Karlby, Brudhäll, Kökar, Ahvenanmaa 59° 55,2′ N - 20° 54,7′ E

 

Kökar on aikaisemmin ollut ”pakollinen” saari, joka on kierrettävä matkalla Källskäriin.  Tällä kertaa päätimme piipahtaa Kökarin Karlbyhyn paluumatkalla Källskäristä.

Kökarin pohjoisreunan kallioita

Kökariin kulkevat lautat Korppoon Galtbystä ja Ahvenanmaan Långnäsista

Reitti

Turusta matkaa on n. 60 merimailia. Me ajoimme Airiston alas ja Nauvon ja Korppoon pohjoispuolelta kohti lounaassa olevaa Kökaria. 

Turku - Kökar (kartta: Navionics)

Erityisesti Kökarin itä- ja eteläosa ovat kivikkoisen ja karikkoisen näköistä, joten ajoimme suosiolla väylää Kökarin pohjois- ja länsipuolelta.

Tuulivoimala Mika

Tuulivoimala Mika näkyy kauas

Kökaria lähestyttäessä ensimmäisenä näkyy tuulimylly. Tuulivoimala on yksi Kökarin tunnusmerkeistä ja tuulimylly näkyy kauas pohjoisrannalla. Sen nimi on Mika ja se on valmistunut 1997 ja on tällä hetkellä Ahvenanmaan vanhin tuulivoimala. Voimalan korkeus on 20 metriä. Ahvenanmaan tuulivoimalat ovat saaneet nimensä laivojen mukaan. Tarinan mukaan melko lähellä tuulivoimalan paikkaa on rakennettu vuonna 1911 kaljaasi Mika.

https://www.ts.fi/uutiset/1074249983

Kökarin kirkko, Pyhän Annan kirkko

Merelle näkyvä Kökarin kirkko

Seuraavana venereitille näkyy Hamnön saarella oleva Kökarin kirkko. Kirkko ja kappeli näkyvät upeasti merelle. Me emme kirkolle pysähtyneet, mutta olen ollut siellä pyöräilemässä.

Kökarin Pyhän Annan kirkko

Kirkko on Pyhän Annan kirkko ja saanut nimensä Marian äidiltä. Se on rakennettu 1784 vanhan fransiskaanimunkkien luostarikirkon raunioille. Alueelta on löytynyt kastemalja jopa 1200-luvulta.


Kökarin kappeli

Kirkon vieressä on Fransiskus-kappeli ja siellä on tällä hetkellä arkeologisia kaivauksia vanhasta luostarista.

Fransiskaaniluostarin raunioita

Fransiskaaniluostari

Kökarissa oli keskiajalla Ahvenanmaan ainoa luostari. Se on mainittu ensimmäisen kerran 1472, mutta munkit ovat tulleet saareen ilmeisesti jo 1300-luvun puolella. Lukuisat merenkulkijat ja kalastajat ovat houkutelleet fransiskaanit Kökariin. Luostarin toiminta lopetettiin Kustaa Vaasan hallintokaudella 1500-luvun puolivälissä.

Reitti Kökarin Karlbyhyn (kartta: Navionics)

Reittimme jatkui etelään ja Kökarin lounaisosan kohdalla kääntyi väylä itään ja sen jälkeen pohjoiseen kohti Karlbytä. 

Karlbyn punaiset venevajat hehkuivat syysauringossa

Kökarin alueeseen kuuluva Källskär on käännöspaikalta vain parin merimailin päässä etelässä. Källskär on todellakin käymisen arvoinen! 

Brudhäll

Mutkitteleva väylä on merkitty hyvin Karlbyn keskustaan Brudhällin vierasvenesatamaan. 

Brudhällin vierasvenesatama

Syyskuussa oli aika rauhallista ja taisimme olla ainoa vieraileva vene satamassa. 

Brudhällin vierasvenelaiturissa

Karlbyn lisäksi Kökarissa on kaksi muutakin vierasvenesatamaa: Sandvik ja Hellsö. Jokaiseen satamaan mahtuu n. 50-60 venettä.

Brudhällin vierasvenesataman kartta

Karlbyn vierasvenesatamassa on Brudhällin hotelli. 

