Iniö, Norrby, Parainen 60° 23.8′ N - 21° 23.4′ E

 

            Iniö oli ollut listalla pitkään, mutta aina oli tullut jotain muuta. Nyt vihdon pääsimme sinne ja                kyllä vierailu Turun saariston sydämessä kannatti!  


Iniö toivottaa tervetulleeksi 💗

Reitti

Iniö on Turun saariston keski- / pohjoisosassa, juuri Kustavin eteläpuolella. Ahvenanmaa on heti länsipuolella olevan Kihdin toisella puolella.

Lähdimme liikkeelle Turusta. Ajoimme Iniöön eteläkautta, eli Airistoa etelään, Röölän kohdalta länteen ja väyliä pitkin edelleen länttä kohti. Matkaa on n. 30 merimailia.

Eteläisempi reitti Turku - Iniö (kartta: Navionics)

Toinen vaihtoehto olisi mennä Merimaskun pohjoispuolelta. Sieltäkin matkaa on n. 30 merimailia. Ja onhan näiden lisäksi lukemattomia muitakin reittimahdollisuuksia.

Pohjoisempi reitti Turku - Iniö (kartta: Navionics)

Lentomajakka

Meidän reitillemme osui erikoisen näköinen torni Iniön Perkalan saaren eteläosassa. Selvisi, että se on vanha lentomajakka. Iniön lentomajakka on yksi kolmesta Suomeen jääneistä lentomajakoista. Ne on rakennettu 1930-luvulla tarkoituksena ohjata lentoliikennettä Suomesta Ruotsiin ja takaisin. Sodan sytyttyä, niiden käyttö loppui. Iniön majakka on nykyisin yksityisessä omistuksessa, eikä siihen pääse tarkemmin tutustumaan.

Iniön lentomajakka

Lue lisää lentomajakasta: https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008268393.html

Me ajoimme Iniön Norrbyvikenille. Toinen Iniön vierasvenesatamista on saaren pohjoisosassa oleva Bruddalen. Siellä on myös vierasvenesataman palvelut ja paljon kehuja saanut thai-ravintola Bruddalsviken Thai-ravintola. Me emme siellä tällä kertaa käyneet.

Iniön Bruddalen-vierasvenesatama

Norrbyn satama sijaitsee lahden pohjukassa. 

Norrbyn lahti

Saimme veneen hyvin kylkikiinnityksellä päiväparkkilaituriin. Norrbyn satama on kunnostettu 2013. Nyt satamassa on hyvä huoltorakennus, grillipaikka, satamakonttori ja opastukset ja tilaa n. 50 veneelle.

Vierasvenelaiturissa

Satamassa on myös kauppa ja tankkausmahdollisuus.

Norrbyn satamatoimisto

Iniö

Iniö on varsin iso alue ja siihen kuuluu saaria ja luotoja yli 1000. 

Iniö kuuluu Saaristomeren Biosfäärialueeseen, joka kuuluu YK:n UNESCO:n ohjelmaan. Alue on perustettu 1994 ja sen tarkoituksena on ”edustaa elinvoimaista aluetta, joka vapaaehtoistyöllä ja yhteistyöllä edesauttaa ihmistoiminnan ja luonnon kestävää suhdetta”.

Asutusta on ollut jo 1300-luvulla. Edelleen Norrbyn rakennukset edustavat saaristolaistyyliä ja ovat hyvässä kunnossa.

Kukkaloistoa

Sataman lähdellä oli opastaulu ja me suuntasimme ensin kohti kirkkoa ja sen jälkeen oli tarkoitus tutustua Plokimuseoon.

Opaskylttejä

Kylätiellä 

Sophia Wilhelminan Kirkko

Sophia Wilhelminan kirkko on harmaakivikirkko vuodelta 1801. Meillä kävi oikeastaan aika hyvä onni, sillä kolkuttelimme kirkon ovea ja harmittelimme sen olevan kiinni. Kuin tilauksesta paikalle saapui henkilö, joka sanoi tulleensa valmistelemaan tulevaa tilaisuutta ja antoi meidän tutustua myös kirkon sisätiloihin.

Iniön kirkko

Juttelimme kaikenlaista saaren historiasta ja selvisi, että hän pyörittää Plokimuseota ja lupasi meille kierroksen myös siellä. Plokimuseo sijaitsee aivan kirkon lähellä.

Iniön kirkon ovi

Plokimuseo

Museotie

Plokimuseo on oikeastaan yksi osa suurempaa kokonaisuutta, johon kuuluu myös majoituspalveluita ja vanhoja ajoneuvoja.

Plokimuseo on tiettävästi ainoa maailmassa. Esillä on satoja (yli 500) plokia ja sen lisäksi myös muuta merenkulkuun liittyvää esineistöä yli 1000 kpl. 

Englantilaiset kalastussaappaat, joiden pohja on puuta ja varret nahkaa

Ruori Plokimuseossa

Pelastusrengas Plokimuseossa

Museon perustaja ja esittelijä Jukka Torikka osaa kertoa mukaansatempaavasti esineistä.

Jukka Torikalla on hurja määrä tietoa

Tiedätkö, mikä on ploki? 

Se on pääosin purjealuksissa käytettävä laite, jota kutsutaan myös väkipyöräksi, pylpyräksi tai rissaksi. Kahden plokin avulla voidaan muodostaa talja, jolloin painaviakin taakkoja voidaan liikuttaa. Purjealuksissa tuuli aiheuttaa suuren voiman, jolloin purjeiden käsittely ilman taljoja olisi mahdotonta. Taljat on kehitetty ilmeisesti Antiikin Kreikassa, jossa niitä on käytetty jo 400-luvulla (Yle).

Plokeja on satoja

Näyttelyn (ja ehkä maailman) pienin ploki

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/03/27/tata-ei-tehda-jarjella-vaan-sydamella-jukan-pieni-plokimuseo-inion-saaressa-on

Torikka kerää myös vanhoja ajoneuvoja ja esitteli meille silmäteriään.

Vanhoja, kunnostettuja autojakin on useampi

Saimme aimo annoksen tietoa plokeista, jääteistä, vanhoista autoista, saaristolaiselämästä ja vaikka mistä!

Video omalta retkeltä:

https://www.tiktok.com/@satulaakso/video/7264212804385639713?is_from_webapp=1&sender_device=pc&web_id=7143257106069554694

Kukkaniitty Norrbyssä


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Hakemisto

Espoon saaria, Espoo: Pentala, Stora Herrö, Rövaren, Kaparen, Rövargrundet, Gåsgrund, Knapperskär

Itä-Helsingin saaret, Helsinki: Pihlajaluoto, Hattusaari, Krokholmen, Malkasaari, Kotiluoto, Villaluodot: Itäinen Villaluoto