Tiiskeri, Tiiskerin majakka, Loviisa 60° 9.77´N - 26° 15.5´E

Jälleen löytyi helmi! Majakka ja autiotupa samassa paketissa. Loviisan edustalla oleva Tiiskerin majakkasaari on vierailun arvoinen.

Reitti

Lähdimme merelle kauniina toukokuisena lauantaiaamuna. Tarkoitus oli lähteä kohti Emäsaloa. Keli oli tyyni ja aurinko paistoi kauniisti. Veneilykaverini ehdotti, josko ajaisimme suojaisemman sisäreitin asemesta ”ulkokautta” ja näkisimme jälleen upean Söderskärin majakan. Minua ei tarvinnut kahdesti houkutella ja niin muutimme suunnitelmaa.

Tyyni keli

Söderskärin majakkasaarella on rantautumiskielto 1.5.-31.7., joten kesäaikana pitää tyytyä ihailemaan maisemia veneestä. Siinä majakka jälleen seisoi ylväästi auringonpaisteessa.

Söderskär auringossa

Muutimme samalla myös retkikohdettamme ja päätimme suunnata kohti Loviisassa sijaitsevaa Tiiskerin majakkasaarta.

Jatkoimme matkaa Söderskäriltä kohti Kölhällenin majakkaa ja siitä edelleen itään kohti Storgrundia.

Pari hyljettä kävi pyörähtämässä lähellämme ja yhtä jäimme oikein videoimaan. Ihmettelimme, että miksi se ei sukella ja pian huomasimme sen olevan ilmapallo!

Ilmapallo, jota luulimme hylkeeksi 😂

No, roskat mukaan ja matka jatkui. Tiiskerin majakkasaari häämötti edessämme.

Tiiskerin majakkasaari

Matkaa ulkokautta Tiiskeriin on Espoosta n. 47 mailia.

Ulkoreitti Haukilahti - Tiiskeri (kartta: Navionics)

Paluumatkan ajoimme sisäkautta Pellingin pohjoispuolelta ja Onaksen eteläpuolelta. Tällöin matkaa kertyi n.  51 mailia. Söderskärin majakalta matkaa on noin. 25 mailia.

Sisäreitti Haukilahti - Tiiskeri (kartta: Navionics)

Kartassa Tiiskeri näyttää koostuvan kahdesta vierivieressä olevasta saaresta. Nyt vesi oli niin matalalla, että saaresta toiseen pääsi kävellen.

Salmi saarten välissä

Saaren luoteispuolella on matalikko, joten saarta kannattaa lähestyä reilusti pohjoisesta. Me ajoimme veneen pohjoispuolella olevaan lahteen.

Vene pohjoispuolen lahdessa

Heitimme ankkurin veteen ja kiinnitimme etuköyden. Tiiskerin saaressa on pari betonilaattaa, joissa on kiinnityskoukut. Ne ovat tosin aika kaukana rannasta, joten kannattaa varata pitkä etuköysi tai kalliokiila. Laituria saaressa ei ole. Eikä yhtään puuta keulaköyden kiinnitykseen.

Vene ankkurissa

Tiiskerin majakka

Kuinka kiehtova saari onkaan! Pelkkää kalliota, ei yhtään puuta tai edes pensasta. Aurinko kimalsi ympärillä. Lähiluodot ovat myös puuttomia, joten suojaa ei saarelle tule käytännössä mistään. Kovin tuulisella kelillä rantautuminen voi olla haasteellista.

Tiiskerin eteläkärki kimalsi auringossa

Kävelimme majakalle. Joutsen oli saaressa hautomassa munia, joten kiersimme sen kaukaa.

Joutsenen pesä

Majakka sijaitsee Loviisan edustalla Suomen sisäisestä aluevesirajasta n. 10 kilometrin päässä. Taustalla näkyy Venäjän puolella oleva Suursaari.

Tarkkaan kun katsoo, näkee taustalla Suursaaren

Saarella on ollut merimerkki jo 1600-luvulla. 1700-luvulla sinne rakennettiin kivipooki, joka tuhottiin Krimin sodassa 1855. Tämän jälkeen saareen muurattiin 6 metriä korkea harmaakivipooki. Tiiskerin saarelle rakennettiin ensimmäinen valomajakka 1933. Se rakennettiin pookin ympärille. Majakka räjäytettiin talvisodassa, jotta se ei ohjaisi vihollisten lentokoneita. Saman kohtalon koki Glosholmenin majakka. Nykyisen majakan perusta on rakennettu 1940.

Tiiskerin majakan portaat

Majakka on ollut aina miehittämätön, mutta sen toisessa kerroksessa on tilapäiseksi tauko- tai makuutilaksi rakennettu tila sotilaille ja kalastajille. Nykyään tila toimii autiotuvan tapaan, eli tarjoaa satunnaista suojaa sitä tarvitseville. Ovi on jäykkä, mutta se ei ole lukittu.

Majakan toisessa kerroksessa on autiotupa

Upeat maisemat autiotuvasta

Majakan maakerroksessa sijaitsee puuvaja ja varasto. Autiotuvassa on kerrossänky, kirjoituspöytä ja kamiina. Kannattaa huomioida, että puita ei ollut paljoakaan varastossa, eikä saarelta löydy mitään poltettavaa. Jos siis suunnittelee yöpyvänsä autiotuvassa ja lämmittävänsä kamiinan, kannattaa ottaa omat puut mukaan. Autiotuvassa on vieraskirja. Me olimme tänä keväänä kolmannet kirjaan kirjoittaneet.

Tiiskerin autiotuvan sängyt

Tiiskerin autiotuvan kirjoituspöytä

Kamiina Tiiskerin autiotuvassa

Majakka toimii valomajakkana ja sen lisäksi siinä toimii nykyaikainen tutkamajakka.

Majakan ylätasolla on lukittu portti

Saari on käytännössä pelkkää kalliota. Mikä lie on kivilaji, joka on hienoa musta-oranssin väristä? Kallioon on myös kaiverrettu tekstiä.

Värikästä kallion pintaa

Vesi jää hienoiksi kuvioiksi kalliolle

Kalliokaiverrusta vuodelta 1900

Majakan kyljessä on Miinalaiva Riilahden muistolaatta. Miinalaiva upposi neuvostoliittolaisen torpedon voimasta Tiiskerin vesille 1943 vieden mukanaan 23 henkilöä. Riilahden tehtävänä oli torjua neuvostoliittolaisia sukellusveneitä. Hylky on edelleen meren pohjassa n. 70 metrin syvyydessä.

Muistolaatta Miinalaiva Riilahdelle

Video omalta retkeltä

Muita linkkejä

Upea Tiiskerin majakka

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Hakemisto

Espoon saaria, Espoo: Pentala, Stora Herrö, Rövaren, Kaparen, Rövargrundet, Gåsgrund, Knapperskär

Itä-Helsingin saaret, Helsinki: Pihlajaluoto, Hattusaari, Krokholmen, Malkasaari, Kotiluoto, Villaluodot: Itäinen Villaluoto