Porvoon majakat: Porvoo, Kölhällen ja Kalbådagrund

 

Majakat ovat ihania! Jos on pienikin mahdollisuus päästä tutustumaan majakkaan, tai edes näkemään majakka, pyrin hyödyntämään sen.

Nämä kolme esiteltävää majakkaa seisovat merenpohjassa, joten rantautuminen ei ole mahdollista. Näitä voi ihailla veneestä käsin.

Porvoon majakka, Porvoo 60° 6.56´N - 25° 35.8´E

Reitti

Lähdimme liikkeelle Helsingin Lauttasaaresta. Ajoimme ensin ulkoreittiä Söderskärille ja siitä matka jatkui vielä noin 7 mailia itään. 

Reitti Lauttasaari - Porvoon majakka (kartta: Navionics)

Porvoon majakka ja Kölhällenin majakka sijaitsevat Porvooseen / Sköldvikiin menevien väylien varrella. Majakoille on matkaa Lauttasaaresta noin 24 mailia.

Porvoon majakka, Kölhällenin majakka ja Söderskärin majakka

Porvoon majakan kohdalta väylä jakautuu itäiseen ja läntiseen väylään. Molemmat väylät johtavat Porvooseen / Sköldvikiin. Ne kiertävät Långörenin matalikon eri puolilta. Yllä olevassa kartassa väylät näkyvät hyvin.

Porvoon majakka

Porvoon majakka on rakennettu 1976 ja sen valon korkeus on 10 metriä. Majakka seisoo merenpohjassa ja se on tehty teräsbetonista.

Kölhällenin majakka, Porvoo 60° 6.4´N - 25° 38.3´E

Kölhällenin majakka sijaitsee itäisen väylän itälaidalla. Itäpuolella on Kölhällenin matalikko.

Kölhällenin majakka

Video retkeltä:

https://www.tiktok.com/@satulaakso/video/7147307024370437382?is_from_webapp=1&sender_device=pc&web_id=7143257106069554694

 

Kalbådagrund majakka, Porvoo 59° 59.2´N - 25° 35.8´E

Kalbådagrundin majakka

Reitti

Kalbådagrund sijaitsee lähes puolivälissä Suomea ja Viroa. Lähin saari on Söderskär ja siitä on matkaa Kalbådagrundille vielä n. 9 mailia kaakkoon. Kannattaa siis varmistua, että keli on hyvä.

Kalbådagrundin majakka sijaitsee ulkomerellä (kartta: Navionics)

Me lähdimme Lauttasaaresta täydellisen tyynessä kelissä. Ajoimme Isosaaren ja Länsitoukin pohjoispuolelta ja ja jatkoimme suoraan kaakkoon n. 15 mailia. Kokonaismatka oli n. 24 mailia.

Reitti Lauttasaari - Kalbådagrund (kartta: Navionics)

Tyyni meri on niin kaunis

Kalbådagrundin majakka on rakennettu 1950-53. Se on Suomen ensimmäinen pohjamajakka, joka on rakennettu korvaamaan majakkalaiva. 1977 majakkaa vahvistettiin ja torniin asennettiin helikopterin laskeutumisalusta.

Kalbådagrundin majakka

Majakka oli alusta alkaen miehittämätön ja automatisoitu ja sitä kutsuttiinkin aavemajakaksi.

Siellä se seisoi kauniina ylväästi keskellä merta.

Paluumatkalla saimme nauttia upeasta auringonlaskusta

Majakkalaiva

Majakkalaiva on nimensä mukaisesti valolaitteella varustettu kelluva merenkulun turvalaite, joka on ankkuroitu paikkaan, jonne kiinteää turvalaitetta ei ole mahdollista pystyttää. Niitä on käytetty varoittamaan mm. karikoista tai ohjaamaan aluksi väylille. Yleensä majakkalaivat on maalattu punaiseksi, jotta ne erottautuisivat paremmin. Suomen merialueilla on ollut 14 majakkalaivaa. Yleensä ne nimettiin sijaintipaikkansa mukaisesti. Majakkalaiva Kalbådagrund jäi Suomeen venäläisiltä 1918. (wikipedia)

Kasuuni

Kaikki esitellyt majakat ovat ns. kasuuneja. Niiden ulkokuori on esim. terästä ja sisus on täytetty esim. betonilla majakan ollessa oikealla sijoituspaikallaan. Tällä tekniikalla on tehty majakkalaivoja korvaavia majakoita n. 1970-luvulle saakka.

Video retkeltä:

https://www.tiktok.com/@satulaakso/video/7158114166098775301?is_from_webapp=1&sender_device=pc&web_id=7143257106069554694


Söderskärin kallioita

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Hakemisto

Espoon saaria, Espoo: Pentala, Stora Herrö, Rövaren, Kaparen, Rövargrundet, Gåsgrund, Knapperskär

Itä-Helsingin saaret, Helsinki: Pihlajaluoto, Hattusaari, Krokholmen, Malkasaari, Kotiluoto, Villaluodot: Itäinen Villaluoto