Porvoon majakat: Porvoo, Kölhällen ja Kalbådagrund
Majakat ovat ihania! Jos on
pienikin mahdollisuus päästä tutustumaan majakkaan, tai edes näkemään majakka, pyrin
hyödyntämään sen.
Nämä kolme esiteltävää majakkaa seisovat merenpohjassa, joten rantautuminen ei ole mahdollista. Näitä voi ihailla veneestä käsin.
Porvoon majakka, Porvoo 60° 6.56´N - 25° 35.8´E
Reitti
Lähdimme liikkeelle Helsingin Lauttasaaresta. Ajoimme ensin ulkoreittiä Söderskärille ja siitä matka jatkui vielä noin 7 mailia itään.
Reitti Lauttasaari - Porvoon majakka (kartta: Navionics) |
Porvoon majakka ja Kölhällenin majakka sijaitsevat
Porvooseen / Sköldvikiin menevien väylien varrella. Majakoille on matkaa
Lauttasaaresta noin 24 mailia.
Porvoon majakka, Kölhällenin majakka ja Söderskärin majakka |
Porvoon majakan kohdalta väylä
jakautuu itäiseen ja läntiseen väylään. Molemmat väylät johtavat Porvooseen / Sköldvikiin.
Ne kiertävät Långörenin matalikon eri puolilta. Yllä olevassa kartassa väylät näkyvät hyvin.
Porvoon majakka |
Porvoon majakka on rakennettu
1976 ja sen valon korkeus on 10 metriä. Majakka seisoo merenpohjassa ja se on
tehty teräsbetonista.
Kölhällenin majakka, Porvoo 60° 6.4´N - 25° 38.3´E
Kölhällenin majakka sijaitsee
itäisen väylän itälaidalla. Itäpuolella on Kölhällenin matalikko.
Kölhällenin majakka |
Video retkeltä:
Kalbådagrund majakka, Porvoo 59° 59.2´N - 25° 35.8´E
Kalbådagrundin majakka |
Reitti
Kalbådagrund sijaitsee lähes
puolivälissä Suomea ja Viroa. Lähin saari on Söderskär ja siitä on matkaa Kalbådagrundille
vielä n. 9 mailia kaakkoon. Kannattaa siis varmistua, että keli on hyvä.
Kalbådagrundin majakka sijaitsee ulkomerellä (kartta: Navionics) |
Me lähdimme Lauttasaaresta täydellisen
tyynessä kelissä. Ajoimme Isosaaren ja Länsitoukin pohjoispuolelta ja ja
jatkoimme suoraan kaakkoon n. 15 mailia. Kokonaismatka oli n. 24 mailia.
Reitti Lauttasaari - Kalbådagrund (kartta: Navionics) |
Tyyni meri on niin kaunis |
Kalbådagrundin majakka on
rakennettu 1950-53. Se on Suomen ensimmäinen pohjamajakka, joka on rakennettu
korvaamaan majakkalaiva. 1977 majakkaa vahvistettiin ja torniin asennettiin
helikopterin laskeutumisalusta.
Kalbådagrundin majakka |
Majakka oli alusta alkaen
miehittämätön ja automatisoitu ja sitä kutsuttiinkin aavemajakaksi.
Siellä se seisoi kauniina
ylväästi keskellä merta.
Paluumatkalla saimme nauttia upeasta auringonlaskusta |
Majakkalaiva
Majakkalaiva on nimensä
mukaisesti valolaitteella varustettu kelluva merenkulun turvalaite, joka
on ankkuroitu paikkaan, jonne kiinteää turvalaitetta ei ole mahdollista
pystyttää. Niitä on käytetty varoittamaan mm. karikoista tai ohjaamaan aluksi
väylille. Yleensä majakkalaivat on maalattu punaiseksi, jotta ne
erottautuisivat paremmin. Suomen merialueilla on ollut 14 majakkalaivaa.
Yleensä ne nimettiin sijaintipaikkansa mukaisesti. Majakkalaiva Kalbådagrund
jäi Suomeen venäläisiltä 1918. (wikipedia)
Kasuuni
Kaikki esitellyt majakat ovat ns. kasuuneja. Niiden ulkokuori on esim. terästä ja sisus on täytetty esim. betonilla majakan ollessa oikealla sijoituspaikallaan. Tällä tekniikalla on tehty majakkalaivoja korvaavia majakoita n. 1970-luvulle saakka.
Video retkeltä:
Söderskärin kallioita |
Kommentit
Lähetä kommentti