Kristiinankaupunki, Selkämeri 62°16,4’ N - 21°22,8’ E Rannikon kaunis puutalokaupunki
![]() |
Kristiinankaupungista välittyy vuosisatojen vauraus. Kansainvälisen kaupankäynnin ansiosta se vaurastui jo varhain.
Sijainti ja rantautuminen
![]() |
| Kristiinankaupungin vanha satamarakennus |
Kristiinankaupunki sijaitsee Porin ja Vaasan puolivälissä. Matkaa Porista on noin 50 merimailia.
| Reitti Pori - Kristiinankaupunki (kartta: Navionics) |
Kristiinankaupungin satama on aivan keskustassa rantapromenadin kupeessa ja idyllisen, vanhan puukaupungin läheisyydessä.
![]() |
| Kristiinankaupungin vierasvenesatama |
Satamaan vievä lahti avautuu etelän suunnalta ja syvä lahti tarjoaa suojan veneille. Kaupungin vieraspaikoille voi jättää veneen ja 10€:n maksu hoituu puhelimella. Vierasvenepaikkoja on 20. Satamassa olisi ollut käytössä sauna, suihkut ja vessat, mutta me olimme varanneet hotelli Krepelinistä yöpaikan.
![]() |
| Hotelli Krepelinin sisäpiha |
Toisen yön vietimme Willa Solsidanissa.
Upeita paikkoja kumpikin ja pääsi kokemaan vanhan puutalon tunnelmaa.
![]() |
| Willa Solsidanin entisöity huone |
Kristiinankaupunki, Kristiina
Kristiinankaupunki on yksi Suomen
kauneimmista kaupungeista, missä olen ollut.
![]() |
| Willa Solsidan |
Kaupunki on perustettu vuonna 1649 Pietari Brahen
toimesta ja perustamisasiakirjan allekirjoitti Suomi-Ruotsin hallitsija,
kuningatar Kristiina. Kaupunki tunnetaan myös nimellä Kristiina. Kaupunki on
vahvasti kaksikielinen ja ruotsia puhuu äidinkielenään yli 50%.
![]() |
| Kristiinankaupungin puutaloja |
Vuonna 1792 kaupunki sai tapulioikeudet,
eli oikeuden käydä ulkomaankauppaa. Muiden kaupunkien ulkomaan tuonti ja vienti
kulki tapulikaupunkien kautta. Kristiinankaupunki kukoisti mm. laivanrakennuksen,
merenkulun, panimoiden, nahkatehtaiden ja kalastuksen ympärillä. 1800-luvulla
Kristiinankaupungin kauppalaivasto oli yksi maan suurimmista ja satama oli
Pohjanlahden vilkkaimpia.
![]() |
| Vanha kaivo |
Vanha kaupunki
Kaupungin vanhat perinteet näkyvät
edelleen. Tapulioikeuksien myötä kasvaneet kauppalaivasto ja vilkas satamatoiminta
mahdollistivat myös rakentamisen. Suuria ja komeita rakennuksia nousi
kaupunkiin. Esimerkiksi raatihuone (1856) on hyvä esimerkki tästä.
![]() |
| Raatihuone |
Kaupunki rakennettiin selkeään ruutukaavaan ja ruutukaava onkin parhaiten säilyneitä suurvalta-ajan kaupunkikaavoja. Poikkeuksellisesti kaupunki ei ole myöskään koskaan palanut.
![]() |
| Ruutukaavaa |
Rannassa ovat asuneet laivanvarustajat ja porvaristo ja kauempana rannasta muu väki. Talot myös pienenevät mitä kauemmas rannasta siirrytään. Puutaloja on edelleen noin 300 ja ne ovat suojeltu asemakaavasäädöksin.
![]() |
| Hatuntekijäntalo vuodelta 1825 |
Kissanpiiskaajankuja on Suomen kapein kaksisuuntainen katu. Se on vain kolme metriä leveä ja silti kaksisuuntainen katu. Erikoisen nimen historiasta on erilaisia tarinoita.
Kadun nimi voi olla peräisin purjelaivojen ajoilta, jolloin miehistöä saatettiin rangaista piiskaamalla. Piiskasta on käytetty termiä cat-o'-nine-tails eli yhdenksänhäntäinen kissa. Nimi on ehkä kulkeutunut merimiestarinoiden mukana ja otettu kadunnimeksi.
Toinen versio liittyy Skaftungista
tulleisiin telakkatyöläisiin. Skaftung on nykyään Kristiinankaupunkiin kuuluva
kunta noin 20 kilometriä Kristiinankaupungista etelään.
Suomenkieliset alkoivat kutsua Skaftungin
asukkaita, eli ”skaftungsbota” ”kattongeiksi” eli kissanpennuiksi. Ja kun
telakkatyöläiset rentoutuivat työviikon jälkeen riehakkain menoin ja kenties
äänekkäästi käyttäytyen, ehkä myös rangaistuksia saaden, paikalliset yhdistivät
heidät tähän kapeaan katuun ja näin nimi olisi syntynyt.
![]() |
| Kissanpiiskaajankuja on kapea katu |
Joidenkin talojen seinillä on kylttejä, joissa on vuosilukuja ja talon nimi tai kerrottu hieman historiaa.
![]() |
| Lebellin kauppiaantalo vuodelta 1761 |
![]() |
| Kapteeni Blonbergin tila vuodelta 1821. |
Kaupungissa on edelleen kaksi 1680- ja 1720-luvuilla
rakennettua tullitupaa. Ruotsin vallan aikana maaseudulta kaupunkiin saapuvilta kauppiailta perittiin pieni tullimaksu. Kaupunkia ympäröi tulliaita ja kaikki kaupunkiin tulijat ohjattiin kulkemaan tullitupien kautta. Tullitupa on toiminut myös kulkutautisairaalana ja vuokra-asuntoina.
![]() |
| Pohjoinen tullitupa |
Myllykallio on yksi Kristiinankaupungin nähtävyyksistä. Tuulimyllyjä on ollut aiemmin jopa yhdeksän.
![]() |
| Tuulimylly |
Yksi vaikuttavimmista rakennuksista vanhassa
kaupungissa on Ulrika Eleonoran kirkko. Nykyinen kirkko on valmistunut vuonna 1700,
mutta paikalla on ollut jo aiemmin kirkko, joka paloi. Puisen kirkon
rakentamisessa on hyödynnetty laivanrakennustaitoja. Kirkko on edelleen
toiminnassa.
![]() |
| Ulrika Eleonoran kirkko |
Yttergrundin majakka
Yttergrundin majakka Siipyyssä kuuluu myös Kristiinankaupunkiin. Matkaa majakalle on noin 20 merimailia etelään. Majakkasaari on ehdottomasti käymisen arvoinen.


















Kommentit
Lähetä kommentti