Hamnskär, Loviisa 60° 13.3´N - 26° 18.2´E ja Skarvgaddarna lighthouse

 


Loviisan ulkopuolella sijaitsee saari, jolla on mielenkiintoista ja surullista sotahistoriaa. Saaren nimi on Hamnskär. Tämä teksti kertoo matkasta Hamnskäriin ja saarella sijaitsevasta muistomerkistä.

Reitti

Lähdimme liikkeelle Vuosaaresta. Ajoimme Onaksen eteläkautta ja koska keli oli hyvä, päätimme jatkaa matkaa Pellingin eteläkautta. Toinen vaihtoehto olisi ollut mennä Tirmon salmesta suojaisempaa väylää.

Matkaa oli noin 35 mailia.

 

Reitti Helsingin Vuosaari - Hamnskär (kartta: Navionics)

Väylä varrelle osuu myös Skarvgaddarnan loisto. Hamnskär sijaitsee loistosta koilliseen ja Tiiskerin majakkasaaresta muutaman mailin pohjoiseen. Loviisaan on matkaa n. 25 kilometriä. Hamnskär on niin idässä, että Venäjän puolella sijaitseva Suursaari näkyi selvästi taivaanrannassa.

Vene ankkurissa

Saimme veneen ankkuriin saaren koilliskulmaan upeiden silokallioiden suojaan. Jos mahdollista, kannattaa varautua kalliokiilalla, sillä kiinnityslenkkejä ei ole ja puutkin sijaitsevat aika kaukana. Me saimme köyden kiinni kiveen.

Vesi oli kirkasta ja veneen alla oli vettä yli metrin verran

Hamnskärin itäreunan pyöreitä kallioita

Hamnskär

Olin jostain ymmärtänyt, että Hamnskärissä olisi majakka. Niinpä lähdimme kiertämään saarta ja etsimään sitä.

Upeat maisemat merelle

Sotahistoriaa

Hamnskärin pohjoispuolella vastaan tuli linnoituksia ja tykkiasemia.  

Kivirakennelmia

Hamnskärin linnoitus


Linnoituksen aukko

Linnoitukseen ei päässyt sisälle

Kurkistimme kellariin ja yritimme seurata linnoituksia. Tykkiasemia näkyi ainakin kaksi ja erityisesti toinen oli jo aikalailla sammaloitunut.

Muistomerkki


Kohti muistomerkkiä

Saaren nähtävyys on muistomerkki, joka on pystytetty 1917 kadonneen saksalaisen sukellusveneen muistoksi.

Kivipaasiin on kirjoitettu muistoteksti

 

Kivipaasiin on kaiverrettu seuraava teksti:

 

”Marraskuun 17 p:nä 1917 iltahämärissä saapui Hamnskäriin saksalainen vedenalainen UC 57 tuoden Suomeen sotatarpeita. Vedenalaisen mukana saapuivat preussilaisen jääkäripataljoonan 27:n miehet.

Leo Ekberg

Woldemar Hääglund

Wiljo A Hämäläinen

Veikko Läheniemi

Sulo Weikko Pekkola

Wäinö Strömberg

Yrjö Tenhunen

Einar Wichmann 

Nämä miehet ottivat sittemmin kunniakkaasti osaa Suomen vapaussotaan.

Marraskuun 18 p:nä 1917 aamuvarhain lähti UC 57 paluumatkalle Saksaan, mutta ei saapunut koskaan perille. Vedenalaisen miehistön muodostivat

Friedrich Wissmann

August Weingand

Richard Faust

Fritz Werner

Artur Nitsch

Karl Klingenberg

Wilhelm Evers

Wilhelm Holtrup

Gustav Hanke

Ansas Skistims

Arthur Willy Hadler

Alfred Barth

Max Anesorge

Karl Hermans

Herman Mews

Oskar Grille

Karl Steinmann

Wilhelm Ceasen

Willy Heinich

Arthur Biller

Johannes Waldeyer

Albert Oithoff

Adrian Haidinger

Otto Bar

August Elchinger

Karl Meyer

Paul Ichirmer

Niiden saksalaisten miesten muistolle, jotka ensimmäisinä uhrasivat henkensä Suomen itsenäisyyden puolesta kohoaa tämä graniittipatsas kertoen suuresta ajasta isänmaan historiassa ja neuvoen jälkeentulevia sukupolvia pitämään pyhänä saavutettua vapautta.”

 

Muistomerkki sijaitsee hienolla paikalla 

Muistomerkki sijaitsee Hamnskärin länsireunalla, kallion laella, josta se näkyy selvästi merelle.

Muistomerkin kalliolta on hienot maisemat

Jääkäreiden tehtävänä oli räjäyttää rautatiesiltoja Karjalan kannaksella ja siten estää venäläisiä joukkoja liikkumasta. Mielenkiintoista on, että suomalaisten jääkäreiden joukkueenjohtajana toimi Woldemar Hägglund, jonka poika on kenraali evp. Gustav Hägglund.

 

Hamnskärissä sukellusvenettä oli vastassa kalastajaveneitä, jotka ottivat vastaan miehistön ja lastin.  Sukellusveneen kohtalo jäi epäselväksi, vaikkakin silminnäkijöiden mukaan Suursaaren edustalla olisi nähty saksalainen sukellusvene ja sen yhteydessä kuultu räjähdyksiä, jonka jälkeen sukellusvene olisi kadonnut syvyyksiin. Saksalaiset toimivat Suomen itsenäisyyden puolesta horjuttaakseen sitä vastaan sotinutta Venäjää. (Lähde: https://ruotuvaki.fi/-/hamnskarissa-muisteltiin-saksan-apua-suomen-itsenaistymiselle).

Siirtolohkareita Hamnskärin rannalla

Muuta

Löysimme saaresta myös majakyhäelmän. Toivottavasti sitä ei ole kukaan joutunut käyttämään pulassa.

Maja Hamnskärissä

Meri ja jää ovat muokanneet kalliota ja saareen olikin muodostunut hienoja sisälammikoita.

Melkein kuin uima-allas

Varsinaista kiinteää majakkaa emme saaresta löytäneet, mutta ehkäpä tämä rakennelma toimii loistona?

Hamnskärin loisto

Hamnskär oli poikkeuksellisen roskainen. Keräsimme löytämiimme laatikoihin kaikenlaista roskaa ja valitettavasti roskia olisi ollut kosolti lisää. Olipa saaressa myös hylätty vene.  

Vene Hamnskärissä

Roskasaalis Hamnskäristä

Skarvgaddarna

Väylä kulki Skarvgaddarnan ohi. Kartassa lukee ”lighthouse”, joten halusin nähdä sen. Matalalla kallioluodolla on pieni majakka ja sen vieressä korkeampi torni. Majakkaluodon kaakkoispuolella on Gåsören-niminen pitkä ja matala kallioluoto ja majakka varmaankin ohjaa ajamaan sen pohjoispuolelta.

Skarvgaddarnan loisto

Video omalta retkeltä

 

https://www.tiktok.com/@satulaakso/video/7244633235957861659?is_from_webapp=1&sender_device=pc&web_id=7143257106069554694

Kotimatkalle

Ilta-auringossa kotimatkalla

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Hakemisto

Helsinki - Porvoo, 60.397410°N - 025.657818°E

Espoon saaria, Espoo: Pentala, Stora Herrö, Rövaren, Kaparen, Rövargrundet, Gåsgrund, Knapperskär