtit, ruusut, vihannes- ja perunamaa sekä viinitarha. Kaiken kruunasi marmoripatsaat, joita on puutarhan jokaisessa kulmassa.

Källskärin puutarhassa on neljä marmoripatsasta

Kalliolla on lisäksi upea pronssipatsas ”Kreikkalainen jumala Hermes”. Hermes on tarun mukaan jumalten sanansaattaja ja matkamiesten, kaunopuheisuuden ja urheilun jumala.

Källskärin Hermes-patsas

Kreivi vietti saarella kesät 1983 saakka ja lopulta lahjoitti rakennuksen Ålands Landskpsregeringille ja tällä hetkellä se toimii stipendiaattiasuntona. (Källskär opaskyltit)

Saarella on viettänyt aikaa myös Tove Jansson, sillä kreivi rakasti vieraita ja kutsui heitä luokseen. Janssonin lempipaikka on ollut kallion korkeimmalle kohdalle rakennettu huvimaja, jota kutsutaan myös Muumitaloksi. Sen koristeellinen katto lienee toiminut Muumitalon katon mallina. Ja kyllä Pietilän suunnittelemassa rakennuksessa on jotain samaa kuin Janssonin Klovharunin kesäpaikassa, jonka Pietilä on myös suunnitellut.

Källskärin Huvimaja

Källskärin kannu

Toinen Källskärin tunnusmerkki on niin sanottu Källskärin kannu. Se on jääkauden muovaama, noin 3 metriä korkea kivi. Tuntuu kuin olisi tullut taidenäyttelyyn.

Källskärin kannu ja kalliomuodostelmia

Källskärin kalliomuodostelmia

Lisää Källskäristä voi lukea:

Me palasimme ihanan päivän jälkeen Turkuun. Paluumatka kesti noin 3 tuntia. Ajoimme isoa väylää Houtskarin ja Korppoon välistä Airistolle.

Meduusoita oli paljon

Pitihän kansimiehen päästä uimaan ennen lähtöä

Video omalta retkeltä:

Vierailimme saaressa myös syyskuussa 2023.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Hakemisto

Espoon saaria, Espoo: Pentala, Stora Herrö, Rövaren, Kaparen, Rövargrundet, Gåsgrund, Knapperskär

Itä-Helsingin saaret, Helsinki: Pihlajaluoto, Hattusaari, Krokholmen, Malkasaari, Kotiluoto, Villaluodot: Itäinen Villaluoto