Bylandet on osa Stora Mickelskärenin saariryhmää ja kuuluu Espoon
kaupungille, vaikka sijaitseekin Porkkalan edustalla, Kirkkonummen alueella.
Muita tähän saariryhmään kuuluvia saaria ovat Norrlandet, Lövlandet, Norra
Linlandet, Södra Linlandet sekä Skrobban.
Saari on aika mukavan veneilymatkan päässä Espoosta tai Helsingistä ja sinne pääse pääväylää pitkin alle tunnissa.
|
Lähdimme aurinkoiselle kelillä |
|
Sää merellä voi muuttua nopeasti. Edellisestä kuvasta oli 15 minuuttia. |
Me lähdimme veneretkelle aika tuulisena päivänä. Espoosta pääsee onneksi
lännen suuntaan myös suojaisaa sisäreittiä. Se lähtee Stora Herrön länsipuolelta Högholmenin
länsipuolelta. Ajoimme n. 6 mailia väylää pitkin Tallholmenin ohi ja Lilla Ådholmenin
kohdalta ajoimme lounaaseen isolle väylälle.
|
Reitti Bylandetiin sisäväylää pitkin (kartta: Navionics) |
Jos ajelee Porkkalan edustalla, viereisen saaren, Skrobbanin, kallioilla oleva punainen luotsitupa on hyvä maamerkki. Itse saari on Merikarhujen, eli matkaveneilijäjärjestön, omistuksessa, joten sinne ei ilman jäsenyyttä ole asiaa.
|
Luotsitupa Skrobbanilla |
Stora Mickelskärin alueella on kareja ja kiviä, joten kannattaa
navigoida huolellisesti. Me ajoimme Lövlandetin ja Norrlandetin välistä
”valkoista vettä” kohti Bylandetia. Kannattaa huomioida, että Norrlandetin
itäpuolella on pinnassa oleva matalikko, eikä sitä ole joka karttaan merkitty.
|
Bylandetin luoteiskulma |
Jätimme veneen kiinni poijuun saaren luoteisreunalle, lahden poukaman
kohdalle. Lahden poukama on myös oivallinen uimapaikka ja kansimies kävi tottakai testaamassa sen.
|
Kansimies uimassa |
Toinen kiinnityspaikka löytyy saaren eteläkärjestä. Siellä on myös
poijuja. Niiden vieressä on myös laituri, mutta veneen kiinnittäminen siihen on
kiellettyä.
|
Bylandetin eteläkärjen poijupaikat |
Saaresta löytyy keittokatoksia, puucee ja kiinnitysrenkaita. Ja upeita
maisemia!
|
Bylandetin etelärannan keittokatos
|
|
Bylandetin luoteiskulman keittokatos |
|
Bylandetista Skansenin suuntaan
| Bylandetista lounaaseen |
| Bylandetin itäreuna on laakeita kallioita |
|
Historiaa
Saari on pullollaan historiaa.
|
Neuvostoajan rakennelmia |
On sanottu, että viikinkien reitti kulki Stora Mickelskärin vierestä.
Ties kuinka moni haraldhirmuinen on astellut samoja kallioita?
Bylandet on kuulunut toisen maailmansodan jälkeen Porkkalan vuokra-alueeseen
vuoteen 1956 asti ja siellä on ollut Neuvostoliiton vuokra-alueen merivalvonnan
keskus (lähde: Wikipedia). Saaressa on edelleen siltä ajalta olevia rakennelmia
aika paljon. Rakennelmat löytyvät pääosin saaren eteläosasta. Alla on kuvakokoelma erilaisista rakennelmista, joita saaresta
löytyy.
|
Bunkkeri Bylandetissa |
|
Komendantin talo. Lipassa on vuosiluku 1954. |
|
Rakennelma Bylandetissa. Toimii nykyään grillikatoksena. |
|
Ehkä mielenkiintoisin grillikatos |
|
Mikähän tämän rooli on ollut? |
|
Rakennelma Bylandetissa |
Saaressa on myös Puolustusvoimien hallinnassa oleva tutka-asema.
|
Tutka-asema Bylandetissa |
Me kiersimme saarta ja löysimme myös upeita kallioita ja
siirtolohkareita. Joka kerran ihmetyttää, että kuinka nämä lohkareet ovat
löytäneet paikkansa!
|
Siirtolohkareita löytyy Bylandetin koilliskulmalta |
Saariretkilläni on konkretisoitunut, kuinka suurta roolia saaret ovat
sodissa näytelleet. Kouluhistoriasta on jo jokunen hetki ja tämän blogin ja
retkien myötä olen päässyt kertaamaan myös lähihistoriaa. Olen koonnut myös
tähän kirjoituksen listan muista saarista, joissa pääsee tutustumaan
konkreettisesti historiaamme.
Vinkit sotahistoriasta kiinnostuneille:
- Bengtskär, Hanko
- Jussarö, Tammisaari
- Isosaari, Helsinki
- Suomenlinna, Helsinki
- Vallisaari, Helsinki
- Kuninkaansaari, Helsinki
- Örö, Kemiönsaari
- Pirttisaari, Porvoo
Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaBlogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaBlogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaBlogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoista