Karlby, Brudhäll, Kökar, Ahvenanmaa 59° 55,2′ N - 20° 54,7′ E
Kökar on aikaisemmin ollut ”pakollinen” saari,
joka on kierrettävä matkalla Källskäriin. Tällä kertaa päätimme piipahtaa Kökarin
Karlbyhyn paluumatkalla Källskäristä.
Kökarin pohjoisreunan kallioita |
Kökariin kulkevat lautat Korppoon Galtbystä ja Ahvenanmaan Långnäsista |
Reitti
Turusta matkaa on n. 60 merimailia. Me ajoimme Airiston alas ja Nauvon ja Korppoon pohjoispuolelta kohti lounaassa olevaa Kökaria.
Turku - Kökar (kartta: Navionics) |
Erityisesti Kökarin itä- ja eteläosa ovat kivikkoisen ja karikkoisen näköistä, joten ajoimme suosiolla väylää Kökarin pohjois- ja länsipuolelta.
Tuulivoimala Mika
Tuulivoimala Mika näkyy kauas |
Kökaria lähestyttäessä ensimmäisenä näkyy tuulimylly. Tuulivoimala on yksi Kökarin tunnusmerkeistä ja tuulimylly näkyy kauas pohjoisrannalla. Sen nimi on Mika ja se on valmistunut 1997 ja on tällä hetkellä Ahvenanmaan vanhin tuulivoimala. Voimalan korkeus on 20 metriä. Ahvenanmaan tuulivoimalat ovat saaneet nimensä laivojen mukaan. Tarinan mukaan melko lähellä tuulivoimalan paikkaa on rakennettu vuonna 1911 kaljaasi Mika.
https://www.ts.fi/uutiset/1074249983
Kökarin kirkko, Pyhän Annan kirkko
Merelle näkyvä Kökarin kirkko |
Seuraavana venereitille näkyy Hamnön saarella oleva Kökarin kirkko. Kirkko ja kappeli näkyvät upeasti merelle. Me emme kirkolle pysähtyneet, mutta olen ollut siellä pyöräilemässä.
Kökarin Pyhän Annan kirkko |
Kirkko on Pyhän Annan kirkko ja saanut nimensä Marian äidiltä. Se on rakennettu 1784 vanhan fransiskaanimunkkien luostarikirkon raunioille. Alueelta on löytynyt kastemalja jopa 1200-luvulta.
Kökarin kappeli |
Kirkon vieressä on Fransiskus-kappeli ja siellä on tällä hetkellä arkeologisia kaivauksia vanhasta luostarista.
Fransiskaaniluostarin raunioita |
Fransiskaaniluostari
Kökarissa oli keskiajalla Ahvenanmaan ainoa luostari. Se on mainittu ensimmäisen kerran 1472, mutta munkit ovat tulleet saareen ilmeisesti jo 1300-luvun puolella. Lukuisat merenkulkijat ja kalastajat ovat houkutelleet fransiskaanit Kökariin. Luostarin toiminta lopetettiin Kustaa Vaasan hallintokaudella 1500-luvun puolivälissä.
Reitti Kökarin Karlbyhyn (kartta: Navionics) |
Reittimme jatkui etelään ja Kökarin lounaisosan kohdalla kääntyi väylä itään ja sen jälkeen pohjoiseen kohti Karlbytä.
Karlbyn punaiset venevajat hehkuivat syysauringossa |
Kökarin alueeseen kuuluva Källskär on käännöspaikalta vain parin merimailin päässä etelässä. Källskär on todellakin käymisen arvoinen!
Brudhäll
Mutkitteleva väylä on merkitty hyvin Karlbyn keskustaan Brudhällin vierasvenesatamaan.
Brudhällin vierasvenesatama |
Syyskuussa oli aika rauhallista ja taisimme olla ainoa vieraileva vene satamassa.
Brudhällin vierasvenelaiturissa |
Karlbyn lisäksi Kökarissa on kaksi muutakin
vierasvenesatamaa: Sandvik ja Hellsö. Jokaiseen satamaan mahtuu n. 50-60
venettä.
Brudhällin vierasvenesataman kartta |
Karlbyn vierasvenesatamassa on Brudhällin hotelli.
Brudhällin hotelli
|
Satamassa voi käydä saunassa, vuokrata pyöriä tai sup-lautoja ja lähellä on mm. kauppa.
Brudhällin vierasvenesatama |
Ihana auringonkukkapelto vierasvenesataman vieressä 🌻 |
Karlbyssa on monipuolinen kauppa. Aukioloaikoja on saatu pidennettyä siten, että lataamalla äpin, pääsee tekemään ostokset itse myymälän ollessa muuten suljettu. Se toimi mainiosti. Me ostimme tuliaisiksi Ahvenanmaan omenasiideriä.
Ahvenanmaan omenasiideriä |
Vanhan majakan kuva |
Majakan huppu |
Vierailun jälkeen jatkoimme väylää kohti pohjoista. Alue näyttää kartalla todella kivikkoiselta ja kapealta, mutta sataman henkilökunta kertoi sen olevan hyvin merkitty, joten uskaltauduimme lähtemään.
Väylä Karlbysta pohjoiseen (kartta: Navionics) |
Ensin ajoimme uudistetun sillan alta ja sitten alkoikin kapea väylä kapeassa salmessa.
Karlbyn silta uudistettiin muutama vuosi sitten |
Kapea salmi Karlbysta pohjoiseen |
Väylä oli todellakin hyvin merkitty ja kaunis!
Keppejä on väylällä tiheästi
|
Lopulta päädyimme samalle väylälle kuin menomatkalla ja jatkoimme kohti Turkua.
Kökar
Kökar on Ahvenanmaan ulommaisin saariryhmä, johon kuuluu pääsaarien lisäksi tuhansia pikkusaaria ja -luotoja.
Asukkaita on alle 250. Asukasluvultaan
se on Suomen toiseksi pienin kunta ja lähes täysin ruotsinkielinen. Kökarin
palvelukeskus kouluineen ja päiväkotineen on Karlbyssä. (wikipedia).
Ensimmäiset asukkaat ovat olleet hylkeenpyytäjiä ja tulleet Kökarin Otterböten
kylään jo 1000 e.Kr. Jäljellä on vielä merkkejä pronssikautisesta kylästä.
Kökarin kartta |
Keskiajalla kalastuksesta tuli tärkein
elinkeino ja 1400-luvulla perustetusta luostarista tuli saaristomeren hengellinen
ja kulttuurillinen keskus.
Saaresta löytyy myös jälkiä maailmansotien ajalta.
Kökar on myös Pyhän Olavin merireitin varrella. Merireitti on pyhiinvaellusreitti, joka yhdistää Suomen, Ruotsin ja Norjan. Reitti alkaa Turusta ja jatkuu Norjan Trondheimiiin saakka.
Lue lisää Kökarista: https://www.kokar.ax/?lang=fi
Kommentit
Lähetä kommentti