Brudhällin hotelli

Brudhällin ravintola on aivan vierasvenelaiturin vieressä

Satamassa voi käydä saunassa, vuokrata pyöriä tai sup-lautoja ja lähellä on mm. kauppa.

Brudhällin vierasvenesatama

Ihana auringonkukkapelto vierasvenesataman vieressä 🌻

Karlbyssa on monipuolinen kauppa. Aukioloaikoja on saatu pidennettyä siten, että lataamalla äpin, pääsee tekemään ostokset itse myymälän ollessa muuten suljettu. Se toimi mainiosti. Me ostimme tuliaisiksi Ahvenanmaan omenasiideriä.

Ahvenanmaan omenasiideriä


Kökarsörenin kalastustukikohtaan Kökarin uloimpaan eteläsaaristoon rakennettiin 1906 loisto. Se oli 15 m korkea ja sen tarkoituksena oli ohjata merenkävijät Kökarin selälle. Loistoa hoitivat Aspskärin luotsit. Toisen maailmansodan jälkeen sen merkitys väheni ja Aspskärin luotsiasema suljettiin 1961. Loiston valo paloi kuitenkin 1983 asti. Tällöin loisto purettiin ja tilalle rakennettiin uusi rakennelma. Loiston punainen hattuosa säilyi ja se pystytettiin 2020 Karlbyhyn. 

Vanhan majakan kuva

Majakan huppu

Vierailun jälkeen jatkoimme väylää kohti pohjoista. Alue näyttää kartalla todella kivikkoiselta ja kapealta, mutta sataman henkilökunta kertoi sen olevan hyvin merkitty, joten uskaltauduimme lähtemään.

Väylä Karlbysta pohjoiseen (kartta: Navionics)

Ensin ajoimme uudistetun sillan alta ja sitten alkoikin kapea väylä kapeassa salmessa. 

Karlbyn silta uudistettiin muutama vuosi sitten

Kapea salmi Karlbysta pohjoiseen

Väylä oli todellakin hyvin merkitty ja kaunis! 

Keppejä on väylällä tiheästi

Kapeita kohtia on, mutta ne on merkitty

Lopulta päädyimme samalle väylälle kuin menomatkalla ja jatkoimme kohti Turkua.

Kökar

Kökar on Ahvenanmaan ulommaisin saariryhmä, johon kuuluu pääsaarien lisäksi tuhansia pikkusaaria ja -luotoja. Asukkaita on alle 250.  Asukasluvultaan se on Suomen toiseksi pienin kunta ja lähes täysin ruotsinkielinen. Kökarin palvelukeskus kouluineen ja päiväkotineen on Karlbyssä. (wikipedia). Ensimmäiset asukkaat ovat olleet hylkeenpyytäjiä ja tulleet Kökarin Otterböten kylään jo 1000 e.Kr. Jäljellä on vielä merkkejä pronssikautisesta kylästä.

Kökarin kartta

Keskiajalla kalastuksesta tuli tärkein elinkeino ja 1400-luvulla perustetusta luostarista tuli saaristomeren hengellinen ja kulttuurillinen keskus.

Saaresta löytyy myös jälkiä maailmansotien ajalta.

Kökar on myös  Pyhän Olavin merireitin varrella. Merireitti on pyhiinvaellusreitti, joka yhdistää Suomen, Ruotsin ja Norjan. Reitti alkaa Turusta ja jatkuu Norjan Trondheimiiin saakka.

Lue lisää Kökarista: https://www.kokar.ax/?lang=fi

Video omalta retkeltä

https://www.tiktok.com/@satulaakso/video/7277235313301261600?is_from_webapp=1&sender_device=pc&web_id=7143257106069554694

 

BLOGIN HAKEMISTO

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Hakemisto

Espoon saaria, Espoo: Pentala, Stora Herrö, Rövaren, Kaparen, Rövargrundet, Gåsgrund, Knapperskär

Itä-Helsingin saaret, Helsinki: Pihlajaluoto, Hattusaari, Krokholmen, Malkasaari, Kotiluoto, Villaluodot: Itäinen Villaluoto